Naapurin mummo sekoilee apua!!!!!
Kävi täällä ja antoi minulle 2×50€ seteliä ja kutsui minua Janiksi. Vaikka olen kaiken päälle nainen!!!!!!!
En suostunut ottamaan rahoja vaikka kuinka yritti antaa niin myöhemmin katsoin niin postiluukusta oli tullut kirje jossa luki jtn hei jani tässä on ne rahat ja siinä oli 2 × 50€ seteliä ja sanoi, että hän haluaa auttaa sukulaisena kun näin naapureitakin ollaan.
Meni aijemmasta tapahtumasta häkellyksiin enkä vieläkään ole saanut tehtyä mitään!!!!
Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä??
Kommentit (54)
Ei ole hätäkeskustason juttu, jos kerta tällä hetkellä on ihan rauhallinen. Ole heti huomenna yhteydessä paikkakuntasi sosiaalitoimen vanhuspuoleen.
Yllättävän moni on ottamassa yhteyttä hätäkeskukseen asiassa, jossa ei todellakaan ole mikään hätä!! Ei hätäkeskus voi tehdä mitään mummon hyväksi sunnuntai-iltana tai muutoinkaan. Ei mummoa viedä vanhuspsykiatrialle, vaikka hän dementiassaan pistänyt naapurille pari seteliä. Naapuri-ap voi pitää ne setelit toistaiseksi itsellään, jos mummo on niitä jatkuvasti postilaatikosta takaisin lykkäämässä, ja ottaa yhteyttä maistraattiin edunvalvojaa ajatellen tai lähinnä tässä tulisi kyseessä ottaa yhteyttä terveyskeskuksen kautta mummon omaisiin (jos ei heitä itse tunne), eikä sitäkään tarvitse tehdä viikonloppuna.
Itse sanoisin kiitos ja ottaisin ilomielin rahat vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita asiasta 112 jotta voisivat olla yhteydessä omaisiin. Tai jos omaisia ei ole niin mummolle asianmukaista hoitoa ja edunvalvoja. Ilmoita myös rahoista ja pyydä tietoa mihin ne voi palauttaa.
No ei tämä nyt 112 asia ole. Mutta yhteys omaisiin, tai jos et heidän yhteystietojaan tiedä niin kotisairaanhoitoon ( jos on asiakkaana) tai ihan terveyskeskukseen.
Kyllä tämä on 112 asia. Mikä mörkö se niin monelle on? Nykyään kun on vielä kaikki hätänumerot tuohon yhdistetty niin sinne soitellaan siipirikoista puluistakin ja poliisi tulee kyllä senkin asian hoitamaan. Avuton muistisairas vanhus on kyllä 112 asia. Naapurin asia ei ole selvittää kuuluuko vanhus kotisairaanhoitoon ja terveyskeskukseen soittaessa takuulla pyytävät soittamaan 112 sillä mitä muuta voisivat tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin kiitos ja ottaisin ilomielin rahat vastaan.
No sulla ei olekaan mitään moraalia.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni on ottamassa yhteyttä hätäkeskukseen asiassa, jossa ei todellakaan ole mikään hätä!! Ei hätäkeskus voi tehdä mitään mummon hyväksi sunnuntai-iltana tai muutoinkaan. Ei mummoa viedä vanhuspsykiatrialle, vaikka hän dementiassaan pistänyt naapurille pari seteliä. Naapuri-ap voi pitää ne setelit toistaiseksi itsellään, jos mummo on niitä jatkuvasti postilaatikosta takaisin lykkäämässä, ja ottaa yhteyttä maistraattiin edunvalvojaa ajatellen tai lähinnä tässä tulisi kyseessä ottaa yhteyttä terveyskeskuksen kautta mummon omaisiin (jos ei heitä itse tunne), eikä sitäkään tarvitse tehdä viikonloppuna.
A) maallikon ei tarvitse osata arvioida hoidon kiireellisyyttä, sen tekee kyllä häke (112)
B) mummua näkemättä et voi suorilta käsin sanoa, ettei ole häken juttu. Naapurilla voi olla psykoosi, Avh, delirium, paha vti, tai sitten ihan se dementia ilman akuuttia ongelmaa. Mutta maallikon ei sitä tarvitse osata arvioida.
Jos on huolissaan, voi häkeen soittaa!
T. Lähihoitaja
Mitä ihmettä!!! Nyt mummo tuli myymään minulle muovipussia jossa on 10 hänen itse leipomaa tummaksi kärähtänyttä pullaa. Hän haluaa säkistä 10 euroa eli 1 kpl on euron ja maksoin säkin hänen antamillaa viisikymppisillä. Eikä hän mitään tajunut. Ei edes muistanut aijempaa.
Nyt pakko soittaa johonkin!
Ap
Itse soittaisin kyllä häkeen. Mummeli saattaa lähteä vaikka yötä vasten pihalle sisävaatteissa ja paleltua kuoliaaksi. Ihmiset jotka eivät ole joutuneet elämään dementiaa sairastavan lähipiirissä eivät välttämättä tajua miten nopeasti se romahdus voi tulla ja vintti pimentyä ihan kunnolla.
