Seksuaalisesti värittynyt n.30 vuotta vanha valokuva albumissani, joka viittaa lapseen sekaantumiseen
Heti alkuun kerron, että kuvan on ottanut minä, mutta olen jäänyt miettimään, että kuvassa tulee hyvin voimakkaasti miehen elehtemisestä esikoistytärtään kohtaan sellainen tunne, että tyttärensä olisi ollut kyseisen miehen seksuaalisen häirinnän kohteena. Ja epäilykseni ei todellakaan ole mikään turha ja kuviteltu juttu, sillä itse olin lapsuudessani henkilökohtaisesti tuon saman henkisesti sairaan seksuaalisen häiriköinnin uhri.
Mitä tekisitte sijassani tuon valokuvan perusteella? Olisiko viisasta vaan antaa asian olla vai lähettää kyseinen kuva tuolle jo edesmenneen miehen tyttärelle, joka jo liki nelikymppinen perheellinen nainen, ja kysyä suoraan ja ottaa puheeksi, että joutuiko hänkin samankaltaisen ja ties vieläkin pahemman seksuaalisen häirinnän kohteeksi lapsuudessaan?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittajaa painavat vanhat tapahtumat, hänen kannattaisi hankkia ammattiapua.
Kahden hyväksikäytetyn keskenäinen yhyy-mässäily ei auta kumpaakaan.
Mistä ap tietää, miten toinen nainen on käsitellyt asiansa? Kenties hän ei tiedosta koko asiaa, jolloin ap:n puheet voisivat tehdä pahaa jälkeä, pilata lapsuusmuistot, aiheuttaa mielenterveydellisiä ongelmia jne. Oikeasti vakavia asioita toisen naisen psyykelle. On myös mahdollista, että hän on jo käynyt terapiassa tapauksen vuoksi ja "hoitanut asian".
Sitten toki sekin, että ei ollut oikeasti mitään seksuaalista hyväksikäyttöä ja ap menisi haukkumaan pedofiiliksi viatonta edesmennyttä ja edelleen toisen naisen mielenterveys järkkyisi ja arki muuttuisi huonompaan.
Tämä!
Onko sinua hyväksikäytetty? Minua on. Kuule, ne muistot ovat myttynä sisällä, ja puheeksi ottaminen auttaa. Luuletko tosissasi, että ne hyvät lapuusmuistot korvaavat tapahtuneen? Helvettiä sellainen lapsuus on, vaikka kaikki olisivat asiasta turpa kiinni. Kauheinta on se, jos kukaan ei puhu ja tavallaan hyväksuu tapahtuneen. Niin uhrista tulee uhri loppuiäkseen. Jos asiasta puhuttaisiin, uhri saisi rauhan ja voisi mennä eteenpäin elämässään. Se hyväksikäyttö ei sieltä mielestä häviä vaikenemalla.
Eipä se lähde silläkään, että pakotetaan muita avautumaan mahdollisista kokemuksistaan.
Puhu toki omasta lapsuudesta sen minkä jaksat, mutta älä sotke muita, jos he eivät sitä itse halua.
Onko se pakottamista puhumaan jos ottaa asian esille niin että kertoo vaikka omista kokemuksistaan? Toinen saa sitten päättää, puhuuko vai vaikeneeko.
Täällä Av:lla pyörii paljon lestoja, joten sikäli nämä vaikenemiseen kehottamiset ymmärrän. Vastenmielinen uskonto ja joku pienen kylän kulttuuri jossa asiat vaietaan kuoliaaksi.
Ap, haluatko kertoa, oliko teillä kotona poikkeavaa seksuaalista käytöstä? Mietin vain, että kuinka vahvasti sellainen voisi jäädä mieleen, niin että kopio vanhempiensa käytöstä suoraan tai epäsuorasti. Meillä kotona 70-luvulla aikuiset harrastivat orgioita, kukaan lapsista ei siitä selvinnyt traumoitta. Eikä kukaan meistä ole halunnut lisääntyä liittyen lapsuudenkokemuksiimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittajaa painavat vanhat tapahtumat, hänen kannattaisi hankkia ammattiapua.
Kahden hyväksikäytetyn keskenäinen yhyy-mässäily ei auta kumpaakaan.
Mistä ap tietää, miten toinen nainen on käsitellyt asiansa? Kenties hän ei tiedosta koko asiaa, jolloin ap:n puheet voisivat tehdä pahaa jälkeä, pilata lapsuusmuistot, aiheuttaa mielenterveydellisiä ongelmia jne. Oikeasti vakavia asioita toisen naisen psyykelle. On myös mahdollista, että hän on jo käynyt terapiassa tapauksen vuoksi ja "hoitanut asian".
Sitten toki sekin, että ei ollut oikeasti mitään seksuaalista hyväksikäyttöä ja ap menisi haukkumaan pedofiiliksi viatonta edesmennyttä ja edelleen toisen naisen mielenterveys järkkyisi ja arki muuttuisi huonompaan.
Tämä!
Onko sinua hyväksikäytetty? Minua on. Kuule, ne muistot ovat myttynä sisällä, ja puheeksi ottaminen auttaa. Luuletko tosissasi, että ne hyvät lapuusmuistot korvaavat tapahtuneen? Helvettiä sellainen lapsuus on, vaikka kaikki olisivat asiasta turpa kiinni. Kauheinta on se, jos kukaan ei puhu ja tavallaan hyväksuu tapahtuneen. Niin uhrista tulee uhri loppuiäkseen. Jos asiasta puhuttaisiin, uhri saisi rauhan ja voisi mennä eteenpäin elämässään. Se hyväksikäyttö ei sieltä mielestä häviä vaikenemalla.
Eipä se lähde silläkään, että pakotetaan muita avautumaan mahdollisista kokemuksistaan.
Puhu toki omasta lapsuudesta sen minkä jaksat, mutta älä sotke muita, jos he eivät sitä itse halua.
Onko se pakottamista puhumaan jos ottaa asian esille niin että kertoo vaikka omista kokemuksistaan? Toinen saa sitten päättää, puhuuko vai vaikeneeko.
No ei tietenkään ole pakottamista. Tuo sitruunainen pakottamistyyppi lienee sama, joka tänne heittelee noita ääritermejä mitään ajattelematta. Vaikuttaa sellaiselta tädiltä, että jos oma lapsensa on joutunut kokemaan seksuaalista väkivaltaa, niin äiti ei halua kuulla eikä nähdä asiaa.
Näitä vastauksia kun luin, päätinkin juuri että vien oman hyväksikäyttäjäni oikeuden eteen. Rikos ei ole vielä vanhentunut. Kiitos täällä joillekin vastaajille, annoitte minulle taas syyn tehdä niin. Onneksi Suomessakin tulee vielä laki jonka mukaan mikään hyväksikäyttö ei vanhene, kuten muissa Pohjoismaissa jo on. Nyt jotkut vanhat tekijät pääsevät kuin koira veräjästä ja ehkäpä jopa jatkavat ukkeina toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla. Mitä myönteisiä vaikutuksia kuvan lähettämisellä voisi olla? Mies on kuollut, eli asiaa ei hänen kanssaan ole mahdollista selvittää eikä myöskään rikosilmoitusta voi tehdä. Jos hyväksikäyttöepäilyillä on pohjaa, on nainen jo tehnyt asian eteen ne toimenpiteet, jotka haluaa tehdä. Ei kuva mitään muuta, korkeintaan kääntää veistä haavassa. Minusta tuntuu, että oikeasti haluat vain päästä pätemään ja mässäilemään asialla.
ALOITTAJANA ihmettelen vaan,että mitähän pätemistä ja mässäilemistä olisi siinä, että haluaisin tietää, että jatkoiko veljeni myös omien tyttäriensä seksuaalista häirintää, kuten hän teki minulle lapsena ollessani; ja tiedoksi vaan, että asiaa kyllä yritettiin jo lapsena tekemäni ilmiannon jälkeen asianomaiselta tituleerata, mutta lääkityksen alaisuudessa oleva sairas kun oli, niin eihän hän pystynyt tunnustamaan mitään, vaan raivostui aivan silmittömästi vielä äidillenikin vuosikymmeniä myöhemmin.
Miksi haluat tietää, mitä tuolla tiedolla teet?
Mitä tarkoitat sanalla tituleerata? Tuntemassani merkityksessä (puhutella arvonimellä) sana ei oikein sovi lauseyhteyteen.
ALOITTAJANA korjaan tuon sanan "tituleerata" eli mun murteessani tarkoittaa myös niin sanotusti "tiedustella".
Miksi haluan tietää, ja mitä tuolla tiedolla tekisin, on ihan minun oma asiani.
64:lle ALOITTAJA vastaa, että ei meidän perheessä mitään orgioita ollut, vanhempani ja muut perheenjäseneni olivat normaaleja ihmisiä niin seksuaalisesti kuin muutoinkin. Johan hyvänen aika olen tuonut jo monesti esiin, että lapsuuden aikainen häiritsijäni oli yksi veljistäni, joka sairastui jo varhaisnuoruudessaan mielenterveydeltään ja oli elämänsä aikana muutaman kerran lyhyet jaksot jopa mielisairaalassa hoidossa ja loppuelämänsä lääkityksen alaisena, mutta kuitenkin pystyi tervehdyttyään käymään töissä kuolemaansa asti, ja perustamaan perheen jne.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo asia pitäisi ottaa jotenkin hienovaraisesti esiin. Mutta luultavasti kannattaa sitä ennen konsultoida asiaa tuntevia tahoja, psykologia tms. Mielestäni asioiden puiminen on hyvästä, mutta tuollaisesta tapauksesta minulla ei ole kokemusta.
ALOITTAJANA vastaan, että olen todellakin käynyt puimassa terapeutin kanssa ko. asiaa, koska olen katsonut sen tarpeelliseksi ihan vaan oman itseni takia.
Sen haluaisin tietää, miten päättelet yhdestä (?!)kuvasta mahdollisen seksuaalisen hyväksikäytön? Sinun omat kokemukset taitavat ohjata sinua nyt tulkitsemaan liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Näitä vastauksia kun luin, päätinkin juuri että vien oman hyväksikäyttäjäni oikeuden eteen. Rikos ei ole vielä vanhentunut. Kiitos täällä joillekin vastaajille, annoitte minulle taas syyn tehdä niin. Onneksi Suomessakin tulee vielä laki jonka mukaan mikään hyväksikäyttö ei vanhene, kuten muissa Pohjoismaissa jo on. Nyt jotkut vanhat tekijät pääsevät kuin koira veräjästä ja ehkäpä jopa jatkavat ukkeina toimintaansa.
ALOITTAJANA suorastaan kehoitan, että viet asian oikeuden eteen, jota minä en tehnyt, ja syynsä siihen oli veljeni mielisairaus! Säälin ja annoin armoa veljelleni, mutta olisi pitänyt tehdä toisin. Mutta näin vuosien kuluessa tapahtuneesta ja vielä ottaen huomioon senkin tilanteen, että veljeni vielä kahden lapsen isänä oli käymässä lapsuudenkodissamme, ja minä asuin vielä kotona, koska olin vielä opiskelija, niin yllätin hänet tirkistelemästä oven silmästä minua suihkun jälkeen. Saatana, että huusin hänelle silloin viimeisen kerran, että mikä saatana voi viirata päässään, että pitää omaa pikkusiskoaan kytätä vieläkin tuolla tavalla, vaikka lapsuuden aikaiset toisenlaiset tavat seksuaalisesti häiritä minua kohtaan olivatkin tuolloin jo taakse jäänyttä elämääni, mutta silti, että inhotti, vaikka olin silloin siihen mennessä jo itsekkin käynyt terapiassa oma-aloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miettikkää nyt kuinka sekopäältä ap vaikuttaa, kun lähettää jonkun kuvan ja kirjoittaa siinä samalla kysymyksiä seksuaalisesta häirinnästä. Aika sairasta käytöstä.
