Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halvempaa kuulua kirkkoon vai olla kuulumatta?

Vierailija
19.06.2016 |

Kirkkoon kuuluvat maksavat kirkollisveroa. Aina sanotaan että jos ei kuulu kirkkoon, pitää maksaa jotain muuta, joka on yhtä suuri.

Voisitteko kertoa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä koskaan kuullut moisesta, vaikka kaikki kuulemma niin sanoo. :D

Vierailija
2/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, juu ei tarvitse maksaa mitään muuta. Joku uskisten salajuoni, ettei jengi eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole mitään "jotain muuta" -maksua meille kirkon ulkopuolisille. Noin 500 euroa vuodessa säästän, kun en ev.lut.-jäsenmaksua maksa.

Vierailija
4/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään ateisti/pakana veroa. Mies ei kuulu kirkkoon ja ei kyllä maksele mitään ylimääräisiä veroja minnekään.

Vierailija
5/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon halvempaa olla kuulumatta. Säästyneet kirkollisverot kattaa kepeästi esim hautaamisesta mahdollisesti perittävät isommat maksut. Mitään muuta maksua ei tule edes mieleen.

Vierailija
6/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen maksaa 40v. työurallaan noin 25000€ kirkollisveroa.

Epäilen, että mikään uskonto ei velvoita tähän.

Arkkipiispan idioottimaiset näkemykset elintasopakolaisten vaatimuksiin vastaamisesta ja nyt selvinnyt viinasikailu veronmaksajien piikkiin ovat kyllä viimeiset naulat tuohon arkkuun, jotta minun katumus eroamisen johdosta jollakin tapaa vaivaksi.

Vierailija
7/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ortodoksi, säästää vielä enemmän eroamalla.

Vierailija
8/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta 23 vuotta sitten, enkä ole mitään "muutakaan" sen jälkeen maksellut. Ei ole kukaan tullut mitään pyytämäänkään.

Vierailija
9/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kuulua. Pihi naapuri ei kuulunut kirkkoon niin tämän kuoltua seuraavana maanantaina Lassila & Tikanojan pojat kävivät vain noukkimassa arkun ja heittivät lavalle.

Vierailija
10/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kummaa? Kun erosin kirkosta täysi-ikäistyttyäni, pari tuttua aikuista sanoi että turhaan kuvittelen säästäväni, sama summa menee muualle. Ja jokin aika sitten olin parikymppisten ihmisten kanssa keskustelussa, jossa puhuivat yleisenä totuutena kuinka kirkkoon kuulumattomille on omat maksunsa (pointtina oli se, että kannattaa mieluummin maksaa kirkolle kuin muualle, koska kirkossa on etuna söpöt kirkkohäät ja lasten kummiudet).

Vierailija
11/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa? Kun erosin kirkosta täysi-ikäistyttyäni, pari tuttua aikuista sanoi että turhaan kuvittelen säästäväni, sama summa menee muualle. Ja jokin aika sitten olin parikymppisten ihmisten kanssa keskustelussa, jossa puhuivat yleisenä totuutena kuinka kirkkoon kuulumattomille on omat maksunsa (pointtina oli se, että kannattaa mieluummin maksaa kirkolle kuin muualle, koska kirkossa on etuna söpöt kirkkohäät ja lasten kummiudet).

Minä olen homo, eikä söpöt kirkkohäät kuulu minun palveluihini siitä huolimatta, että maksan kirkollisveroa. Olen harkinnut eroa jo jonkin aikaa.

M26

Vierailija
12/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaa kuulua. Pihi naapuri ei kuulunut kirkkoon niin tämän kuoltua seuraavana maanantaina Lassila & Tikanojan pojat kävivät vain noukkimassa arkun ja heittivät lavalle.

Mitä väliä sillä enää siinä vaiheessa on, vaikka heittäisivät ilman arkkua sinne lavalle?

Itse ajattelin olla kuoltuani lähinnä biojätettä.

