Naapurin mummo sekoilee apua!!!!!
Kävi täällä ja antoi minulle 2×50€ seteliä ja kutsui minua Janiksi. Vaikka olen kaiken päälle nainen!!!!!!!
En suostunut ottamaan rahoja vaikka kuinka yritti antaa niin myöhemmin katsoin niin postiluukusta oli tullut kirje jossa luki jtn hei jani tässä on ne rahat ja siinä oli 2 × 50€ seteliä ja sanoi, että hän haluaa auttaa sukulaisena kun näin naapureitakin ollaan.
Meni aijemmasta tapahtumasta häkellyksiin enkä vieläkään ole saanut tehtyä mitään!!!!
Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä??
Kommentit (54)
Varmaan sinne 112:senkin voi soittaa ja kysyä, mut ihmettelen ettei kukaan käskenyt mennä mummun juttusille.
Ainakin meidän naapurin sekomummo kun tuli sekoilee niin sanoin vaan et mennäänpäs kotiin nyt ja katotaan oisko täällä mitään sukulaisen numeroa ja eteisen peilissä olikin iso lappu:"tytär Pirkko ja p-nro".
Sitten soitin siihen numeroon ja tytär tuli mestoille.
Myöhemmin sai paikan palvelutalosta tai jostain.
Mut jotain kantsii koittaa kyllä koska voi olla ihan heitteilläkin.
Siis vaikka syömättä päiviä tms.
Vierailija kirjoitti:
Itse soittaisin kyllä häkeen. Mummeli saattaa lähteä vaikka yötä vasten pihalle sisävaatteissa ja paleltua kuoliaaksi. Ihmiset jotka eivät ole joutuneet elämään dementiaa sairastavan lähipiirissä eivät välttämättä tajua miten nopeasti se romahdus voi tulla ja vintti pimentyä ihan kunnolla.
Ihmiset soittaa häkeen ihan turhista asioista, mutta tämä ei ole sellainen.
Paleltua kuoliaaksi kesäkuussa? Missähän päin Suomea sä asut?
Miksi täällä ehdotetaan soittamaan omaisille? Ventovieras naapurinmummo jonka nimeä ei edes tiedä, saa olla aika velho jos sellaisen omaisten yhteystiedot jostain kaivaa!
Provo, kun et ilmeisesti tee asialle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin kiitos ja ottaisin ilomielin rahat vastaan.
No sulla ei olekaan mitään moraalia.
Jaa miten niin? Jos joku ihan vapaaehtoisesti tyrkyttää rahaa, niin ei siinä mitään moraalittomuutta tarvita, voidakseen ottaa ne vastaan. Olisin täysi idiootti, mikäli en ottaisi.
Meidänkin rapussa oli dementikkopappa ja helposti sai sukulaisten yhteystiedot, kun tosiaan kysyin papalta itseltään.
Sielläkin oli eteisessä isoja lappuja laitettu jos vaikka mitä yhteyshenkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
112 soittoa! Ei se ole mikään numero, johon saa vain soittaa siinä vaiheessa, kun joku on vuotanut litroittain verta asfaltille. Ap ei ole asiantuntija, eikä voi tehdä päätöstä, että katellaan nyt, otetaan sitten johonkin yhteyttä toimistoaikaan, kunhan nyt kerkeää ja keksii mihin voisi vaikka ehkä jossain välissä soittaa. Mummo voi ihan hyvin polttaa koko kämpän, mennä kylpyammeeseen leikkimään sukeltamista ja hukkua, syödä pesuainetta.. Mielummin soittaa häkeen, jolloin on tehnyt mitä on voinut ja sieltä ammattilaiset pistävät pyörät liikkeelle.
