Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä internet on paljastanut minulle ihmisistä

Vierailija
16.06.2016 |

Olen sitä ikäpolvea, joka vielä muistaa ajan ennen internetin yleistymistä. Sen vuoksi voin sanoa internetin paljastaneen minulle jotain, mitä aiemmin en tiennyt.

Internet on sosiaalisen median kautta paljastanut minulle, että heikkolahjaisissa ihmisissä on paljon tuotteliaita yksilöitä. Esim. Youtuben videobloggareissa on huomattavan paljon lievästi kehitysvammaisia, heikkolahjaisia, "hitaita" ja yksinkertaisia ihmisiä. Heiltä ilmestyy paljon sisältöä. Jotkut tuottavat videoita jopa pari kertaa päivässä!

Olen itse keskimääräistä älykkäämpi, minulla on laaja tietomäärä, lukupäätä, pystyn keskustelemaan vaikeistakin filosofisista aiheista ja väittelytilanteissa olen mestarillinen argumentoija.

Tästä kaikesta huolimatta en saa aikaiseksi oikein mitään. Olen turhautunut, vailla motivaatiota, en koe että minua ymmärretään. Pelkään pettymyksiä, olen itsekriittinen. En tee mitään, vaikka haluaisin hyödyntää internettiä ja olla tuottelias.

Tässä asiassa kadehdin heikkolahjaisia. Pakko myöntää.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia heikkolahjaisten blogit ja videot ovat tasoltaan? Kuinka paljon heillä on tilaajia / lukijoita?

Vierailija
2/8 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia heikkolahjaisten blogit ja videot ovat tasoltaan? Kuinka paljon heillä on tilaajia / lukijoita?

Ei kyse ole siitä, kuinka tasokkaita sisältö on tai kuinka suosittuja tuottajat ovat (paitsi että jotkut heistä ovat todella suosittuja), vaan pelkästään aikaansaavuudesta, tuotteliaisuudesta.

100 kpl heikkotasoista sisältöä on parempi kuin 0 kpl huipputasoista sisältöä. Pääsääntöisesti heikkotasoisena pidetty sisältökin voi silti ilahduttaa joitakuita katsojia/ lukijoita.

Joku heikkolahjainen voi vaikka tuottaa kämäisen näköisen videon, jolla hän valmistaa marjapirtelön monitoimikoneella. Toinen heikkolahjainen voi saada siitä osaamistasolleen soveltuvan välipalavinkin ja alkaa siitä lähtien valmistaa itselleen ja äidilleen maittavia marjapirtelöitä, aktivoituu ja tuntee olonsa paremmaksi. Maailma on parempi paikka.

Minä sen sijaan voin tuntikausia pohtia korjauskeinoja ekologisiin ongelmiin,  poliittiseen korruptioon ja epidemian lailla lisääntyvään masennukseen, mutta se ei hyödytä ketään, koska en tuota mitään muille ihmisille.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole siitä, kuinka tasokkaita sisältö on tai kuinka suosittuja tuottajat ovat (paitsi että jotkut heistä ovat todella suosittuja), vaan pelkästään aikaansaavuudesta, tuotteliaisuudesta.

100 kpl heikkotasoista sisältöä on parempi kuin 0 kpl huipputasoista sisältöä. Pääsääntöisesti heikkotasoisena pidetty sisältökin voi silti ilahduttaa joitakuita katsojia/ lukijoita.

Joku heikkolahjainen voi vaikka tuottaa kämäisen näköisen videon, jolla hän valmistaa marjapirtelön monitoimikoneella. Toinen heikkolahjainen voi saada siitä osaamistasolleen soveltuvan välipalavinkin ja alkaa siitä lähtien valmistaa itselleen ja äidilleen maittavia marjapirtelöitä, aktivoituu ja tuntee olonsa paremmaksi. Maailma on parempi paikka.

Minä sen sijaan voin tuntikausia pohtia korjauskeinoja ekologisiin ongelmiin,  poliittiseen korruptioon ja epidemian lailla lisääntyvään masennukseen, mutta se ei hyödytä ketään, koska en tuota mitään muille ihmisille.

ap.

Et uskalla ottaa riskejä? Heikkolahjaisilla ja yksinkertaisilla on yleensä se etu, että he eivät punnitse riskejä ja aseta itselleen korkeaa standardia.

