Vierailija

Sehän on aina kaikilla. Yrityksellä voi mennä huonosti, voidaan tarvita uudenlaista osaamista, ei enää sovikaan yrityksen strategiaan tai kulttuuriin, tulee yritysfuusio taI kauppa. ... kaikki työpaikat ovat ohimeneviä. Virkakin voidaan lakkauttaa.

Ei ole olemassa vakituista työpaikkaa. On vain olemassa toistaiseksi voimassa olevia työsuhteita, jotka loppuvat silloin kun sille on tarve. Tai virkoja, jotka nekin voidaan lakkauttaa.

Oma tai perhefirmakin voi mennä konkkaan.

Kuka kuvittelee omaavansa vakituisen työpaikan josta ei voida irtisanoa?

• ylös 7
  • alas 4

Kommentit (19)

Vierailija

No, en ole ikinä kuullut, että keskussairaalasta pistettäisiin sairaanhoitaja ulos vakituisesta toimesta (ilman omaa syytään).

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, en ole ikinä kuullut, että keskussairaalasta pistettäisiin sairaanhoitaja ulos vakituisesta toimesta (ilman omaa syytään).

Eikö edes säästöjen takia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siten, että irtisanomisen uhkaa ei ole. Jos ei sellaista ole, niin kai sen voi myös sanoa. Ihan kuten korkeapaineen vallitessa voi sanoa, että vesisateen uhkaa ei ole.

Si vis pacem, para bellum

Vierailija

Vakinainen virka kaupungin palveluksessa alalla jossa on suuri työvoimapula. Aika hyvin saan mokata, jotta potkut tulisi. Sanoisin siis, että kovin realistista irtisanomisen uhkaa ei ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei. Säästöjen takia voidaan jättää sijaisia ottamatta esim. sairaslomiin, jos potilastilanteen puolesta vain on mahdollista. Mutta muuten ei. Pakkohan ihmiset on hoitaa eikä siellä vain toiminta pyöri vähemmällä väellä. Potilaiden määrä kun ei tuppaa vähenemään väestön vanhetessa.

Vierailija

Monulla ei ole irtisanomisen uhkaa. Minulla on määräaikainen työsopimus voimassa vielä seuraavat neljä ja puoli vuotta. Sitä ei voi kesken irtisanoa, ellei koko pulju lakkaa olemasta ja sitä sentään ei tapahdu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mikäs synnytyssairaala ihan hiljattain ilmoitti alkavista yt-neuvotteluista?

Vierailija

Oon ollut töissä monenlaisissa paikoissa, yrityskulttuuri vaihtelee tosi paljon! Ja juu, kyllä on sellaisia paikkoja, joissa tuota pelkoa ei käytännössä ole:)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloista ollaan vähentämässä toimintoja. Palvelutalo, missä isäni on lakkautetaan. Sellaisia tapauksia kyllä on, että kun määräaikaisia pitkään ketjussa tehnyt kyseenalaistaa sen, että osastonhoitajan vastavalmistunut siskontyttö saa paikan, niin määräaikaisuutta ei enää jatketa. 

Mutta hoitoalan ulkopuolella kyllä ei oikein mikään ole varmaa. Paperimiehetkin olivat varmoja helposta eläkevirasta aikanaan. Nokialaiset olivat hyvinkin ylimielisiä työttömiä kohtaan jne. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Monulla ei ole irtisanomisen uhkaa. Minulla on määräaikainen työsopimus voimassa vielä seuraavat neljä ja puoli vuotta. Sitä ei voi kesken irtisanoa, ellei koko pulju lakkaa olemasta ja sitä sentään ei tapahdu.

Miten voitte olla näin varmoja, ettei koko pulju lakkaa? Kouluja on lopetettu, jopa sairaaloita on lopetettu, jättisuria firmoja on lopetettu. Minä olen nuorena ollut kahdessa suuressa firmassa töissä, eikä kummastakaan ole jäljellä yhtään mitään enää. Valtion laitoksia on lakkautettu ja valtion varmoista työpaikoita on joutunut yksityistämsen jälkeen porukkaa pellolle. Kouluissa siirrytään yhä enemmän itsenäiseen opiskeluun. Paperin teko on loppumassa Suomesa kokonaan jne. 

