Ongelmallinen avioliitto, mahdollinen ero ja asunnon hankinta?
Avioliitto on siis erittäin hankala ja toimimaton ja olen suunnitellut eroa jo noin pari vuotta, mutta olosuhteiden pakosta ja lasten takia olemme sinnitelleet yhdessä. Mies omistaa perheelle liian pienen asunnon, eikä suostu hankkimaan isompaa, joten sitten itse päätin hommata suuremman asunnon, kun mies ei suostu hankkimaan yhdessäkään asuntoa. Mies on ostanut asuntonsa ennen avioliittoa ja emme ole lasten kanssa asuneet päivääkään hänen luonaan kirjoilla, vaikka emme ole myöskään mitenkään hyötyneet siitä itse esim. tukien muodossa. Miehelle siitä on se hyöty, että hänen ei tarvitse pelätä mahdollisen eron tullen asuntonsa menettämistä jne.
Miten käy, jos nyt avioliiton vielä ollessa voimassa muutamme minun hankkimaani asuntoon? Menetänkö siis todennäköisen eron tullessa siitä puolet ja mies pitää toki oman asuntonsa kokonaan itsellään, samoin kuin muun varallisuutensa? Mies on erittäin kova luu noissa asioissa, joten pelottaa ja sen takia en ole tehnyt avioehtoa, sillä se on miehelle puolestaan pelote sen osalta, että antaisi minulle sen puolikkaan huoltajuudesta eron tullen, sillä muuten hän vaatisi varmaankin kokonaan yksinhuoltajuutta (vaikka on siis hermoheikko kuumakalle, joka tekee aamusta iltaan töitä). En uskalla ottaa nyt eroakaan, ettei mies villiinny ja keksi jotain draamaa lasten ja minun harmiksi ja kiusaksi sekä kostoksi. Olen ajatellut hankkia niin suuren asunnon, että varmasti pärjäisimme saman katon alla, jos miehellä olisi riittävästi yksityisyyttä, joten siis asuisimme vain taloudellisista syistä kimpassa, mutta ärsyttää suunnattomasti, jos mies viekin sen sitten minulta. Hänellä on siis todella reilusti omaisuutta, mutta se on pääosin hankittu ennen avioliittoamme. Itse ostaisin sen asunnon pääosin velaksi ja siis yksin ja se tulisi ainoastaan minun nimiini.
Kommentit (14)
Se missä asunnossa asutte eron hetkellä tai sillä onko asunto hankittu ennen avioliittoa vai sen aikana, ei ole olennaista. Erossa teidän kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja puolitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Se missä asunnossa asutte eron hetkellä tai sillä onko asunto hankittu ennen avioliittoa vai sen aikana, ei ole olennaista. Erossa teidän kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja puolitetaan.
Jatkan vielä: myös tämä miehen ennen avioliittoa hankittu varallisuus on mukana tässä omaisuudessa, joka lasketaan yhteen ja puolitetaan, ts. ei ole merkitystä sillä, onko varallisuus hankittu ennen avioliittoa vai sen aikana.
Paitsi, jos on avioehto ja oletettavasti on, jos mies tarkka. Toivottavasti molempia hyödyttävä eikä vain miestä
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, jos on avioehto ja oletettavasti on, jos mies tarkka. Toivottavasti molempia hyödyttävä eikä vain miestä
Ap kertoo aloitusviestissään,että avioehtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Puolitus on vain pääsääntö, mutta siitä voidaan aina poiketa. Hyvää juristiin kannattaa aina sijoittaa. He on ne jotka niistä säännöstä löytää ne porsaanreiät.
Sillä ei ole mitään merkitystä onko asunto hankittu ennen vai jälkeen avioliiton ja kumman nimissä se on. Jos ei ole avioehtoa, kaikki omaisuus ja kaikki velat tasataan puolisoiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Lueppa toi teksti uudestaan.
Avioehdon voi tehdä "jälkikäteenkin" jos sen asunnon päätät hankkia ennen eroa.