ALOITTAJA: Okei, sinä tuntemattomuudestasi voit pitää minua vaikka kuinka sekopäänä ja jos näytän kuvan veljen tyttärelleni, ja kysyn suoraan, että häiritsikö isänsä häntä lapsena samoin kuten veljen asemassaan lapsuudessani minua, niin miten se on sinuun vaikuttava asia, jos haluan selvittää asiaa, että oliko veljeni käytös myös veljeni tytärtä kohtaan sillä tietyllä saralla laitonta ja sairasta?
(Olen kyllä ammattiauttajieni mukaan ihan tervepäinen ja ilman lääkitystä selvinnyt tähän astisen elämäni ihan ok:sti kaikesta tuosta paskasta huolimatta)
Vierailija kirjoitti:
Sen haluaisin tietää, miten päättelet yhdestä (?!)kuvasta mahdollisen seksuaalisen hyväksikäytön? Sinun omat kokemukset taitavat ohjata sinua nyt tulkitsemaan liian pitkälle.
ALOITTAJA vastaa: Tuossa valokuvassa on tilanne todellakin niin läpipaistavaa veljeni puolelta, ja tyttärensä on siinä kuvassa pikkuhousuissa ja vain lyhyt yöpaituli päällään, että väkisinkin tulee ajatuksiini, että onpa saattanut olla omatkin tyttärensä kohteenaan, ja ainakin vanhin tyttäristään.
Jännää, että sattuikin kamerani laukeamaan tuolloin niin, että kuvan kohteet edes tienneetkään ilmeistäänkään päätellen, että otan kuvan ihan tosta vaan, yht'äkkiä, ja varoittamatta, ja itsekkin ihmettelin, että miten juuri sillä kuvani laukaisuhetkellä asetelma oli juurikin se, mikä se sittemin näkyy tuossa kuvassa, joka on todellakin hyvin säilynyt värikuva vuodelta 1988. En nyt halua tarkemmin kuvasta kertoa, mutta se on todellakin epäilykseni herättävä. Veljeni oli kuvan ottohetkellä kylläkin alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta ei missään tolkuttomassa kännissä.
En muuten koskaan halunnut omia lapsiani viedä yökylään veljeni perheeseen; ja onnekseni eivät he sinne koskaan pyytäneetkään; ja enkä olisi heitä laskenutkaan, jos vaikka olisivat halunneetkin serkuilleen yökylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut sitten sillon mieleen kysellä kun veljesi rupesi lisääntymään? Vaan tälläin vuosikymmenten jälkeen, että hei niin muuten Pera hyväkskäytti mua, toivottavasti ei sua, en viittiny kertoa ja puuttua aiemmin, aattelin että saat paremmat traumat sisarustes kanssa!
Vittu haloo ap mikä ääliö olet, anna olla kun et aiemminkaan välittänyt!!!
Olet itse ääliö, jos olet noinkin pihalla koko ap:n jutusta, että hänen olisi pitänyt kysellä jo ennen veljensä lisääntymistään olemattomilta veljen lapsiltaan ko. asiasta, ai keneltä ap. olisi kysellyt sitten, onko häirintää tapahtunut, kun ei veljellä ja vaimollaan vielä ollut yhtään lastakaan??????
Ihanko oikeasti täällä on näin heikkolahjaisia ihmisiä? Eivät ymmärrä lukemaansa mitenkään päin?
No ei muuta kun jatkakaa. Ap 40v sukulaisnainen on varmaan hyvillään, kun tälläista asiaa ruvetaan nyt repostelemaan ☺
Heikkolahjainen olet itse, kun puutuit keskusteluun, ja et näköjään ole tajunnut alun alkaenkaan aloitustani. Mutta jatka vaan omaa heikkolahjaisuutesi mainostamistasi tyhmillä kommenteillasi.
ALOITTAJA
Miten minusta tuntuukaan, että tässä ketjussa voi olla joku sellainen, jonka nilkkaan aihe kilahtaa ja joka siksi kovasti vastustaa vähin argumentein asian julkituontia missään, koskaan, ikinä.