Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kuinka aikaisin lentokentälle ?

Vierailija
17.06.2016 |

Meiltä ajaa hki-vantaalle 2h 30min ja lento lähtee 15.50 niin pitääkö oikeesti olla kentällä jo 13.50???! Eli lähtee joskus 11.15 ajaan kohti kenttää, että vaemasti ehtii ????

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti*

Vierailija
2/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oo ruumaan pantavia matkalaukkuja niin hieman vähempikin riittää mutta pari tuntia ei ole muuten ollenkkan liikaa, noin puoli tuntia ennen pääsee yleensä koneeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, minne lennätte. Jos Suomeen, niin riittää ihan hyvin tunti. Jos muualle Eurooppaan (Schengen-alue), niin 1,5 tuntia. 2 tuntia, jos lennätte Schengen-alueen ulkopuolelle.

Minä lennän paljon ja olen niin neuroottinen, että olen AINA 2 tuntia ennen lentoa Helsinki-Vantaalla. En ole koskaan joutunut mihinkään suurruuhkaan ja kentälle tulon jälkeen olen aina viimeistään vartissa lähtöportilla. Ennätys on minuutti kentälle tulon jälkeen, kun lähtöselvitys oli tehty etukäteen, minulla oli vain käsilaukku mukana, ei ollut yhtään jonoja ja lähtöportti oli heti turvatarkastuksen jälkeen. Siinäpä sitten odottelin sen 2 tuntia..

Vierailija
4/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä lähtisin ihan hyvissä ajoin kun koskaan ei voi tietää onko käyttämänne tie esim.kolarin takia poikki.

Vierailija
5/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa selkeitä ohjeita? Kyllä se nyt varsinkin näin loma-aikaan on viisainta olla ajoissa. Ja varautua vielä mahdollisiin tietöihin ja hidastuksiin ajomatkan aikana.

Vierailija
6/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

a ) Mihin lennät b) Osaatko toimia lentokentällä sujuvasti c) Onko check-in tehty etukäteen?

Vierailija
7/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiitos vastauksista. Olen tosi vähän matkustellut niin sillä kysyin! Ajoissa matkaan siis!u :-)

Vierailija
8/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos lähdette noin aikaisin, jää vähän pelivaraa yllätysten varalle. Esim ruuhkat, auto-ongelmat yms. Ei se nyt niin kauheaa ole sitä paria tuntia kentällä viettää, varsinkaan tuollaiseen aikaan - aamulennoillahan se rankempaa on, jos joutuu lähtemään aamuyöstä jo ajelemaan.

Vierailija
9/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan kreikkaan lomalento finnairilla kyseessä

Vierailija
10/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tekisitte chenk innin etukäteen ja laittaisitte laukut itse ruumaan menemään niin turvatarkastuksessa on ollut oikeasti aika ruuhkaista joten kaksi tuntia on aika hyvä varoaika. Viimeksi menin kotimaan lennolla ja onasta mielestäni olin ihan ok ajassa liikenteessä mutta kun lopulta pääsin turvatarkastuksesta läpi sainkin kävellä suoraan koneeseen.

Vierailija
11/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähänkään mitään yksiselitteistä vastausta ole. Riippuu vähän mikä viikonpäivä on eli onko kentällä ruuhkaa, onko ruumaan meneviä matkalaukkuja, ulkomaan/kotimaanlento, onko check in jo tehty netissä?

Jos ei ole matkatavaroita ja check in on tehty niin tunti riittänee hyvin. Jos on matkatavaroita niin varaisin parituntia sen vuoksi että siellä voi olla ruuhkaa bag dropissa ja turvatarkastuksessa. Jos voisi olla 100 varma että ei ole ruuhkaa missään niin menisin silloin tuntia ennen.

Vierailija
12/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matka ei ole kovinkaan tärkeä, ei tarvitse tulla kentälle paljoa aiemmin.

Jos sen sijaan on äärettömän tärkeää, että ehditte lennolle, kannattaa mieluummin tulla liian aikaisin.

