Unettomuus ja muistivaivat
Onko täällä ketään muuta joka kärsii todella pahasta unettomuudesta? Itse olen kärsinyt 20+ vuotta, vaihdellen. Mulla on taas menossa paha jakso (ainahan nää kesät on vaikeita!) ja nyt tilanne on niin paha etten tiedä päivisin missä olen, mitä teen, mikä päivä on jne. Viimeksi kaupassa käydessäni ihmettelin miksi joku epäilyttävä mies tuijottaa. Meni hetki ja muistin viimein kyseessä olevan oma aviomieheni. Vertaistuki tarpeen.
-väsynyt N31
Kommentit (13)
Eikö tuohon jo kannattaisi hakea lääkkkeitä? Itselläni paha krooninen unettomuus, mutta mulle on löytynyt sopiva lääkeyhdistelmä joka on jo lähes 10 vuotta toiminut. Mulla mirtatsapiini + rivatril (bentso), ainoa toimiva kombo mulla josta ei tule merkittäviä sivuvaikutuksia. ENsimmäiseksi ei yleensä bentsoa kokeilla pysyvään käyttöön, mutta moni löytää avun muistakin lääkkeistä. Ja kyllä sitten kaikkea kokeillaan jos muu ei auta, ei ole kenenkään intressissä että ihminen on työkyvytön unettomuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Rasvan puute
No ihan varmaan joo. Olen 170cm ja painan 100kg. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvan puute
No ihan varmaan joo. Olen 170cm ja painan 100kg. Ap
Tarkoitin syödyn rasvan puute. Se vaikuttaa aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuohon jo kannattaisi hakea lääkkkeitä? Itselläni paha krooninen unettomuus, mutta mulle on löytynyt sopiva lääkeyhdistelmä joka on jo lähes 10 vuotta toiminut. Mulla mirtatsapiini + rivatril (bentso), ainoa toimiva kombo mulla josta ei tule merkittäviä sivuvaikutuksia. ENsimmäiseksi ei yleensä bentsoa kokeilla pysyvään käyttöön, mutta moni löytää avun muistakin lääkkeistä. Ja kyllä sitten kaikkea kokeillaan jos muu ei auta, ei ole kenenkään intressissä että ihminen on työkyvytön unettomuuden takia.
Paikallinen arvauskeskus suostuu kirjoittamaan vain ssri:tä joka pahentaa ongelmaa :(
Ap
Nukuin viime yönä vain 5 tuntia. Tää kesä on niin rasas kun on liian valoisaa ja kuumaa. Tosin mun unettomuusongelma johtunee iästä. Nuorena nukuin kuin tukki. Oletko kokeillut iltasyömistä? Jotakin makeaa illalla, se kuulemma nukuttaa.
Samassa jamassa. Ongelmat alkoivat tiukassa elämäntilanteessa 15 v sitten. Nukahdan yleensä kyllä, mutta herään aamuyöstä. Käyn nukkumaan puolenyön aikoihin luettuani sängyssä jotain romskua tai dekkaria ja usein jo kahden aikaan havahdun käymään vessassa. Sitten pari tuntia unta ja klo 5 taas hereillä.
On kokeiltu jos jonkinlaista lääkeyhdistelmää. Osa toimii aikansa. Ongelmiksi olen kokenut bentsojen kohdalla aamuisen tokkuraisuuden. Ketipinor ja mirtatsapiini olivat sellaisia, että näin ihmeellisiä painajaisia (ynnä lihoin). Jokin nukahtamislääke antoi unta neljä tuntia ja saatoin kävellä unissani.
Pahimpia aikoja ovat loppusyksy ja kevät-kesä huhtikuusta alkaen.
Mikäs siinä. Luen kyllä mielelläni kirjoja vaikka läpi yön, mutta kun aamulla on töihinlähdön aika, olen ihan tööt ja pitkin päivää muisti pätkii. Tokkura vastaa lievää humalatilaa ja saatan puhua ihan höpöjäni. Tämä vuosi on ollut aivan hirveä, kun astmankin kanssa on ollut ongelmia.
Nyt on käytössä Triptyl, joka auttaa jonkin verran. Saan ainakin nukuttua yhteenmenoon 4-5 tuntia ilman vessakeikkoja. (Yritän välttää juomista klo 19 jälkeen, mutta sillä ei ole virtsaamistarpeen kanssa näköjään mitään tekemistä).
Mä kärsin kausiluontoisesta unettomuudesta, joten kokemusta on. En tiedä ap miten sun unettomuutta on hoidettu, mutta ainakin oman unettomuuden perusteella sanoisin, että sitä on aika hankalaa hoitaa lääkkeillä. Lääkkeistä voi saada väliaikaista helpotusta, mutta pitkän päälle niistä tulee ongelmia. Mä ajattelen näin, että terveyskeskus ei ole oikea paikka unettomuuden hoitamiseen, vaan pitäisi mennä erikoislääkärille. Nythän on tehty jotain suosituksia unettomuuden hoitoon, jotka perustuvat muuhun kuin lääkehoitoon. Konkreettisesti en tiedä, mitä ne ovat. Suosittelisin kuitenkin, että yrittäisit hakeutua sellaiseen hoitoon. Mua on aina suututtanut, kun on puhuttu lääkkeettömistä hoidoista, mutta viime aikoina olen kyllä ajatellut paljon sitä, että lääkkeet on kyllä aika paska vaihtoehto. Mun äiti on syönyt 25 vuotta lääkkeitä unettomuuteen, eikä se ole se tie, mille kannattaa mennä. Toivottavasti tästä oli nyt jotain apua, pointtini on se, että rohkaisen sua hakeutumaan sellaisen lääkärin pakeille, joka oikeasti tietää, mistä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen arvauskeskus suostuu kirjoittamaan vain ssri:tä joka pahentaa ongelmaa :(
Ap
Noita ne tosiaan yleensä aina kokeilee ensin. Sitten usein joutuu kokeilemaan neuroleptit kuten Ketipinor jos masennuslääke ei auta. Itselleni tuli Ketipinorista aivan käsittämättömän kovat sivuoireet, joten nekään eivät sopineet. Yksityiseltä unitutkimustakin tehneeltä psykiatrilta sain sitten tuon mulle toimivan lääkityksen lopulta.