Noni kuolen nauruun täällä kun tuli kuva päähän kerrostalon läpileikkauksesta jossa yhessä huoneistossa mummeli häärää keittiössä ja savu nousee, sitte kipittää kylppäriin ja lappaa suun täyteen pesupulveria ja sukeltaa ammeeseen😃 q
Kerrataanpas: mummo pystyy avaamaan ovia, kulkemaan rappukäytävässä, laittamaan rahaa kirjekuoreen, leipomaan ja vieläpä myymään pullaa. Eli motoriikka toimii (sekä hieno- että karkea), puhe toimi normaalisti ellet huomannut siinä puuroutumista. Varmaan pelittää hapetus ja verenkierto koska on noin puuhakas. Varmaan iho oli normaalin värinen ellet kiinnittänyt huomiota siihen. Pelkkä VTI voi saada sekavaksi ja VTI:n takiako soittelisit ambulanssia? Ota taksi ja saata mummo päivystykseen tai soita sinne päivystykseen ohjeita varten. Ei se häke tai lanssi tätä nyt ratkaise. Huomenna yhteys heti aamulla sosiaalipäivystykseen ellei sieltä päivystyksestä toisin sanota. T: Lanssari
Googlaa muistihoitaja, soita huomenna hoitajalle ja kerro mummosta.
Pullaosuuden perusteella juttu vaikutti provolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin soitat! Vaikkei ole kuolemanhätä, niin minne muuallekaan soittaisit? Siellä osataan pistää asia eteenpäin, etsiä omaisia, ambulanssi tarkastamaan aluksi tilanteen (katsoo onko pahakin tilanne, esim onko asunto järkyttävässä kunnossa, syö homeista ruokaa tms) ja siitä sitten eteenpäin.
Öh sä sekoitat nyt lanssarin ja sosionomin. Eiköhän joku saavu huomenna kotikäynnille, ei tuossa ole mitään tarvetta ambulanssille. Nyt vähän niitä valoja päälle. T. Lanssari
Naapurin varmaan tulee soittaa sosionomien palvelupuhelimeen ja varata mummolle aika. Elokuun alussa voi mummo tulla 50km päähän terveyskeskukseen käymään, nyt kun on porukkaa niin kovasti lomalla ja jonoja on.
Vierailija kirjoitti:
^ auttavaan puhelimeen?? :D anna mun kaikki kuulla. Ja mitähän ne tekee??
Ehkä auttavat tässä tilanteessa jossain määrin enemmän kuin 112, jolle asia ei kuulu.
Käytä hätänumeroa oikein
Jos epäilet, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon 112 kuin olla soittamatta.
Milloin soitat 112?
Kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle.
Kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön ollessa uhattuna tai vaarassa.
Soita hätänumeroon 112 esimerkiksi, kun
huomaat onnettomuuden tai tulipalon
huomaat meneillään olevan tai tapahtuneen rikoksen
on tarvetta ambulanssille tai sosiaaliviranomaiselle
Soita hätäpuhelu itse, mikäli mahdollista. On hyvä, että hätäpuhelun soittaa henkilö, jota asia koskee, mikäli tämä vain on mahdollista. Hänellä on useimmiten sellaisia tietoja, joita päivystäjä tarvitsee määritellessään avun tarvetta. Välikäsien kautta tuleva puhelu voi pahimmillaan viivästyttää avun paikalle tuloa.
Hätäpuhelun soittajan on hyvä tietää sijaintinsa. Katuosoite ja kunta ovat hätätilanteessa tärkein sijaintitieto. Mitä tarkemmin sijainti on tiedossa, sitä nopeammin saadaan apua. Erityisesti vapaa-ajanviettopaikan tarkat sijaintitiedot on hyvä selvittää etukäteen.
Milloin et soita 112?
kiireettömissä tilanteissa
kysely- tai tiedustelutarkoituksessa
häiriötilanteissa, joissa kukaan ei ole vaarassa: sähkökatkokset, liikenneruuhkat
Muista:
Turha soitto saattaa viivästyttää hädässä olevan henkilön avunsaantia kohtalokkain seurauksin.
Hätänumeron väärästä tai ilkivaltaisesta käytöstä voidaan rangaista.
Öh sä sekoitat nyt lanssarin ja sosionomin. Eiköhän joku saavu huomenna kotikäynnille, ei tuossa ole mitään tarvetta ambulanssille. Nyt vähän niitä valoja päälle. T. Lanssari