Vierailija
13/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaikeus siinä kentälle ajoissa menemisessä ihmisillä oikeasti on? En ole koskaan tätä ymmärtänyt.

Vierailija
14/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aikaan voi olla lähtöselvityksessä, baggage dropissa JA turvatarkastuksessa ruuhkaa. Saati sitten kentän parkkipaikoilla. Ja teilläkin voi tapahtua mitä vain. Isoäitini (asuu Helsingin keskustassa) oli taksissa hyvissä ajoin matkalla kentälle, kun taksi joutui kolariin. Ei henkilövahinkoja, mutta selvittelyssä ja uuden taksin paikalle saamisessa meni aikaa niin, että myöhästyi koneesta.

Tosin kun kentällä jo oli, niin osti terminaalin matkatoimistosta (joistain niistä, en muista mistä) äkkilähdön.

Itse pyrin olemaan ruuhka-aikojen ulkopuolella 1,5-2h ennen lähtöä, ja ruuhka-aikoina väh 3h ennen. Kyllä kentällä saa ajan kulumaan, etenkin jos omistaa loungeen pääsyn oikeuttavan kortin (osa kanta-asiakaskorteista, osa luottokorteista) tai sitten maksaa sen mitä sinne nyt maksaa. Korttivaatimukset ja hinnat on Finavian sivuilla. Itse olin pari vuotta sitten matkalla Japaniin, ja päästiin sinne nonshengenin isoon loungeen, kiva oli siellä naposteltavien ja ilmaisten juomien kanssa odotella ;)

Vierailija
15/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ei ihan tarkkaan voi koskaan tietää, kaikenlaista voi sattua. Kun kyseessä on Euroopan sisäisen lomalento, kannattaa mennä ihan perinteisesti niin, että olisi kentällä kaksi tuntia ennen koneen lähtöä.

Vierailija
16/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu viikonpaivasta, matkakohteesta, matkustatteko matkatavaroiden kanssa, mihin ajattelitte parkkeerata, onko teilla pienia lapsia ja siita miten tottuneita matkailijoita olette. Onko silla oikeasti valia lahdetteko 1115 vai 1030 - toihin ette kerkea millaan ja on vaikea nahda mita kriitttista aamulla ehtisitte tai saisitte tehtya tuossa 45 minuutin aikana. Parhaimmillaan saatte mukavan rennon aamun ja ylimaaraisen skumppalasin kentalla ennen matkaa, pahimmaallaan vatsahaavan ja hien paalle kun yritatte juosta kentalla. Viikonajasta riippumatta tuo aika on helppo matkustaa HKI-vantaalta eteenpain.

Vierailija
17/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vaikeus siinä kentälle ajoissa menemisessä ihmisillä oikeasti on? En ole koskaan tätä ymmärtänyt.

Ne on niin helvetin tärkeitä ja kiireisiä ihmisiä, ettei matkapäivänäkään ole tuntia ylimääräistä aikaa lähteä ajoissa. Mieluummin stressataan ja hosutaan ja ajetaan ylinopeutta, ja kentällä raivotaan ja juostaan hiki päässä viime tipassa koneeseen, ja vaaditaan että pitää päästä kaikkien jonojen ohi kun muuten myöhästyy.

Vierailija
18/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä onkin jo paljon hyviä ohjeita. Mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään :-) Itse ajattelen, että vietän mieluummin aikaa kentällä kuin kotona odottamassa kentälle lähtöä.

Vierailija
19/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuohon aikaan on hyvä lähteä. Ensinnäkin juuri Finavia ilmoitteli, että kenttä on ruuhkainen lomien takia. Kehä III:lla on myös ollut välillä massiiviset ruuhkat. Ja huomioi se, että teillä menee auton pysäköimiseenkin aikaa.

Vierailija
20/27 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole mitään ongelmaa mennä ajoissa, kunhan ihmettelin näin tosi vähän matkustaneena! :) ap