Entä se pelätty riippuvuusriski? No, selvää on että olen loppuikäni riippuvainen lääkkeistä nukkuakseni. Olen kokeillut ennen lääkkeiden aloittamista myös monenlaisia lääkkeettömiä keinoja, ilman apua. Mutta nykyiset lääkkeet ei aiheuta havaittavia sivuvaikutuksia, ja olen niiden avulla työkykyinen, mitä en olisi ilman lääkkeitä. Joten kyllä mulle tämmöinen riippuvuus kelpaa mieluummin kuin työkyvyttömänä zombiena eläminen.
- 3
Vierailija kirjoitti:
Samassa jamassa. Ongelmat alkoivat tiukassa elämäntilanteessa 15 v sitten. Nukahdan yleensä kyllä, mutta herään aamuyöstä. Käyn nukkumaan puolenyön aikoihin luettuani sängyssä jotain romskua tai dekkaria ja usein jo kahden aikaan havahdun käymään vessassa. Sitten pari tuntia unta ja klo 5 taas hereillä.
On kokeiltu jos jonkinlaista lääkeyhdistelmää. Osa toimii aikansa. Ongelmiksi olen kokenut bentsojen kohdalla aamuisen tokkuraisuuden. Ketipinor ja mirtatsapiini olivat sellaisia, että näin ihmeellisiä painajaisia (ynnä lihoin). Jokin nukahtamislääke antoi unta neljä tuntia ja saatoin kävellä unissani.
Mikäs siinä. Luen kyllä mielelläni kirjoja vaikka läpi yön, mutta kun aamulla on töihinlähdön aika, olen ihan tööt ja pitkin päivää muisti pätkii. Tokkura vastaa lievää humalatilaa ja saatan puhua ihan höpöjäni. Tämä vuosi on ollut aivan hirveä, kun astmankin kanssa on ollut ongelmia.
Nyt on käytössä Triptyl, joka auttaa jonkin verran. Saan ainakin nukuttua yhteenmenoon 4-5 tuntia ilman vessakeikkoja. (Yritän välttää juomista klo 19 jälkeen, mutta sillä ei ole virtsaamistarpeen kanssa näköjään mitään tekemistä).
Hassua, minun yöni menevät ihan samalla tavalla, mutta en koe että mulla olisi mitään ongelmaa nukkumisen kanssa. Eli käyn yöllä wc:ssä, sitten valvon yleensä lukien tunnin-pari aamuyöstä ennen kuin nukahdan uudestaan. Yleensäkin heräilen ehkä 5-15 kertaa yössä, nukahtaen kuitenkin heti takaisin. Mä olen vaan ajatellut että tämä on mulle luonnollista.
Koska yöllä tulee niin vähän unta, nukun 1,5-2 tunnin päiväunet töistä tultuani. Päiväunien kanssa ei ole edes päiväväsymysongelmaa ollenkaan, niin kuin oli joskus ennen kun yritin väkisin pärjätä pelkillä yöunilla.
Mä olen nyt vähän ajautunut sellaiseen köyhyyskierteeseen, en jaksa opiskella (aivot on sumuista mössöä) ja se ammatti minkä hankin nuorena kun vielä oli muutama parempi vuosi tarjoaisi kyllä pätkä- ja osa-aikatyötä mutta työpanokseni on niin huono + saikuttaminen pahimpina unettomuuskausina että yllättäen en pääse oikein leivän syrjään kiinni. Tämä tarkoittaa sitä että rahaa ei ole eikä työterveyslääkäriä eli olen kokonaan arvauskeskuksen varassa. Huoh. Pitäisi saada edes hetkeksi itsensä niin kuntoon että saisi ryhdistysliikkeen tehtyä hyvän lääkärin (ja lääkkeen) avustuksella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, minun yöni menevät ihan samalla tavalla, mutta en koe että mulla olisi mitään ongelmaa nukkumisen kanssa. Eli käyn yöllä wc:ssä, sitten valvon yleensä lukien tunnin-pari aamuyöstä ennen kuin nukahdan uudestaan. Yleensäkin heräilen ehkä 5-15 kertaa yössä, nukahtaen kuitenkin heti takaisin. Mä olen vaan ajatellut että tämä on mulle luonnollista.
Koska yöllä tulee niin vähän unta, nukun 1,5-2 tunnin päiväunet töistä tultuani. Päiväunien kanssa ei ole edes päiväväsymysongelmaa ollenkaan, niin kuin oli joskus ennen kun yritin väkisin pärjätä pelkillä yöunilla.
Jotkuthan pärjää 4-5 tunnin yöunilla. Itse en. Unetarve on yksilöllistä ja omalla kohdalla 8 t yhtenäistä unta on optimi.
Päiväunia en saa nukuttua. En vain nukahda, vaikka kuinka väsyttäisi. Viimeksi olen nukkunut päivällä, kun oli keuhkokuume.
Ei kai tässä nyt muuten maristaisi, mutta kun nuono nukkuminen vaikuttaa muistiin ja keskittymiskykyyn. Ei luista hommat niin kuin pitäisi, kun pää on kuin pahvia. Pelkään jonakin päivänä mokaavani oikein kunnolla.
Rasvan puute