Teini se vaan jaksaa kiukkuilla....!
Ei loppunut oven paiskominen, irrotin teinin huoneen oven, nyt kiukuttelee lisää. Huoh. Sanoin kyllä että ovi palautuu tiistaina, mutta taitaa neidin käytöksellä palautua vasta ensi lauantaina. Jos tuo käytös jatkuu niin lähtee puhelinkin kuukaudeksi. Ja läppäri samoin. Tsiisus, en minä ikinä uskaltanut näin kiukuta omille vanhemmilleni.
Niin, ja tämä lähti siitä että en antanut teinille rahaa kun ei halunnut viedä roskia eikä täyttää tiskikonetta ja pistää omia vaatteitaan pesukoneeseen...
Kommentit (17)
Saisinkohan lähetettyä teinin johonkin kasvatuslaitokseen jne? Ap.
Käyttäydy itse teinixsinä niin ehkä oppii? Mä en haluu tehä teille ruokaa tai käydä kaupassa. Anna tyttö rahaa että mamma pääsee bisselle. Pari vittuu joka väliin tietenkin.
Ihan niin kuin olisin lukenut tämän aiemminkin!
Se ovi takasin ja äkkiä. Ehkä kamalinta mutä nuorelle voi tehdä, yksityisyys on äärimmäisen tärkeä hänelle. Sitä ei tarvitse ansaita, rankaise viemällä jotain muuta, jos pakko.
Ei, en ole pikkulapsen äiti, vaan useamman murrosikäisen kasvattanut.
No oletko kysynyt miksei suostunut tekemään noita pyydettyjä töitä? Onko aikaisemmin totellut? Ikä?
Meidän esikoisella miettisin heinäallergiaa ja lääkitystä siihen jos nyt alkaisi yhtäkkiä kovin hankalaksi. Kurja olo kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Saisinkohan lähetettyä teinin johonkin kasvatuslaitokseen jne? Ap.
Jos ne lähettäisi sinne about 12-vuotiaina ja voisi sitten ottaa palautuksena takaisin kun ne on täyttäneet 18 vuotta. Olisi sellainen teinien säilömislaitos, jossa voisivat kinata ja raivota ja käyttäytyä vauvamaisesti keskenään semmoiset 3-5 vuotta. Luulisi että olisi kivaa olla samanlaisesti käyttäytyvässä porukassa.
Teinit ovat rasittavia. Pidä toi linja ja ovi pois siihen asti kuin olet sanonut. Älä myöskään pese pyykkejä.
T. Useamman teinin kasvattanut
Meillä teini paukutteli ihan itse ovensa rikki. Sitten raivosi siitä, kun ovi lähti saranoiltaan ja vaati uutta ovea. Sanottiin, että sitä saa mitä tilaa. Hanki itse uusi ovi, kun kerran rikoitkin. Viikon se käveli oven yli huoneeseensa ja hiki päässä väkersi sen oviaukkoon jonkinlaiseksi esteeksi ja meillä oli naurussa pitelemistä. Tokikaan ei päin naamaa viitsitty nauraa, se olisi ollut hänelle paha loukkaus. Sitten nöyrtyi ja lupasi kerätä viikkorahoistaan rahat uuteen oveen.
Vierailija kirjoitti:
Teinit ovat rasittavia. Pidä toi linja ja ovi pois siihen asti kuin olet sanonut. Älä myöskään pese pyykkejä.
Minä en käsitä tällaista asennetta. Minä, teinin äitinä, elän elämäni ihaninta aikaa. Teini ja teinin kaverit ovat maailman fiksuimpia ihmisiä. Energisiä, huumorintajuisia, älykkäitä ja nokkelia. Voi kumpa nämä vuodet kestäisivät loputtomasti!
Ap hyvä. Koska olet näemmä unohtanut jo asia, niin kerron näin viisikymppisenä teinien äitinä sinulle salaisuuden: teini-ikään kuuluu tuo valtataisto ja rajojen koettelu.
Mieti, mistä asioista kannattaa tapella. Minäkään en joustaisi viikkorahoissa: jos joistakin jutuista on sovittu ehtona viikkorahoille, niin sitten et anna viikkorahaa, jos niitä ei tehdä.
Mutta tuo oven irroittaminen oli sinulta turha ja lapsellinen veto. Lähdit kisaamaan nokittelussa teinin kanssa, ja se on tuhoon tuomittu kisa. Kyllä sun teinillä on oikeus olla kiukkuinen rangaistuksesta, anna sen purkaa kielteiset tunteensa. Ok, ei ole kivaa että ovia paiskotaan niin, että koko talo kaikuu ja taulut tippuu seiniltä, mutta ET SINÄ VOI KIELTÄÄ TEINILTÄ TAI MUILTAKAAN OIKEUTTA OLLA PAHALLA PÄÄLLÄ!
Eli anna teinin kiukutella. Sinä pidät tietyt rajat ja perussäännöt, mutta ÄLÄ PROVOSOIDU!