Laskennallisesti erossa meni näin, luvut keksittyjä:
miehen omaisuus 800 000 e, velkaa 300 000 e
sinun omaisuutesi (se asunto) 200 000 e, velkaa 150 000 e.
Lasketaan yhteen omaisuus => 1 000 000 e
ja velat => 450 000 e
Vähennetään omaisuudesta velat => jää 550 000 e
joka jaetaan tasan molemmille => 275 000 e kummallekin
Käytännössä asia tässä tapauksessa toimisi niin, että mies maksaisi sinulle 225 000 e. Silloin molemmille jäisi yhtä paljon.
Siis teillä ei ole avioehtoa? Koska typerähän olet ollut, josolet suostunut ehtoon, jossa miehen omaisuus on miehen ja sinun yhteistä? Anteeksi vain. Jos teillä ei ole avioehtoa, molempien omaisuus lasketaan yhteen ja menee puoliksi, vaikka se olisi ennen liittoa hankittu. Ellei tietty ole suljettu avioehdolla taas ennen liittoa hankittua omaisuutta. Jos näin, niin eroa ensin ja osta vasta sitten se asunto. Tai teette nyt avioehdon (jos mies suostuu, älä kerro todellista syytä).
Se, että lapset eivät ole koskaan asuneet virallisesti isänsä kanssa puoltaa yhteishuoltajuutta. Ei siis mies tuosta tilanteesta vaan voi "ottaa" huoltajuutta itselleen. Eiköhän se kerro jo isyyden laadusta, etteivät lapset ole koskaan asuneet isänsä kanssa (virallisesti).
Kiinnostaa kyllä onko sinulla ja lapsilla ollut siis kirjat jossain vuokra-asunnossa vai missä? Avaa tilannetta avioehdon osalta sen verran, että pystyy paremmin neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Avioehdon voi tehdä "jälkikäteenkin" jos sen asunnon päätät hankkia ennen eroa.
Tiedä sitten, kuinka järkevää se olisi, kun mies näyttää olevan tässä varakkaampi osapuoli. Enkä minä oikein tiedä, miksi se avioehto pitäis tehdä asunnon oston jälkeen sen enempää kuin ennen ostoakaan. Jos se ostetaan lainarahalla ni sen laskennallinen arvohan on olematon ja jos se ostetaan olemassaolevalla rahalla ni kyllähän myös käteisvarat lasketaan tuohon, etten minä nyt tiedä, mitä ap hyötyy avioehdosta, jos sen tekeminen liittyis nimenomaan asunnon ostoon. Toki jos hän muutenkin on tietoinen siitä, että on varakkaampi osapuoli ja haluaa avioehdon niin sitten. Mutta käypä ap lakimiehen juttusilla, ettet hölmöile ja parhaassa tapauksessa tee paperia, jossa avio-oikeus kumotaan tilanteessa, jossa sinä olisit hyötyvä osapuoli. Toisaalta jos mies on hyötyvä niin tuskin hänkään haluaa sitä tehdä enää tässä vaiheessa.
Ei sun omaisuus kasva siitä (välittömästi) yhtään, että hommaat asunnon. Esimerkiksi:
* Säästöjä 100 000e, ei asuntoa. Varallisuus joka otetaan osituksessa huomioon: 100 000e
* Säästöjä 0e, ostettuna 100 000e asunto. Varallisuus joka otetaan osituksessa huomioon: 100 000e
* Säästöjä 0e, ostettuna 200 000e asunto, asuntolainaa 100 000e. Varallisuus joka otetaan osituksessa huomioon: 100 000e
* Säästöjä 0e, ei asuntoa. Varallisuus joka otetaan osituksessa huomioon: 0e
* Säästöjä 0e, ostettuna 200 000e asunto, asuntolainaa 200 000e. Varallisuus joka otetaan osituksessa huomioon: 0e
Soita juristille. Olet ihan hakoteillä tuon omaisuuden jakautumisen suhteen.