Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko maalla aina näin kamalaa?

Vierailija
22.06.2016 |

Sovittiin keväällä, että ollaan miehen kanssa tämä viikko miehen vanhempien kotitilalla apuna, kun miehen vanhemmat ovat reissussa ja lomittaja hoitaa navetan. Mies sanoi, että "ei siellä ole muuta tekemistä kuin pari kertaa päivässä käy varmistamassa, että kaikki kunnossa". Nyt en ole sunnuntain jälkeen nähnyt miestä kuin tunnin päivässä, kun tuo tulee syömään. Muuten se on koko ajan kiinni tilan töissä, joita ei pitänyt olla yhtään. Koko ajan on jotain rehunajoa tai rikkoutunutta ruokkijaa tai aidankorjausta vai vesijohtotöitä laitumella tai karanneita vasikoita. Eilen kävi eläinlääkäri, sen kanssa meni 4 tuntia. Yöllä miehen puhelin soi koko ajan, lypsyrobotti hälyttää tai navetan ovien liiketunnistimista tulee häly.
Meillä piti olla yhteinen loma, leppoisaa makoilua rantasaunan laiturilla ja aikaa toisillemme. Minä olen koko ajan yksin ja lasken tunteja siihen, että miehen vanhemmat palaa lauantaina kotiin.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan et koskaan liity siihen kuoroon, joka tälläkin palstalla veisaa että maajussit ei tee mitään muuta kuin nostaa tukia ja piereskelee puolen hehtaarin tuvassa joutilaina. Siperia - tässä tapauksessa elämä maatilalla - opetti.

Vierailija
2/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole mukana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kauheeta. Minkä ikäisiä miehen vanhemmat on ja miten ne jaksaa?

Vierailija
4/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sitä se on. Täyttä työtä 24/7.

Vierailija
5/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun täällä on lomittaja, miksi se ei tee töitä? Ihan hullua, että tekee vain osan hommista.

Vierailija
6/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene auttamaan sitä niissä hommissa, niin saatte nopeemmin tehtyä.

Vierailija
7/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa kasvanut maatilalla, niin olisin oppinut työmoraalia. Kerrostalossa kasvaminen teki minusta pitkäaikaistyöttömän.

Vierailija
8/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole mukana?

Koska en osaa korjata automaattiruokkijaa tai tiedä, mistä laitumelle menevä vesi katkaistaan tai ymmärrä, mikä lehmä on kiimassa. Ihan turha minun on roikkua miehen perässä kokonaan opastettavana, helpompi miehen on tehdä työt ilman, että olen vaivoina.

Vierailija
9/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole mukana?

Koska en osaa korjata automaattiruokkijaa tai tiedä, mistä laitumelle menevä vesi katkaistaan tai ymmärrä, mikä lehmä on kiimassa. Ihan turha minun on roikkua miehen perässä kokonaan opastettavana, helpompi miehen on tehdä työt ilman, että olen vaivoina.

Vaan siinähän oppisit.

Vierailija
10/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole mukana?

Vaan siinähän oppisit.

En tarvitse niitä taitoja eikä se työ siitä yhtään nopeudu, vaikka olisin mukana tekemässä.

Vierailija
11/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä miehesi nauttii noista töistä? Hänelle tulee nuoruus ja lapsuus mieleen ja hän rakastaa olla taas maajussi. Ja viikon kun vaan on, niin jaksaa kyllä vaikka paiskisi vähön pidempääkin päivää. Ehkä sun pitäisi eläytyä maatalon emännän rooliin?

Vierailija
12/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole mukana?

Vaan siinähän oppisit.

En tarvitse niitä taitoja eikä se työ siitä yhtään nopeudu, vaikka olisin mukana tekemässä.

Miten niin et tarvitse? Vastaavia "lomia" varten vähintäänkin ja kiinnostuksesta miehesi taustaa ajatellen.

Vierailija
13/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks lomittaja tunnista kiimasta lehmää?

