Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos eroan kirkosta, niin miten se käytännössä vaikuttaa mun elämään?

Vierailija
19.06.2016 |

Rahallisesti? Kun kuolen?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mania saat enemmän ja saatana vie sut kun kuolet. Eli hyvä diili, eroa pois.

Vierailija
2/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se kirkkoon kuuluminen suojelee mua saatanalta? Maksaako kirkko suojelurahaa saatanalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitenkään. Riippuu koska kuolet, mutta ainakin tällä hetkellä hautausmaita rahoitetaan yhteisöveroista eli ainakin hautapaikan luultavasti saat :D

Vierailija
4/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eroat kirkosta, niin piispat saa yhden viinapaukun vähemmän vuodessa.

Vierailija
5/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se kirkkoon kuuluminen suojelee mua saatanalta? Maksaako kirkko suojelurahaa saatanalle?

Mitä varten luulit kirkollisveroa kerättävän?

Vierailija
6/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman satasen säästät vuodessa. Katso veropäätöksestäsi paljonko kirkolle annoit viime vuonna rahaa.

Vierailija
7/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaspaikalla on hinta ja se hinta määritellään euroissa.

Vierailija
8/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä jotain kummiuteen ja kirkolliseen vihkimiseen liittyviä rajoituksia, mutta muuten vaikuttaa vain siten, ettei tartte maksella kirkollisveroa.

Vierailija
9/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa kirkkohäitä, vaikka kumppanisi kuuluisikin kirkkoon. Et myöskään saa kastaa lapsiasi etkä joissain kunnissa osallistua ristiäisiin. Kummius on sinulta myös poissuljettu.

Vierailija
10/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodessa jää muutamia satasia omaan käyttöön.

Et "voi" saada seurakunnalta palveluita, kuten seurakunnan päiväkerhot lapsille / avioliittoon siunaaminen / hautaan siunaaminen. Käytännössä selviät kyllä elämästä ilman näitäkin.

"Ongelmaksi" voi muodostua se, että uskonnottomista juhlista ei ole olemassa varsinaista "kaavaa". Tällöin jonkun mielestä ei ole mennyt oikeasti naimisiin (koska valitsit maistraatin) tai että lapsellasi ei ole oikeasti nimeä, koska pidit vain nimiäiset, joissa kerroit lähisuvulle lapsen nimen.

Omat hautajaiset kannattaa suunnitella mahdollisimman tarkasti, sillä yleensä surevan lähipiirin on helppo turvautua vanhaan tuttuun kaavaan: ensin veisataan virsiä, sitten pappi puhuu nätisti edesmenneestä, sitten on raamatunlukua ja varsinainen siunaaminen. Kukkavihot ja tervehdykset, hautaan laskeminen, kakkukahvit.

Vierailija
11/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jo naimisissa ja kummilapsia on liuta, joten enköhän eroa kirkosta. Viimeinen niitti oli kyllä toi noiden sikailu.

Vierailija
12/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahallisesti säästät vuosittain kirkollisveron verran rahaa, riippuu tuloistasi. Hautajaisissa kaikki papit ei suostu siunaamaan, jos ei kuulu kirkkoon. Mut todennäköisesti joku naispappi suostuu (ne suostuu mihin vaan). Kappeli voi maksaa jotain, kirkkoon kuuluville ilmainen. Ite tyytyväinen et erosin kirkosta, kun ei kirkolla ole uskonnon kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
13/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aina kun sulle tapahtuu jotain ikävää niin alat epäilemään johtuiko se siitä että erosit kirkosta.

Kun auto hajoaa heti jääkapin korjauksen jälkeen, et ehdikään bussiin vaikka olit ajoissa, sairastut työpaikalla ainoana noroon,  kun ajat autoa letkassa ja poliisi pysäyttää sut ylinopeudesta.

Niin, kannattaako, häh?

Vierailija
14/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko jossain päin tätä maata ei päästetä ristiäisiin ellei ole kirkon jäsen? Jätetään vaikka isoisä pihalle vai?

Vierailija
15/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa kirkkohäitä, vaikka kumppanisi kuuluisikin kirkkoon. Et myöskään saa kastaa lapsiasi etkä joissain kunnissa osallistua ristiäisiin. Kummius on sinulta myös poissuljettu.[/quot

Meidän lapsi kastettiin kirkossa, vaikka mies ei kuulu kirkkoon. Siis täh! Et saa osallistua ristiäisiin, tätä en voi uskoa!! Missä kunnassa? Kummi ei voi tosiaan olla, mut moni on nykyään "epävirallinen kummi" et on vaan sovittu lapsen vanhempien kanssa.

Vierailija
16/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle ei saarnata joka raossa, kuinka sun pitäisi alistua miehille. Ei kirkko/uskonnot arvosta muita naisia kuin äitejä, ja heitäkin vain hellan ääressä.

Vierailija
17/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aina kun sulle tapahtuu jotain ikävää niin alat epäilemään johtuiko se siitä että erosit kirkosta.

Kun auto hajoaa heti jääkapin korjauksen jälkeen, et ehdikään bussiin vaikka olit ajoissa, sairastut työpaikalla ainoana noroon,  kun ajat autoa letkassa ja poliisi pysäyttää sut ylinopeudesta.

Niin, kannattaako, häh?

En oikein jaksa uskoa, että kirkko olisi poliisien ja bussiyhtiöiden kanssa salaliitossa. Tuskin myöskään kostotoimenpiteinä sabotoivat autoja tai levittelevät norovirusta.

Vierailija
18/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ole koskaan kuulunut kirkkoon, ja ihan oikea nimi minulla on vaikkei olekaan kastettu, naimisiinkin voin ihan oikeasti mennä, riparista ei muuta kuullut kavereilta kuin valitusta, joulu- ja pääsiäiskirkkojen aikana sai kattoa kavereiden kaa videoita koululla ja oletan, ettei mua nyt jätetä kuoltuani makoilemaan johonkin kunnan varastoon. Kummius ei tarkoita mulle yhtään mitään, joku vanhempien kaveri 30 vuoden takaa, joka pakotetaan tulemaan kaikkiin juhliisi ja antamaan lahjoja?

Vierailija
19/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kannattaako, häh?

Mitä ihmeen taikauskoa ja magiaa ev.lut kirkossa harjoitetaan? Hyvänen aika sentään.

Vierailija
20/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen, mä oon saanu ainoana autoletkasta ylinopeudesta sakot. Ja oon eronnut kirkosta.