Irtisanoisitko työntekijän?
Työntekijä on jo pitkään flirttaillut miehelleni ja nyt oli ihan suoraan tunnustanut rakkautensa.
Mies ei näyttänyt kuin kirjeen minkä oli saanut ja sen verran sain lukea että asia selvisi.
Olemme siis molemmat töissä omassa yrityksessämme mutta minä olen hoitanut hommia kotoa käsin kun olen halunnut olla kotona kun lapset tulevat koulusta.
Nyt en enää halua olla tuon työntekijän kanssa missään tekemisissä ja haluan antaa hänelle potkut.
Osaa kyllä tehdä työnsä muttei ole mikään huippu työntekijä (muttei huonokaan)
En vain osaa luottaa häneen enää ja oloni on kiusaantunut jos näen hänet kun käyn töissä.
Mietinkin töihin palaamista, hänen paikalleen, koska hänen määräaikainen sopimus loppuu heinäkuun lopussa.
Miehen mielestä minun ei pitäisi tuon takia luopua tahdostani olla kotona lapsien kanssa mutta saan kuulemma päättää mitä tehdään.
Kommentit (23)
Ihastuminen pomoon ei taida riittää irtisanomisen perusteeksi.
Veikkaan, että miehesi huijaa sinua. On itse väsännyt tuon "rakkaudentunnustuksen" tehdäkseen sut mustasukkaiseksi ja saadakseen sut töihin.
No jos kerta työsuhde on siis määräaikainen (eli sitä ei irtisanota, vaan päättyy heinäkuussa), niin ihmeessä älkää jatkako sopimusta. Jos olisi vakituinen työntekijä niin olisi vaikeampi asia.
Vierailija kirjoitti:
Ihastuminen pomoon ei taida riittää irtisanomisen perusteeksi.
Tässä tosin tekstin mukaan kyse määräaikaisesta työsopimuksesta. Sinällään luottamuspula työntekijään ja se että ap palaa töihin ovat ihan asiallisia syitä sille ettei määräaikaisuutta jatketa.
Jos työsuhde päättyy määräaikaisena, niin tottakai palaat töihin saman tien. Toteat sitten vaikka syys-lokakuulla, että olet mieluummin kotona ja palkkaat uuden määräaikaisen. Määräaikaisuuden perusteena on selkeästi sijaisuus, joka siis eka tapauksessa päättyy sun paluuseen ja kun jäät uudestaan pois, niin saat ottaa uuden sijaisen. Muista tehdä lyhyitä määräaikaisia sopimuksia.
Oletko ap jutellut ko työntekijälle? Ihan kasvokkain? Kertonut että sinun on todella vaikea enää tehdä töitä hänen kanssaan ja että et voi häneen luottaa? Voi olla että tajuaisi työntekijä itsekin alkaa etsimään uutta paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä on jo pitkään flirttaillut miehelleni ja nyt oli ihan suoraan tunnustanut rakkautensa.
Mies ei näyttänyt kuin kirjeen minkä oli saanut ja sen verran sain lukea että asia selvisi.Olemme siis molemmat töissä omassa yrityksessämme mutta minä olen hoitanut hommia kotoa käsin kun olen halunnut olla kotona kun lapset tulevat koulusta.
Nyt en enää halua olla tuon työntekijän kanssa missään tekemisissä ja haluan antaa hänelle potkut.
Osaa kyllä tehdä työnsä muttei ole mikään huippu työntekijä (muttei huonokaan)
En vain osaa luottaa häneen enää ja oloni on kiusaantunut jos näen hänet kun käyn töissä.Mietinkin töihin palaamista, hänen paikalleen, koska hänen määräaikainen sopimus loppuu heinäkuun lopussa.
Miehen mielestä minun ei pitäisi tuon takia luopua tahdostani olla kotona lapsien kanssa mutta saan kuulemma päättää mitä tehdään.
Siis mitä ihmettä? Etkö saanut lukea KOKO kirjettä? Jos soppari heinäkuun loppuun,niin ei jatkoon.Ja miten kehtaa työntekijä pomolleen tollasta,kun ja JOS ei mitään vastakaikua. Onko hyvin nuori ja lapsellinen,tai muuten vaan ei oo valot päällä?
En nyt ottaisi asiaa sen kummemmin esille, mutta jos tilanne on tuo niin en minä ainakaan jatkaisi sopparia enää määräaikaisuuden päätyttyä.
Tuo kirjeosuus kyllä hämmentää. Onkohan henkilön kirjoittama? kannattaisiko ap:n puhua ihan suoraan ja kysyä tästä kirjeestä työntekijälle?
No jos työntekijän määräaikainen sopimus loppuu heinäkuussa,niin anna hänen olla siihen asti töissä. Eipä mitään vaaraa ole jos miestäsi ei kiinnosta.
