Pitääkö tökeröä käyttäytymistä ymmärtää jos toisella on esim asperger?
Olen tullu kaltoinkohdelluksi kahden aspergerin osalta ja olen enimäkseen kiukkuinen heille, kun ajattelen heitä. Pitäisikö tuommoisessa tilanteessa katsoa sormien läpi epäkorrektia käytöstä, koska heillä on em. diagnoosi?
Ihmisellähän voi olla lukuisia ominaisuuksia, jotka saavat tämän käyttäytymään huonosti. Ihminen voi olla tyhmä, kyvyttämyys empatiaan, epäsosiaalinen tai jokin sairaus. Diagnoosiahan ei esim tyhmyydestä saa, koska se on niin yleistä. Silti se selittää ihmisen käyttäytymistä siinä missä asperger, kaksisuuntainen mielialahäiriö, adhd jne. Diagnoosit ovat toisin sanoen vain ammattitermejä, joilla helpotetaan terveysviranomaisten työtä.
Pitäisikö ihmistä yrittää ymmärtää enemmän jos tällä o virallinen diagnoosi? Kaikkien meidän käyttäytymiseen vaikuttaa biologia ja kokemukset, onko sillä väliä onko käyttäytymiseen vaikuttavat ominaisuudet ns. virallisesti sairauksia? Moni diagnoosin saanut asperger haluaa varmaan ajatella olevansa vain erilainen, eikä siihen tarvita mitään diagnooseja, itse olen samaa mieltä. Mutta silloin hekin ovat vapaata riistaa arvostelijoille, eikö?
Asperger toimii tässä vain esimerkkinä, tilalle voi laittaa minkä tahansa ominaisuuden tai diagnoosin.
Kommentit (7)
Pitää. Kaikkien mainitsemiesi ominaisuuksien takia, samoin kuin sinua pitää ykmärtää siksi,,että ilmeisesti dulla on jotenkin huono itsetunto. Ylipäänsä maailma olisi parempi paikka, jos kaikki yrittäisivät ymmärtää toisiaan ja olla vähän sallivampia muita kohtaan. Sitä kun jatkaa niin näilläkin on ennen pitkää varaa ymmärtää sua.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta tekstisi kuulostaa jotenkin ylimieliseltä :)
Älä siitä välitä, en ole täydellinen itsekään. Tämä oli vain pohdintaa, koska olen miettinyt että pitäisikö ihmisille antaa anteeksi asioita vai ei. Enkä ole erityisen ylimielinen mielestäni. En vain halua alentua säälimään ketään, koska se vasta itsekästä olisi.
Ap
Pitää ymmärtää, mutta rajat käytökselle on oltava. Kaikkea perseilyä ei siis tarvitse sietää.
Ehkä tieto jonkun henkilön vaikeasta psyykkisestä sairaudesta tekee ymmärrettävämmäksi hänen huonon käytöksensä,mutta ei sitä silti ole mitään velvollisuutta kenenkään alkaa oman mielenterveyden kärsimisen (ja ehkä jopa fyysisen koskemattomuutensa loukkaamisen ) uhalla alkaa 'sietämään'.
Tee tämä asia hänelle aivan selkeästi ja lyhyesti puhumalla selväksi,jos kerran haluat olla hänen kanssaan tekemisissä ja pidät sitä tarpeellisena ,että olet.
Itselläni on asperger piirteitä ja saatan olla sosiaalisesti tökerö. Saatan vahingossa loukata toista esim. puhumalla liian suoraan vaikka en tarkoita satuttaa ketään. Toivon että ihmiset ymmärtäisivät ja antaisivat anteeksi sen etten ole sosiaalisesti niin taitava. Jos sanoisin loukkaavia asioita ja tarkoitukseni olisi loukata niin silloin asia olisi aivan eri.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on asperger piirteitä ja saatan olla sosiaalisesti tökerö. Saatan vahingossa loukata toista esim. puhumalla liian suoraan vaikka en tarkoita satuttaa ketään. Toivon että ihmiset ymmärtäisivät ja antaisivat anteeksi sen etten ole sosiaalisesti niin taitava. Jos sanoisin loukkaavia asioita ja tarkoitukseni olisi loukata niin silloin asia olisi aivan eri.
Minua kiinnostaisi tietää miksi aspergerit välillä möläyttelevät jotain ilkeää. Johtuuko se siitä että ovat puheessaan vain niin rehellisiä? Monestihan minullakin on jotain negatiivisia ajatuksia ihmisistä, mutta varon loukkaamasta heitä. Aspergerit ovat muuten kyllä mielenkiintoisia tapauksia.
Ap
En tiedä mutta tekstisi kuulostaa jotenkin ylimieliseltä :)