Vierailija

Julkisella sektorilla työskentelevät eivät tätä tajua, mutta yksityisellä se voi olla pelkkä kateus ja viha joka naamioidaan toisenlaiseen pakettiin. Toisaalta maine on sellainen joka kiirii eli kiusattu työntekijä voi kertoa asioita eteenpäin. Puskarumpu ja politiikka ovat ihan hyviä keinoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Säästöjä haetaan määräaikaisia ja sijaisia vähentämällä, materiaalihankinnoista karsimalla, henkilöstön siirroilla, tarvittaessa lomautuksilla, mutta ei vakivirassa olevia irtisanomalla.

Vierailija

Mä olen 100% varma, että mua ei irtisanota. Olen sairaanhoitaja sellaisessa tehtävässä, että sitä ei varmana lopeteta. Näin uskallan sanoa.

Vierailija

Tietenkään mikään ei ole varmaa, ei edes hoitoalalla. Hoitoala on kuitenkin ala, jota tarvitaan. Ihmiset tarvitsevat hoitonsa ja hankkivat sen keinolla millä hyvänsä. Ei hoitotyö ole riippuvainen julkisesta sektorista, sehän on hyvin muuntautuva. Hoitotyö voitaisiin koska vain yksityistää yksityisten maksuilla ja vakuutuksilla katettavaksi, kyllä hoitoa hankitaan kun sitä tarvitaan. Johan meillä on yksityisiä sairaaloita ja hoivayrityksiä.

Vierailija

Siis en toivo kenellekään potkuja, tietenkään, mutta itselleni tuolainen ajatusmaailma on niin vieras. Kyllä, aina on ollut toistaiseksi voimassaolevat työsopimukset mutta ainakin yrityselämässä on kyllä jatkuvaa myllerrystä. Olen tosin valinnut korkean teknologian paikkoja joissa muutosta on varmaan enemmän kuin muualla, mutta silti.

Ja kyllähän julkisella sektorillakin voi tulla irtisanominen jos toiminnot lopetetaan tai yksityistetään. Tietysti jos on ammatti jossa on työvoimapula niin työllistyy todennäköisesti heti uudestaan, mutta ei se nykyisestä työpaikasta irtisanomista estä.

Ja ehkä ihmiset käsittävät tuon eri tavoin. Esimerkiksi tuo viittaus siihen, ettei ole sateen uhkaa, niin sehän antaisi ymmärtää että juuri silloin ei ole uhkaa, mutta että tilanne voi muuttua koska vain.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tietenkään mikään ei ole varmaa, ei edes hoitoalalla. Hoitoala on kuitenkin ala, jota tarvitaan. Ihmiset tarvitsevat hoitonsa ja hankkivat sen keinolla millä hyvänsä. Ei hoitotyö ole riippuvainen julkisesta sektorista, sehän on hyvin muuntautuva. Hoitotyö voitaisiin koska vain yksityistää yksityisten maksuilla ja vakuutuksilla katettavaksi, kyllä hoitoa hankitaan kun sitä tarvitaan. Johan meillä on yksityisiä sairaaloita ja hoivayrityksiä.

Eli tarkoitat että työttömyyden uhkaa ei ole. Mikä on perusteltua. Se on eri juttu kuin että irtisanomisen uhkaa ei ole. Tuota jälkimmäistä ihmettelin, kun organisaatioita muutellaan.

Vierailija

Virkani pitäisi lakkauttaa, jotta minut saa siitä pois. Se on hyvin epätodennäköistä.

Vierailija

Eli työllisyydestään varmoja olevat ovat hoitoalalla tai muissa tehtävissä julkisella sektorilla?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.