Ei myöskään mahdollista irtisanoa tuosta syystä,joten pidä hänet sopimuksen loppuun asti.
Jos et itse halua vielä töihin,palkkaa sopimuksen loputtua joku muu.
Kyse on siis tosiaan määräaikaisesta sopimuksesta jota oli tarkoitus jatkaa (miehen ja minun välinen keskustelu) mutta nyt olen miettinyt että palaan tämän takia töihin.
Sain mieheltä koko kirjeen käteeni ja luin hänen osoittamat kohdat ja se jo riitti tekemään tämän päätöksen.
Ap
Määräaikaisen sopimuksen jatkamatta jättäminen ei ole irtisanominen eli ette vain tee hänelle uutta sopimusta, ja sillä selvä.
Ihmettelen kyllä miehesikin motiiveja näyttää sinulle tuo kirje sinulle, ja ei se työntekijäkään nyt ihan penaalin terävimmästä päästä ole. No, maailmaan mahtuu kaikenlaista...
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisen sopimuksen jatkamatta jättäminen ei ole irtisanominen eli ette vain tee hänelle uutta sopimusta, ja sillä selvä.
Ihmettelen kyllä miehesikin motiiveja näyttää sinulle tuo kirje sinulle, ja ei se työntekijäkään nyt ihan penaalin terävimmästä päästä ole. No, maailmaan mahtuu kaikenlaista...
No jep,samaa mieltä
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap jutellut ko työntekijälle? Ihan kasvokkain? Kertonut että sinun on todella vaikea enää tehdä töitä hänen kanssaan ja että et voi häneen luottaa? Voi olla että tajuaisi työntekijä itsekin alkaa etsimään uutta paikkaa.
No ei kyllä kannata mitään kysellä tai ylipäätään mitään kontaktia ottaa. Työntekijät on riitatilanteissa aina oikeudessa vahvoilla, koska heidän katsotaan olevan se heikompi osapuoli. (Joo, kuulostaa ristiriitaiselta, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.) Saa työntekijä vain vettä myllyynsä, jos vielä kokee että häntä syrjitään tällaisen "rakastumis"-asian takia ja muutenkin voi olla kostonhimoinen torjutuksi tulemisen takia. Varminta on toimia kuten jo ehdotettu, eli sopimusta ei vain jatketa ja ap kuukaudeksi töihin ja sitten taas kotiin etätyöhön ja uusi ihminen töihin. Kaikki kommunikointi täytyy (myös miehen!) pitää tiukan asiallisena ja vain töitä koskevana.
Tiedän varmuudella että kirje on häneltä. Enkä ota sitä puheeksi hänen kanssaan, en halua hänen tietävän että tiedän kirjeestä.
Ap
Mietin alkutekstin perusteella,että mahtaako "flirttaili pomon aviomiehelle" olla pätevä syy irtisanomiseen,mutta jos kerran määräaikainen sopimus on pian loppumassa,eikö silloin ole ihan hyväksyttävää ettei sopimusta vain uusita? Toisaalta tökeröä käytöstä työntekijältä,mutta toisaalta parisuhteessa luottamus vähän heikoissa kantimissa jos pitää tuon takia irtisanoa flirttailija ja palata itse töihin vaikka aikomus on ollut hoitaa lapsia.Siis jos mies on näyttänyt rakkaudentunnustuskirjeen,tuskimpa hän on sen työntekijän lumoissa,ehkä kiusallinen tilanne miehellekin.
Itse en keskeyttäisi lasten kotihoitoa voidakseni kytätä miestä töissä,mutta pitäisin kyllä tiukkasanaisen puhuttelun sopimatttomasti käyttäytyvälle työntekijälle.
Miksi ihmeessä irtisanoisit, jos määräaikainen loppuu muutenkin heinäkuun lopussa? Anna hänen pitää vuosilomansa ja vaikka ylimääräistä vapaata ennen työsuhteen päättymistä. Ota sitten hänen tilalleen joku muu ja jatka itse vapaalla.
Täällä on jankattu jatkuvasti "määräaikainen on määräaikainen eikä sitä voi irtisanoa". Sama se pätee näinkin päin, ja sitä paitsi työnantajajaan rakastuminen ei ole laillinen irtisanomisperuste.
Sen työsopimus loppuu heinäkuussa, ei sun tarvitse tehdä mitään asian suhteen. Mutta rovohan tämä olikin.
Fantasioit potkujen antamisesta vaikka kyse on määräaikaisen sopimuksen päättymisestä.
Ei todellakaan ole asiallinen irtisanomisperuste.
Toivottavasti sille määräaikaisuudelle on pätevät perusteet, loukattu nainen voi muuten riitauttaa sopimuksen päättymisenkin.
Porvoossa on taas hurjaa