Vierailija
13/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut tuollaista väitettä.

Kirkollisveroa maksetaan tulotason mukaan. Vähävaraiset eivät maksa mitään.

Kirkkoon kuulutaan aatteellisista syistä. Kirkkoon ei ole pakko kuulua, jos ei usko tai ei halua tukea esimerkiksi kirkon tekemää työtä yhteisön hyväksi. Nykyisessä tilanteessa vain on niin, että kun valtio ja kunta säästävät, he säästävät nimenomaan lapsilta ja nuorilta. Kirkko pyrkii paikkaamaan tilannetta, mutta se on vaikeaa, kun kirkollisveron maksajia on yhä vähemmän.

Kirkollisvero tuntuu olevat tikku perseessä nimenomaan niille, jotka eivät kuulu kirkkoon.

Vierailija
14/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanalle menee 2% tuloista, jos ei ole kirkon jäsen. Varma tieto.

Vierailija
15/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroviraston nettisivun laskurillahan tuon voi helposti todistaa vääräksi. Valitse sieltä evlut ja vaihtoehtoisesti ei-kirkollisverovelvollinen, niin näet, miten käteen jäävä summa muuttuu.

http://prosentti.vero.fi/VPL2016/Sivut/Henkilotiedot.aspx

Vierailija
16/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkkipiispan idioottimaiset näkemykset elintasopakolaisten vaatimuksiin vastaamisesta ja nyt selvinnyt viinasikailu veronmaksajien piikkiin ovat kyllä viimeiset naulat tuohon arkkuun, jotta minun katumus eroamisen johdosta jollakin tapaa vaivaksi.

Joo kyllä minäkin maksan paljon mieluummin valtiolle veroa sen takia, että kansanedustajat pääsevät kulkemaan ilmaiseksi taksilla, saavat design-torkkupeitot, ryyppäävät ja matkustelevat, pelaavat tennistä ja teettävät tulevaisuusvisiotutkimuksia kavereillaan. Paljonko se taas olikaan se eduskunnan virkistysrahaston määräraha vuosittain?

Vierailija
17/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo tavallaan totta. Minulla kirkollisverosta säästyneet rahat ovat menneet mm. iloiseen elämään.

Vierailija
18/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut tuollaista väitettä.

Kirkollisveroa maksetaan tulotason mukaan. Vähävaraiset eivät maksa mitään.

Kirkkoon kuulutaan aatteellisista syistä. Kirkkoon ei ole pakko kuulua, jos ei usko tai ei halua tukea esimerkiksi kirkon tekemää työtä yhteisön hyväksi. Nykyisessä tilanteessa vain on niin, että kun valtio ja kunta säästävät, he säästävät nimenomaan lapsilta ja nuorilta. Kirkko pyrkii paikkaamaan tilannetta, mutta se on vaikeaa, kun kirkollisveron maksajia on yhä vähemmän.

Kirkollisvero tuntuu olevat tikku perseessä nimenomaan niille, jotka eivät kuulu kirkkoon.

Se on pieni osa kirkon rahoista, mikä lapsi ja nuorisotyöhön käytetään ja siihen päälle seurakunnat pitävät palveluitaan lähinnä kunnan ostamana, eli ihan tavallisilla verorahoilla maksettuna.

Vierailija
19/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy, miksi voisin ajatella kuuluvani ev.lut.-kirkkoon olisi se, että se olisi vastavoima islamille. Mutta kirkko taitaa nykyään jopa toivottaa tervetulleeksi ne tänne, joten ei kai sekään ole enää pätevä syy jäsenyydelle.

Vierailija
20/24 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, totta on, mun tuloilla kirkollisvero olisi noin 800 euroa vuodessa, mutta koska en maksa kirkollisveroa se menee lasteni joululahjoihin. Sitä en tiedä, mihin lapsettomilla se raha nykyisin menee, minulla se meni aikanaan kirjoihin, mutta silloin se oli noin 400 euron luokkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi