Kuinka usein ostelet itsellesi vaatteita? Tykkätkö shoppailla?
Kommentit (24)
Kuukausittain. Mutta lähinnä kirppareilta. Uusia vaatteita ostan pari kolme kertaa vuodessa. Toki alkkarit ja sukat yms uusina aina.
Inhoan shoppailua. Löydän todella harvoin itselleni mitään sopivaa. Joskus teen löytöjä ohimennen niin silloin ostan vaatteen. Yleensä tilaan netistä ja sovitan kotona.
Viime vuonna ostin housut ja pari paitaa töihin. Tänä vuonna ostin alushousuja, kun alkoivat entiset mennä rikki. Minulla on äitienpäivänä saatu lahjakortti vaatekauppaan, menen varmaan ostamaan uudet rintaliivit sillä, jahka ehdin. En pidä vaatteiden ostamisesta (paitsi lapselle). En koskaan osta mitään kirpparilta.
Vihaan shoppailua ja sovittamista. Eli ostan mahdollisimman harvoin, joskus kerran vuodessa.
Enpä oikein. Minulla on ongelmana se, että jos tykästyn johonkin vaatteeseen, pidän sitä aina pese ja pidä -tekniikalla. Minulla on siis lähes aina samat vaatteet päällä. Varmaan näyttää toisista tylsältä, mutta enpä minäkään muista, mitä työkavereilla on ollut edellisenä päivänä päällä. Tällainen olen ollut lapsesta asti.
Kuukausittain. Tykkään shoppailla, mutta teen aika harkittuja ostoksia. Ostan lähes kaiken H&M:ltä, mitoitus ja tyyli on kuin tehty itselleni. En kyllä osta merkin kaikista huonolaatuisimpia vaatteita, ne onneksi tunnistaa hyvin.
Yllättävän paljon tuntuu olevan shoppailun vihailijoita. Itsekin kuulun heihin, mutta lähipiirissä tunnen olevani kummajainen. En ole esim ikinä tilannut Zalandosta tai Nelly.comista yhtään mitään, en vaan saa mitään kiksejä shoppailusta. Ostan vain pakon edessä. Kirpparilta tosin on välillä ihan kiva tehdä löytöjä, mutta kaupoissa kiertelyä inhoan.
Juu ja en. Ostelen silloin tällöin kivoja vaatteita, mutta kotoa opitun "kaikkea ostettua käytetään ennen kuin se melkeinpä tippuu päältä, tiettyä vaatetta ei saa olla kovin montaa kappaletta" asenteen takia huono omatunto kolkuttaa vaikka ostaisin jotain ihan tarpeellista. Yritän pitää vaatekaappini järjestyksessä ja ostaa yksinkertaisia, hyvälaatuisia ja omaa silmääni miellyttäviä vaatteita jotka sopivat hyvin yhteen.
En halua tuhlata vapaa-aikaani kaupassa käymiseen. Ostan todella harkiten vaatteita, vain sitä mitä tarvitsen. Aika paljon teetän vaatteita ompelijalla ja neuleita. Ostan mieluimmin vähän ja laatua ja maksan siitä mieluusti. Myös vanhoja vaatteita tuunaan tai korjuutan ompelijalla.
Vaatteiden materiaalit ovat usein niin huonoja, etten halua niitä ostaa. Olen ostanut tänä keväänä kahdet puuvillahousut, pellava-puuvilla puseron ja puuvilla t-paidan. Sukkia myös. Töissä kävelen paljon ja sukat kuluvat. Nekin 100 % puuvillaa :)
Inhoan ostoksilla käymistä, välttelen sitä kaikin keinoin. Inhoan ihmisjoukkoja, kaupat ovat rumia, taustamusiikki ärsyttävää, väsyn kaupoissa todella nopeasti. Lisäksi en keksi mitään syytä miksi ostaisin mitään muuta kuin sitä, mitä ehdottomasti tarvitsen. Käyn jonkin verran kirppareilla ja joskus antiikkikaupoissa sekä kangas- ja lankakaupoissa. Muuten lähinnä ruokakaupassa. En osta koskaan mitään varsinaisia merkkituotteita. Kun ostan jotain uutta, sen pitää olla laadukasta ja mieluiten suomalaista käsityötä. Maksan mielihyvin laadusta ja kestävyydestä.
