Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2v ei syö itse

Huolestunutmama
21.06.2016 |

Hei! Meidän 2v2kk vanha poikamme ei vielä syö itse. Onkohan normaalia? Poika on muuten ihan normaalisti kehittynyt, puhuu jo selvästi ja ymmärtää ohjeita. Mutta hän ei vielä syö itse. Kun antaa ruokailuvälineen käteen, alkaa vain leikkimään sillä eikä tajua ideaa. Sormineen osaa kyllä hyvin. Yleensä tehdään sillä tavalla, että poika saa itse haarukan käteen, ja minä otan toisen. Sitten samalla kun syötän niin saa kokeilla itse syömistä. Mutta mitä muita keinoja voisimme käyttää harjoittelemiseksi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö oli samanlainen. Olin huolissani päiväkodin aloittamisesta, kun ei osaa syödä itse. Tyttö oli siellä kaksi päivää nälkäinen ja kolmantena oppi syömään itse. Kyse on saavutetusta edusta, älä huolestu.

Vierailija
2/7 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna syödä sormin. Lapsi kyllä kiinnostuu ruokailuvälineistä, kun huomaa, että muutkin niitä käyttävät. Kata aina haarukka pöytään ja anna lapsen valita, syökö käsin vai haarukalla. Kyllä se sieltä tulee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lapsi opi itse syömään, jos kuitenkin syötät.

Vierailija
4/7 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lapsen kanssa samaan aikaan. Esimerkiksi puurot, sosekeitot yms. ovat helppoja lusikoitavia mutta vähän inhottavia sormin syötäviä. Voit laittaa lusikkaan annoksen valmiiksi ja ohjaat lapsen käden tarttumaan siihen. Paljon kehuja! Ei haittaa vaikka sotkua tulee. 

Vierailija
5/7 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syötä, tee tosiaan noin että katat ruokailuvälineet mutta annat valita, syökö käsin vai haarukalla/lusikalla.

Syöt(te) itse samalla, näytätte ns. "hiljaista esimerkkiä" eli ruokailette ihan normaalisti, haarukkaa korostamatta, eiköhän lapsikin jossain vaiheessa matki :)

Vierailija
6/7 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta; 6v poika ja 2v1kk tyttö.

Tyttö hoksi itse syömisen jo hyvin varhain. Isoveljellä on luonnostaan olematon näläntunne, pieniruokainen ja muutenkaan en muista, että olisi ollut koskaan erityisen kiinnostunut mauista ja syömisestä. Olisikohan ollut joku kolmen(?) kun viimein suostui itse syömään kunnolla alusta loppuun, vaikka motoriikan puolesta olisi ehkä osannutkin jo.

Päivähoidossa kyllä söi, mutta kotona vissiin palvelu pelasi, niin ei siksikään tarvinnut itse haarukkaa heilutella. Toinen lapsi taas ottaa tietenkin mallia ensimmäisestä ja hänellä muutenkin on aina selvästi kiinnostanut ruoka ja syöminen veljeään enempi.

Eli en huolestuisi, jos sinänsä ei ole syömisen kanssa ongelmaa eli kaikkea menee, lapsi ei ole reippaasti yli- tai alipainoinen tmv. Kyllä se siitä. :)

Vierailija
7/7 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä neuvoista :)

Ap