Pullataikinasta kysymys :/
Leivon liian harvoin ja hiiva oli vanhaa (kuivahiiva), taikina ei noussut, vaikka koitin nostattaa vesihauteessa. Lapset jää ilman laskiaispullia, mutta saisikohan tuosta nousemattomasta taikinasta edes jotain? Käykö se vaikka mustikkapiirakan pohjaksi?
Auttakaa viisaat leipovat äidit!
Kommentit (4)
Voisit kokeilla niin, että alustat sen vielä kerran ja pyörität pulliksi (oletan että olet tekemässä laskiaispullia) ja laitat sitten uunipellille haaleaan (sanotaan nyt 80 astetta) uuniin jos vähän nousisivat. Paista sitten ja pane paljon täytettä - toivottavasti maku on kuitenkin hyvä!
en ole pullavirtuoosi minäkään. Olen kyllä päiväysvanhoja hiivoja käyttänyt, ja kyllä ne yleensä ovat toimineet. Toki joskus tuntuu sen nousemaan lähtemisen kanssa olevan niin ja näin. Mikroaaltouunissa voi käyttää taikinaa _sulatusteholla_ 3 - 5 minuuttia. On auttanut minulla:)
Jos nyt kuitenkin nisut eivät luonnistu tuosta taikinasta, niin täytynee kipaista johonkin pukkukauppaan / kioskiin (auki su), ja ostaa vaikka pakastealtaasta raakapakastepullia. Niitä näytti olevan ainakin Euroshopper-merkillä. Saa itseleivottuja pullia lämpiminä uunista kuitenkin.
Ensi kerralla onnistuu varmaan paremmin.
Jos oli, pullat onnistuvat kyllä. Laita altaaseen hyvin lämmintä vettä ja taikinakippo sinne kellumaan liinalla peitettynä joksikin aikaa. Kyllä se vielä uunissa kohoaa.
Nim. kokemusta on
Nousisko uunissa? Ei nimittäin nouse vesihauteessa tiskialtaassa, vaikka mulla on sikakallis Tupperin leivontakulho ;(