En tykkää shoppailla, koska harvoin löydän mitään mitä pitäisi. Ja vaatteet maksavat paljon. Minulla on aika kohtuullisesti vaatteita, ei kovin paljoa. Käyn pari kertaa kuukaudessa kirppiksellä, jos löydän, ostan laadukkaita ja hyväkuntoisia vaatteita. Joka kuukausi ostan pari vaatetta kirppikseltä. Silloin tällöin ostan kaupasta jotakin, viimeksi Marimekon mekon noin satasella. Eli kun ostan jotain uutena, pyrin ostamaan tosi mieleistä ja ihanaa. Ostan vain "mielivaatteita". Karsin jokunen aika sitten kaapistani kaikki ikivanhat, kulahtaneet ja rikkinäiset tai muuten epämieluisat vaatteet pois, ja nyt pyrin hankkimaan joka tilanteeseen sopivat vaatteet (juhlavaatteet vielä puuttuvat) niin, että aina on jotaiin sopivaa ja mieleistä puettavaa. Ja koska haluan että vaatekaappi pysyy siistinä ja väljänä, en osta mitään vain ostamisen vuoksi, vaan ihan tarpeeseen ja käyttöön. Viime kesänä päätin, että käytän noin satasen kuussa vaatetuksen uudistamiseen, mutta en ole käyttänyt niin paljoa rahaa, koska en ole kierrellyt kauppoja kovinkaan aktiivisesti, ja toisaalta en ole löytänyt mieleisiä vaatteita kovinkaan usein. Tavoitteena on myös itse ommella ja neuloa vaatteita, jahka aika riittää sellaiseen.
Vaatteita pidetään kunnes ne ovat kuluneet puhki, jääneet pieniksi tai isoiksi (silloinkin jätän kaapinpohjalle odottamaan että ovat taas paremmin istuvia), tai muuten vain sellaiset ettei niitä enää voi pitää. Vihaan shoppailua. Tänä vuonna olen ostanut kahdet rintaliivit ja kevättakin.
Pari kertaa vuodessa.
En voi sietää vaatekauppoja, todella ahdistavia paikkoja. Verkosta tilatessa mahdoton löytää mitään sopivaa, esim ellos. Paidat ei mene tissien kohtaa kiinni, ellei osta kokoa sirkusteltta. Onneksi on ebay.
N31
Mä taas nautin kun pääsen ostamaan itselleni jotain uusia vaatteita, piristää kummasti mieltä. Ja ostelenkin aika usein....
Tuntuu, että teidän muiden vastaajien mielestä on jotenkin hienoa olla ostamatta vaatteita ja, että shoppailu olisi jotenkin noloa. Omasta mielestäni on täysin ok panostaa ulkonäköönsä, on kivaa näyttää hyvältä ja tyylikkäältä. Tosin en tällä hetkellä asu Suomessa ja täällä missä nyt asun muutenkin kiinnitetään enemmän huomiota ulkonäköön.
Itse ostan noin kerran viikossa jonkun uuden vaatteen. Tosin kivijalkakaupoissa en pyöri, sen sijaan mm. Zalandon ja Booztin nettisivuilla kylläkin. Arvioisin, että vaatteisiin (ml. kengät) menee n. 500 € kuukaudessa, joskus tosin vähemmän, joskus enemmän.
Vuoteen en ostanut kuin korvaläpät ja sukkahousuja muutamat. Palkkani on hyvä. Kun menin Stokkaan ja Sokokseen, jouduin kääntymään ovelta pois. Alkoi ahdistamaan. Nyt olen jo ostanut jotakin, mutta vaatteet eivät enää todellakaan kiinnosta. Silti minua on sanottu hyvinpukeutuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että teidän muiden vastaajien mielestä on jotenkin hienoa olla ostamatta vaatteita ja, että shoppailu olisi jotenkin noloa. Omasta mielestäni on täysin ok panostaa ulkonäköönsä, on kivaa näyttää hyvältä ja tyylikkäältä. Tosin en tällä hetkellä asu Suomessa ja täällä missä nyt asun muutenkin kiinnitetään enemmän huomiota ulkonäköön.
Itse ostan noin kerran viikossa jonkun uuden vaatteen. Tosin kivijalkakaupoissa en pyöri, sen sijaan mm. Zalandon ja Booztin nettisivuilla kylläkin. Arvioisin, että vaatteisiin (ml. kengät) menee n. 500 € kuukaudessa, joskus tosin vähemmän, joskus enemmän.
Ennen ostin paljon, sitten elämässä tapahtui sellaista, että shoppailu ei enää kiinnostanut ollenkaan.
Nyt kiinnostus on vähän palautunut, mutta en löydä oikein mitään. Ja nykyään harkitsen tarvitsenko juuri sitä vaatetta.
Ennen paljon vaatteita jäi käyttämättä ja myin niitä sitten kirppareilla eteenpäin. Ehkä nytkin ostaisin enemmän jos vain olisi rahaa. Lapsille ostan mieluummin ja useammin kuin itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas nautin kun pääsen ostamaan itselleni jotain uusia vaatteita, piristää kummasti mieltä. Ja ostelenkin aika usein....
Taitaa olla lyhytkestoinen ilo, jos usein pitää olla ostamassa.
Ainoastaan jos tarvin jotain. Tänä vuonna en ole ostanut kuin 3 paria sukkia. Vihaan shoppailua.