Ihmiset soittaa häkeen ihan turhista asioista, mutta tämä ei ole sellainen.
Jes, olet palannut. Nämä on hyviä. 5/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita asiasta 112 jotta voisivat olla yhteydessä omaisiin. Tai jos omaisia ei ole niin mummolle asianmukaista hoitoa ja edunvalvoja. Ilmoita myös rahoista ja pyydä tietoa mihin ne voi palauttaa.
No ei tämä nyt 112 asia ole. Mutta yhteys omaisiin, tai jos et heidän yhteystietojaan tiedä niin kotisairaanhoitoon ( jos on asiakkaana) tai ihan terveyskeskukseen.
Kyllä tämä on 112 asia. Mikä mörkö se niin monelle on? Nykyään kun on vielä kaikki hätänumerot tuohon yhdistetty niin sinne soitellaan siipirikoista puluistakin ja poliisi tulee kyllä senkin asian hoitamaan. Avuton muistisairas vanhus on kyllä 112 asia. Naapurin asia ei ole selvittää kuuluuko vanhus kotisairaanhoitoon ja terveyskeskukseen soittaessa takuulla pyytävät soittamaan 112 sillä mitä muuta voisivat tehdä?
No toki osa käyttää 112 numeroa numeropalveluna, mutta sellaiseenhan se ei ole tarkoitettu. Mikä tästä pari seteliä naapurilleen lahjoittaneesta mummosta teki avuttoman? Mitään hätää hänellä ei ole. Ei missään tapauksessa hätäkeskusasia? Terveyskeskuksessa ei tosiaankaan pyydetä soittamaan 112, vaan he selvittävät asian. Arkena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) maallikon ei tarvitse osata arvioida hoidon kiireellisyyttä, sen tekee kyllä häke (112)
B) mummua näkemättä et voi suorilta käsin sanoa, ettei ole häken juttu. Naapurilla voi olla psykoosi, Avh, delirium, paha vti, tai sitten ihan se dementia ilman akuuttia ongelmaa. Mutta maallikon ei sitä tarvitse osata arvioida.
Jos on huolissaan, voi häkeen soittaa!T. Lähihoitaja
Tai voi soittaa vaikka auttavaan puhelimeen. Eikö sullekaan mitään opinnoissasi opetettu??
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä!!! Nyt mummo tuli myymään minulle muovipussia jossa on 10 hänen itse leipomaa tummaksi kärähtänyttä pullaa. Hän haluaa säkistä 10 euroa eli 1 kpl on euron ja maksoin säkin hänen antamillaa viisikymppisillä. Eikä hän mitään tajunut. Ei edes muistanut aijempaa.
Nyt pakko soittaa johonkin!
Ap
No niin, mummolla ei ole hätä, pystyy vielä pullaakin leipomaan.
Soita nyt jo, kohta polttaa koko talon kun siellä sekopäisenä kokkailee
^ auttavaan puhelimeen?? :D anna mun kaikki kuulla. Ja mitähän ne tekee??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on huolissaan, voi häkeen soittaa!T. Lähihoitaja
Tai voi soittaa vaikka auttavaan puhelimeen. Eikö sullekaan mitään opinnoissasi opetettu??
No jos sulla on jossain dementoituneiden mummojen naapurien tukipuhelinnumero, niin anna tulla vaan.
Maallikoilla on oikeus soittaa häkeen hölmöissäkin asioissa, mieluummin, kuin jättää soittamatta. Koska kynnys ei saa olla liian korkea. Pilapuheluita tai kellonajan kyselyjä siellä eivät kaipaa, mutta jos on huoli jonkun terveydestä, voi soittaa.
Soita johonkin sosiaalipäivystykseen tai niille omaisille, yritä, vaikkakin on jo myöhä. Täytyyhän tuolle mummolle tolkku saada..
112 soittoa! Ei se ole mikään numero, johon saa vain soittaa siinä vaiheessa, kun joku on vuotanut litroittain verta asfaltille. Ap ei ole asiantuntija, eikä voi tehdä päätöstä, että katellaan nyt, otetaan sitten johonkin yhteyttä toimistoaikaan, kunhan nyt kerkeää ja keksii mihin voisi vaikka ehkä jossain välissä soittaa. Mummo voi ihan hyvin polttaa koko kämpän, mennä kylpyammeeseen leikkimään sukeltamista ja hukkua, syödä pesuainetta.. Mielummin soittaa häkeen, jolloin on tehnyt mitä on voinut ja sieltä ammattilaiset pistävät pyörät liikkeelle.
Voihan sillä naapurilla olla äkillinen aivoverenkiertohäiriökin, jolloin se olisi syy soittaa lanssi. 112 osataan kyllä tehdä päätös, voit soittaa ja kysyä neuvoa.