Mielenkiintoinen havainto Suomesta ja ulkomailta
Suomalaiset vetävät kitusiinsa rahkaa, kanaa ja raejuustoa ja karttavat hiilareita kuin ruttoa, mutta ovat silti siiderivalaan näköisiä.
Välimeren maissa ihmiset nautiskelevat ruuasta, syövät runsaasti hiilihydraatteja ja valkoista leipää, syövät myöhään illalla, mutta ovat silti normaalipainoisia ja hyvännäköisiä.
Tällainen havainto tältä kesältä.
Kommentit (15)
Et ilmeisesti liiku ulkona ja/tai ulkomailla paljon?
Näinhän se tilanne on ollut aina, ei pelkästään tänä kesänä...
valkoista leipää...ei sentäs. muissa maissa leipä on ruuan vähäinen lisuke, meillä aamupala, eväs, välipala, iltapala, huikopala...päällä mrgariinia ja metukkaa...
Typerä provo. Itse en syö mitään rahkaa enkä raejuustoa enkä erityisemmin karta hiilareita. Olen normaalipainoinen, liikun paljon ja kasvissyöjä. Italiassa keväällä vanhemmat (yli 40 v) naiset olivat hyvinkin tukevassa kunnossa, joten avaa vähän silmiäsi.
Kaikki muut on huomanneet tämän jo vuosia sitten. Mutta parempi, että lamppu syttyy myöhään kuin että se ei syttyisi ollenkaan.
Suomalaiset ja jenkit stressaavat syömisistä voimakkaasti. Euroopassa on leppoisampaa. Toki USAssa rasvassa ei säästellä :)
Ranskassa naiset ovat hoikkia. Espajalaiset naiset ovat lihavia jo nuorina.
Minä olen asunut reilu 16 vuotta Keski-Euroopassa ja selvä ero Suomeen on ainakin siinä, että täällä ei ruuasta stressata. Ei ole mitään proteiini- tai rasvahysteriaa, valkoinenkaan leipä ei ole saatanasta. Paljon leppoisampi ote ruokaan ja ehkä elämään yleensä. Syödään elääkseen eikä eletä syödäkseen.
Tuollaisia johtopäätöksiähän on helppo tehdä, kun käy lomalla jossain Pariisissa ja vertaa niitä naisia sitten Nilsiän torilla näkemiinsä. Vähän on toisenlaisia naiset Helsingin keskustassakin kuin jossain maaseutukylässä, noin ulkoisesti(kin).
Eteläeuroopassa syödään aamulla joku croissantti tai vastaava voitaikinahirvitys ja juodaan suonet kovettava cappucino. Sitten poltetaan sätkä tai pari. Lounaaksi syödään valkoisella leivällä höystetty hiilarimöykky jossa on paljon rasvaa. Ohessa kasviksia ja paljon öljyä. Jälkiruoaksi vedettään suklaata, aitoa kermajäätelöä, espresso ja sikari. Illalla sitten syödään pala juustoa ja muutama lasillinen viiniä. Ja pari sätkää.
Sillävälin suomessa pekka paska haluaa että kansa syö vain vettä, viljaa ja rypsiöljyä koska kaikki muu on epäterveellistä.
Tulokset on jokaisen nähtävillä tuolla katukuvassa.
Oikeasti ne hoikat pariisilaisnaiset eivät syö juuri mitään. Sosiaalinen kontrolli on niin kovaa, ettei uskalla lihoa grammaakaan. Patonkia syödään aamukahvin kanssa max 5 cm:n siivu.
Suomalaisten pahe on napostelu. Muualla syödään kolme kertaa päivässä, täällä oikein suositellaan että pitäisi syödä kerran kolmessa tunnissa. Tottakai siitä kertyy turhia kaloreita kun koko ajan mussutetaan. Ja suomalaiset syö kamalasti karkkia ja sipsejä. En ole muualla Euroopassa törmännyt sellaiseen, että aikuiset herkuttelisivat päivittäin karkilla ja sipseillä.
Lihavuus on kyllä yleisintä Etelä-Euroopassa. vai mitä tarkoitat Välimeren mailla? Lähdekin löytyy ja tarkempaa tietoa availemalla linkkejä.
Mutta niin se viinan juonti ja "positiivinen asenne" lomalla ratkaisee. Näkee asiat kuten haluaa nähdä.
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/…
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten pahe on napostelu. Muualla syödään kolme kertaa päivässä, täällä oikein suositellaan että pitäisi syödä kerran kolmessa tunnissa. Tottakai siitä kertyy turhia kaloreita kun koko ajan mussutetaan. Ja suomalaiset syö kamalasti karkkia ja sipsejä. En ole muualla Euroopassa törmännyt sellaiseen, että aikuiset herkuttelisivat päivittäin karkilla ja sipseillä.
Etelä-Euroopassa ainakin menee kahvin kanssa makea leivonnainen jos toinenkin.
Sitäpaitsi aloitus oli taas typerä yleistys, ai ei ole ylipainoisia Välimeren maissa? Ilmeisesti on käyty turistireissulla, eikä ole paljon paikallista elämää nähty.
Suomalainen ajattelee, että "mä saan käydä jääkaapilla aina kun mä haluan". Ranskalaistyylinen pidättäytyminen ruuasta - nälän sieto - on monelle vaikeaa.
Suomalaiset ja britit ovat tämän planeetan rumimmat kansat. Olmin värisiä läskejä pottunokkia.