Siis itse en mitään niistä ymmärrä, en olekaan lomittaja, mutta luulisi että ne eläimen peruskäytökseen kuuluvat asiat olisi vähän niinkuin pakollista tietää ja osata tunnistaa?

Vierailija
14/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole mukana?

Vaan siinähän oppisit.

Wää wää vittu 10v lapsestakin on noissa hommissa apua ja mahdat olla vammainen kun itse ajelin paaleja kesätöikseni 11-19v sukulaisen tilalla, lypsy robottia en osaa korjata mutta idioottikin saa lehmille vettä laskettua kun kysyy missä on hana.

HYVÄ HELVETTI!!!!!

(Olen 24v nainen joka tekee nykyään oman alan töitä kesät)

Vierailija
15/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole mukana?

Vaan siinähän oppisit.

Joo, mut ehkä sulla ei ois niin hemmetin tylsää, kun et pyörittelisi tuvassa peukaloitasi 24/7. Sun täytyy olla onnellinen, ettet tullut vahingossa osallistuneeksi Maajussille morsian -ohjelmaan. Et olis pärjännyt hetkeäkään.

Voisitko ottaa arskaa pihalla? Onko lähellä jokin vesistö, jonka äärelle voisit mennä vaikka lukemaan tai uimaan, jos tarkenet? Voisitko leipoa tai tehdä jotain muita leppoisia sisähommia? Jos et halua osallistua varsinaisiin maatilatöihin, keksi itsellesi jotain muuta tekemistä. Ymmärrän, jos harmittaa, ettette ehdi lemmiskellä navetan ylisillä tai katsella telkkaria illat pitkät, mutta voi olla, että tilan työmäärä tuli yllärinä miehellesikin. Koeta kestää!

Vierailija
16/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se tila on vielä jonain päivänä miehesi. Eikös nyt olisi hyvä aika miettiä, onko sinusta emännän saappaisiin?? 

Ei meillä ole kyllä ehtinyt laiturilla makaamaan, mutta onneksi ei ole sitä laituriakaan, saati järvenrantaa..

Mutta jos lähtisi lypsylle, meillä ei ole sitä robottiakaan, mutta lypsy ei kyllä hälyttele keskellä yötä, silloin voi, vaikka lemmiskellä..

Vierailija
17/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui kauheeta. Minkä ikäisiä miehen vanhemmat on ja miten ne jaksaa?

Minua kiinnostaisi tämä?

Vierailija
18/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy kysyä, että mitä se lomittaja tekee? Kyllä lomittajan pitää osata korjata pikkuviat ja tietää laitumelle menevän veden katkaisu, ja tietää milloin lehmä on kiimassa. Lomittajalle kuuluu myös eläinlääkärikäynneistä huolehtiminen, vaikka menisi ylitöiksi.

Miksikö ei lomittaja sitten niitä töitä tee? No siksi kun tuntimääriä on vähennetty, että tuskin riitää välttämättömiin päivittäisiin töihin. Mutta kyllä rikkoutuneen ruokkijan korjaaminen ja karanneitten vasikoitten paimentaminen kuuluu lomittajan työhön, vaikka ei sentään toivon mukaan jokapäiväisiin.

Ehkä sinäkin nyt ymmärrät, miksi maalaiset matkustelevat ja lomailevat melko harvoin.

Lypsyrobotissa ja liiketunnistimissa on jotain vikaa, jos puhelin soi yhtenään, kutsukaa korjaaja! Tai sitten navetassa on jotain perusteellisesti pielessä, jos hälyt ovat aiheellisia.

Vierailija
19/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole mukana?

Vaan siinähän oppisit.

Miten niin et tarvitse? Vastaavia "lomia" varten vähintäänkin ja kiinnostuksesta miehesi taustaa ajatellen.

Miehen veli on armeijassa ja siitä tulee tilalle isäntä.

Vierailija
20/52 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tilalla tehdään sukupolvenvaihdos ja se siirtyy miehellesi, niin olette siellä koko ajan. Opettelisit nyt vaan ajoissa tilan työt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä