Miten äännät nimen "Nordin"?
Kommentit (22)
Minä äännän Nordiin, en tiedä, onko oikein. Joskus mietin, että pitääkö nimissä Mona ja Monica kuulua ne kaksi uuta. Itse sanon Moona ja Moonika.
Osaako kukaan sanoa miten tuo pitää ääntää? Tuota olen usein miettinyt itsekin. Yksi sana mikä melkein aina äännetään väärin on Bodom-järvi, se kuuluu sanoa "Buudom-järvi".
No sehän on ruotsia tai ruotsalainen nimi, joten se o ääntyy u:na, samoin kuin vaikka nordisk. Vokaaleiden pituus on sitten eri asia. Nurdin, nuurdin, nurdiin, nuurdiin?
Äännän Nordin mutta pitäisi ääntää varmaankin Nuur-diin. Miten muuten talkshow-ohjelmien juontajat tms lausuvat nimen esitellessään vieraana olevan Nordinin kun en ole tullut ajatelleeksi asiaa aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on ruotsia tai ruotsalainen nimi, joten se o ääntyy u:na, samoin kuin vaikka nordisk. Vokaaleiden pituus on sitten eri asia. Nurdin, nuurdin, nurdiin, nuurdiin?
Pieleen menee, on nimittäin norjalainen nimi ja lausutaan ihan vain nordi(i)n.
Huvittavin tapaus on tämä Nordea (lausutaan ihan vain nordea) - varsinkin vanhemmat naiset vääntävät tämän feikkilatinapohjaisen sanan nuuuuuuuurdeaksi. On se hianoa.
It-alalla huvittaa nykyään kun "kovat kaverit" sanoo Googlen "Google"....
Vierailija kirjoitti:
Nur-dään.
just näin
Riippuu onko nimi ruotsalaista vai norjalaista juurta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieleen menee, on nimittäin norjalainen nimi ja lausutaan ihan vain nordi(i)n.
Huvittavin tapaus on tämä Nordea (lausutaan ihan vain nordea) - varsinkin vanhemmat naiset vääntävät tämän feikkilatinapohjaisen sanan nuuuuuuuurdeaksi. On se hianoa.
"Nordin is a common Swedish surname, carried by 10,805 people in Sweden.[1] North American immigrants sometimes spelled it Nordeen, to emulate the Swedish emphasis on the second syllable. Similar Swedish surnames are Nordén (carried by 1,788), Nordling (1,166),Norén (6,033), Norin (1,834), and Norlin (2,167)" wikipedia.org
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa miten tuo pitää ääntää? Tuota olen usein miettinyt itsekin. Yksi sana mikä melkein aina äännetään väärin on Bodom-järvi, se kuuluu sanoa "Buudom-järvi".
Ei kuulu sanoa noin, se on Bodom. Bo-dom. Olemme Suomessa, jos et ole sattunut huomaamaan.
Henkilöiden nimet äännetään niin kuin he itse sanovat nimensä. Helppoa.
"Pettäjä-narsisti" sanon minä.