...//...Kesänuput viikko 27...\\...
aloitan nyt uuden pinon, kun edellinen venyi jo vaikka kuin..
:)
Kommentit (5)
pikkusen hermot kireellä ku yöt menny ihan ranttaliks, poju ei meinaa omassa sängyssä olla yhtään ja tissillä pitäis vaan olla. oon ihan poikki. :/ enkä oo vieläkää saanu opetettua syömään ilman rintakumia.
yllättävän kauan jo hereillä joka päivä, en kyllä tajuu miten se jaksaa yötki sitte valvoo. parempi kunto ku mulla..
poika kyl kasvaaki kohisten, saa nähä ku on taas perjantaina taas neuvola..
samalla saa vähän tietää tuloksia ku tuntuu et puskee taas virtsatien tulendus päälle.
hirveenä oli tullu tekstiä toho edellisee pinoo, en kerinny kokonaa lukee ja taas kuuluu kitinä...
alf ja boss 2 vk 3 pv
mihin nää kirjotukset häviää?? just kirjotin ja hävis johonki brittiavaruuteen!!!
minkäs lainen on virtsatien tulendus?? ei ole ikinä ollut ja nyt epäilen et vois olla..
oireet??
mul oli rintatulehdus vkonloppuna ja sain sen hoidettua kotikonstein, mut taas rinta kosketus arka!!! PERK...ei kivaa!! täytyy kyl tänään soittaa th:lle hyvä et pystyn pikkuista kantaa sylissä!!
tänään tulee miehen veli katsoon pikkuista niin saadaan siivottua ja vikat tavarat paikoilleen!! ja lattia kans pitäis laittaa yhteen huoneeseen vielä!! katotaan mitä tästä tulee..joutuuku miehen veli töihin mun puolesta :)
Ehdin siis hädin tuskin ilmoittautua Odotus-puolelle, kun nyt 8 vrk vanha poikamme tulikin maailmaan.
Eilen oli eka neuvola ja paino oli hienosti noussut syntymäpainoon ja hieman ylikin (3250 g => 3400 g). Maitoa minulla tuntuu riittävän, kerääjää saa tyhjentää toisesta rinnasta imettäessä parikin kertaa ja nytkin odotan, että poika heräisi aamupäivän ekoilta uniltaan tyhjentämään maitovarastoja. En ole vielä pumpannut, kun olin ajatellut, että odottaisin pari viikkoa, että saa tuotannon tasaantumaan / näkee, tasaantuuko se. Parina yönä on tosin ollut jo pumppu käden ulottuvilla, kun poika ei ole herännytkään tiheämmin syömään vaan on nukkunut pidemmän pätkän -ja kuin ihmeen kaupalla se pätkä on vielä osunut alkuyön tunteihin!
Millaisia unipätkiä teidän vauvanne pisimmillään nukkuvat? Entä missä vaiheessa aloititte varsinaiset vaunulenkit? Mulla on ihan hyvä olo itsellä ja olen kolmena iltana käynyt noin tunnin vaunuilemassa ja tänään ajattelin myös mennä tepastelemaan.
Olenkin vähän ihmeissäni ja samalla hyvin hiljaisesti onnellinen (ei uskalla oikein ääneen sanoa saatikka tuulettaa, kun muutos voi tapahtua jo tänään...), kun poika on ollut pääasiassa niin älyttömän tyytyväinen tapaus; nukkuu pitkiä pätkiä, ilmoittaa terävästi palvelutarpeestaan, syö, röyhtäisee, syö, kakkaa, syö, katselee jonkun aikaa tarkkaavaisesti ympäristöään, syö ja taas nukutaan. Esikoinen oli nimittäin ihan alkutunneista alkaen toista laatua ja nukkui pienissä pätkissä, kärsi vatsavaivoja, ilmaa oli koko ajan liikaa masussa eikä sitä tullut mistään päästä ulos jne. Tosin oli pojallakin pari huutoiltaa heti maidon noustua, kun tietenkin vatsa oli ihan ihmeissään maitoherkusta. Ehkä sitä itsekin on nyt vähän rauhallisempi ja varmempi antamaan tuota ruokaa aina, kun hamuaa tai ilmoittaa muuten tyytymättömyyttään sekä meillä on ihan ehdoton, että kärsivällisyys riittää odottaa se röyhtäys. Muuten menee hulinaksi. Välillä on kyllä niin veks maitotankkauksen jälkeen, että on melkoinen haaste saada niin rennosta vauvasta ilmaa ulos. Esikoisen kanssa välillä usko petti, että voiko se taas haluta rintaa ja voi olla, että itkut johtuivat joskus siitäkin - eihän näistä oikein tiedä. Täysimetyksellä siis ollaan ja yritänkin jatkaa sitä ainakin sen nelisen kuukautta, pumpata ajattelin tällä kertaa, jotta voi joitain pieniä yhden syötön irtaantumisia järjestää tarpeen mukaan. Pulloharjoituksetkin siis aloitetaan tämän lapsen kanssa.
Esikoinen on kyllä välillä ihan mahdoton ja tuntuu, että koko ajan pitää olla kieltämässä. Tietty se testaa meitä vanhempia nyt kovasti, mutta välillä meinaa hermo mennä ja kun ei jaksaisi koko ajan olla sanomassa negatiiviseen sävyyn asioista hänellekään, kun on kuitenkin niin pieni vielä (reilut 2 v). Tosin hän kyllä tajuaa asioita paljon ja siksi onkin vielä raivostuttavampaa, kun hänen silmistään oikein näkee, että hähhää, katsotaas, mitä tähän sanotte ;-)
On kyllä kivaa lukea teidän muiden kuulumisia ja verrata vähän, missä mennään. Aika samanlaiselta kuulostaa nämä päivät. Huomaa, että parin viikon "ikäero" tässä alkuvaiheessa merkitsee jo aika paljon, mutta koko ajanhan se sitten tasaantuu!
Jaahas, nyt taitaa äiti päästä tyhjentämään ja poika täyttämään maitovarastojaan, joten vertaisviestejä odotellen...
Tonttu08 ja poika 8 vrk
... ja aivan uskomattoman nopeasti on mennyt aika. Vauva ei ole ollenkaan enää semmoinen vastasyntyneen "nyhveröinen" vaan topakka neiti. Komentaa määrätietoisesti äitiään: Maitoa on tultava heti, kun herää, ennen ei itku lopu. Välillä pienet nyrkit viuhtoo ja jalat potkii teräviä potkuja ihan mahdottomasti. Silmillä koittaa seurata, mutta välillä vielä lähtevät seikkailemaan omille teilleen, aika usein kieroon. Isisisko jo hätäilee, että ei kai ne voi jäädä tolleen? kun häntä tietty aikoinaan peloteltu, ettei saa katsoa kieroon, ettei silmät jää sellaisiksi...
Eka-toka viikon 3-4 tunnin syöttäväli on vaihtunut 2-3 tuntiin ja välillä tankkailee useamminkin. Liian tiheät syötöt tosin kostautuu mahavaivojen yltymisenä ja puklailuna, pari kertaa oksentanut ihan kaaressakin, tavara tullut kovalla paineella ulos.
Yöt on menneet vielä ihan kohtalaisesti, jos vaan saa kainalossa nukkua. Äheltää ja potkuttelee siinäkin mahavaivojaan, muttei herää kuitenkaan täysin. Itsekin saa nukuttua vähän pitempiä pätkiä, jos pitää vieressä. Ainut haittapuoli on vaan se, että jos itse nukahtaa imetyksen aikana eikä nouse röyhtäyttämään niin aamusella on vauvalla usein ilmavaivoja. Kaiken kaikkiaan ilma kulkee ulos ehkä vähän helpommin ja varsinaista koliikkimaista itkua ei ole ollut. Mutta välillä joutuu kyllä hytkyttämään, kanniskelemaan ja hieromaan vauvaa pahimpien kipristelyjen ajan. Yleensä isompia kakkoja edeltää itkeskelyä.
Itse olen alkanut toipua raskauden liitoskivuista joten kuten. Särkylääkkeitä en tarvitse edes päivittäin, vain kun olen tehnyt jotain ekstraa (esim kitkenyt rikkaruohoja). Jälkivuodon loppumista odottelen malttamattomana. Kerran jo vaihdoin siteen pikkuhousunsuojaan, mutta enkös sitten alkanutkin taas vuotaa kuin teurassika...
Haissa: sairaalassa parasetamolin max annos tilapäisessä käytössä on 4g ja ibuprofeenin 2400 mg. Eli jos joinakin päivinä joudut ylittämään käsikauppapakkausten annokset ei liene haitallista, kunhan et ylitä noita. Mutta toisaalta kivut on hyvä merkki itselle siitä, että nyt pitää ottaa rauhallisesti. Liika rehkiminen saattaa vain hidastaa toipumista, kun haava-alue alkaa turvotella.
Kuulumisiin taas myöhemmin. Täytyy yrittää jotain pikasiivousta tehdä, työkamuja tulossa iltapäivällä käymään..
Neuvolassa tosiaan tänään käyty ja meinasi leuka loksahtaa pois paikoiltaan kun näin puntarin lukemat! Poju painoi 4 900g ja pituutta 56,2cm (syntymä 4040, 52). Että hyvin on syönyt ja hyvin näyttää maito riittävän :) IHANAA! Helpotus.
Kovasti hymyilee ja seurustelee, todella hurmaava poika. Esikoinen aiheuttaakin sitten harmaita hiuksia, viimeyönäkin meni nukkumiset ihan hulinaksi. Isäntä on tähän asti huolehtinut esikoisen nukuttamiset ja mun mielestä liikaakin yöllä palvellut häntä. Mitähän ens viikolla, kun miehen pitäis töihin mennä... minä en ainakaan hypi esikoisen pillin tahtiin! Eihän sitä järjissään pysy, jos pitää eikoista JA vauvaa palvellä öisin.
Katotaan kuin emännän käy. see juu!
Rouva ja poika lähes 1kk