Lähtemällä mukaan tuollaiseen nokitteluskabaan alennut teinin mentaalitasolle. Huono malli teinille. Sinun pitäisi pystyä pitämään maltti ja itsehillintä: toki voit sanoa lapselle, että hänen käytöksensä on huonoa, eikä sinun tarvitse sitä sietää, etkä sinäkään käyttäydy samalla tavalla - mutta ÄLÄ ala kostaa! Kostaminen on lapsellista, eikä ole todellakaan sellainen, mitä haluat lapsellesi opettaa, siinä kierteessä sinä saatat hyvinkin jäädä kakkoseksi!
Kyllä kysyin. Roskia ei halunnut viedä koska yööök, piharoskis haisee, tiskikonetta ei tahtonut tyhjentää koska ei "jaksa" ja omia pyykkejään ei halunnut laittaa koneeseen koska "pyykkäys kuuluu mutsille." Aaargh. Ap
Mulla on ihana teini kotona. :) Tosi hyvä tyyppi. Niin oli aiempikin, joka nyt on työelämässä ja asuu omillaan.
Mikään "ihanneperhe" me emme varmaan ole, koska olen yksinhuoltaja, mutta aina olemme toimineet tiiminä. :)
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä. Koska olet näemmä unohtanut jo asia, niin kerron näin viisikymppisenä teinien äitinä sinulle salaisuuden: teini-ikään kuuluu tuo valtataisto ja rajojen koettelu.
Mieti, mistä asioista kannattaa tapella. Minäkään en joustaisi viikkorahoissa: jos joistakin jutuista on sovittu ehtona viikkorahoille, niin sitten et anna viikkorahaa, jos niitä ei tehdä.
Mutta tuo oven irroittaminen oli sinulta turha ja lapsellinen veto. Lähdit kisaamaan nokittelussa teinin kanssa, ja se on tuhoon tuomittu kisa. Kyllä sun teinillä on oikeus olla kiukkuinen rangaistuksesta, anna sen purkaa kielteiset tunteensa. Ok, ei ole kivaa että ovia paiskotaan niin, että koko talo kaikuu ja taulut tippuu seiniltä, mutta ET SINÄ VOI KIELTÄÄ TEINILTÄ TAI MUILTAKAAN OIKEUTTA OLLA PAHALLA PÄÄLLÄ!
Eli anna teinin kiukutella. Sinä pidät tietyt rajat ja perussäännöt, mutta ÄLÄ PROVOSOIDU!
Lähtemällä mukaan tuollaiseen nokitteluskabaan alennut teinin mentaalitasolle. Huono malli teinille. Sinun pitäisi pystyä pitämään maltti ja itsehillintä: toki voit sanoa lapselle, että hänen käytöksensä on huonoa, eikä sinun tarvitse sitä sietää, etkä sinäkään käyttäydy samalla tavalla - mutta ÄLÄ ala kostaa! Kostaminen on lapsellista, eikä ole todellakaan sellainen, mitä haluat lapsellesi opettaa, siinä kierteessä sinä saatat hyvinkin jäädä kakkoseksi!
En olisi muuten tuohon mennyt, mutta kun on jo vuoden sanonut ovien paiskomisesta että se EI ole hyvää käytöstä, seinänaapuritkin ovat jo valittaneet isänmöitsijälle.... Ap
Hankkikaa huumorintajua. Sillä pärjää teinin kanssa pitkälle. Sukeltakaa sisälle teinimaailmaan. Ottakaa selvää, millaista on elää teininä vuonna 2016. Keskustelkaa paljon teininne kanssa. Olkaa aina valmiit kuuntelemaan ja olemaan empaattisia. Älkää provosoiko älkääkä provosoituko. Te äidit ja isät annatte teinille eväitä elämää varten. Teillä on valtava vastuu. Älkää pitäkö teiniä taakkana, sillä hänessä on tulevaisuus. Kertokaa teinillenne, miten tärkeä ja arvokas hän on.
Jätä se rauhaan. Yllätyt miten hyvä lopputulos on. :)
Pahinta mitä omasta teini-iästäni muistan, oli jatkuvasti niskaan hengittävä ja jäkättävä äiti.
Vetäkää päähänne nää teinit on ihania -lässytykset. Teinit on rasittavia itsekeskeisyydessään, vaatimuksissaan, kiukuttelussaan, emmä jaksa-hokemissaan. Joo ovat myös joskus ihania (nukkuessaan). Totta kai teiniyteen kuuluu tuo kaikki ja se on ohimenevä kehitykseen kuuluva juttu. Silti teinit ovat rasittavia. Olen hyvin helpottunut, että omieni kohdalla tuo ikävaihe on ohitse. Ei tarvitse vääntää typeristä asioista ja asettaa rajoja. Tajuavat itsekin, miten ollaan ja eletään.
Teinit on perseestä!