Vierailija
4/8 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Et uskalla ottaa riskejä? Heikkolahjaisilla ja yksinkertaisilla on yleensä se etu, että he eivät punnitse riskejä ja aseta itselleen korkeaa standardia.

Sepä se. Sisällön tuottaminen on aina riskiä touhua.

ap.

Vierailija
5/8 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monella kehitysvammaisella on hyvät tietotekniset taidot. En sano tätä pilkkaamistarkoituksessa, vaan ihan vilpittömästi.

Vierailija
6/8 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku heikkolahjainen voi vaikka tuottaa kämäisen näköisen videon, jolla hän valmistaa marjapirtelön monitoimikoneella. Toinen heikkolahjainen voi saada siitä osaamistasolleen soveltuvan välipalavinkin ja alkaa siitä lähtien valmistaa itselleen ja äidilleen maittavia marjapirtelöitä, aktivoituu ja tuntee olonsa paremmaksi. Maailma on parempi paikka."

Niin, ei tässä sen kummemmasta ole kysymys. Joko teet jotain tai sitten et tee. Tekemisesi lopputulos on kiinni todellisesta kompetenssistasi eikä siitä, minkä tasoinen tekijä olet haaveissasi.

Vierailija
7/8 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautitko minkään asiaan tekemisestä? En tarkoita tekemisen tuloksia, vaan nimenomaan sitä tekemisvaihetta.

Itselläni on se ongelma, etten saa oikein mitään aikaan, koska kukaan ei oikein ollut ikinä kiinnostunut tekemisistäni lapsena. Ainoastaan tuloksista (esim. valmiista piirrustuksesta tai koulutodistuksesta) sain huomiota ja palautetta, mutta en osaa kokea, että tekemisvaihe olisi tärkeä, koska siinä ei koskaan kannustettu. Ehkä jos olisin ollut huonompi koulussa tai jotenkin hankalampi lapsi, niin ehkä tekemisiini olisi kiinnitetty huomiota. Välillä toivon, että olisin ollut jotenkin heikkolahjaisempi tai hankalampi, että kanssani olisi tehty asioita yhdessä tai että olisin oppinut joskus opiskelemaan, kun olisin joutunut tekemään töitä koulun eteen. Peruskoulu ja lukio menivät ihan kelvollisesti läpi panostamatta oikein mitenkään. Yliopistossa olisi pitänyt jo osata opiskella.

Vierailija
8/8 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautitko minkään asiaan tekemisestä? En tarkoita tekemisen tuloksia, vaan nimenomaan sitä tekemisvaihetta.

Itselläni on se ongelma, etten saa oikein mitään aikaan, koska kukaan ei oikein ollut ikinä kiinnostunut tekemisistäni lapsena. Ainoastaan tuloksista (esim. valmiista piirrustuksesta tai koulutodistuksesta) sain huomiota ja palautetta, mutta en osaa kokea, että tekemisvaihe olisi tärkeä, koska siinä ei koskaan kannustettu. Ehkä jos olisin ollut huonompi koulussa tai jotenkin hankalampi lapsi, niin ehkä tekemisiini olisi kiinnitetty huomiota. Välillä toivon, että olisin ollut jotenkin heikkolahjaisempi tai hankalampi, että kanssani olisi tehty asioita yhdessä tai että olisin oppinut joskus opiskelemaan, kun olisin joutunut tekemään töitä koulun eteen. Peruskoulu ja lukio menivät ihan kelvollisesti läpi panostamatta oikein mitenkään. Yliopistossa olisi pitänyt jo osata opiskella.

Nautin kyllä tekemisestä, lähinnä kirjoittamisesta. Itselläni suuri ongelma on itsekriittisyys. Minulla on huikean korkea vaatimustaso itselleni. Siksi en uskalla tehdä mitään valmiiksi, koska pelkään niin kovin, etten olisi tyytyväinen lopputulokseen. Ihailen näitä tuotteliaita ihmisiä, jotka mainitsin aloituksessa, koska he sentään tuottavat jotain valmista.

Toisaalta ymmärrän kommenttisi viimeiset lauseet. Olen itsekin ollut peruskoulussa ja lukiossa luontaisesti niin kyvykäs, että ne menivät aina heittämällä läpi. Kirjoitin huippuarvosanat ylioppilaskokeissa. Yliopistossa kaikki lässähti. Ehkä pelästyin sitä, että piti alkaa työskennellä saadakseen tenteistä hyvät arvosanat? Siitä syntyi pelko. Jos tenttiin lukeminen oli jäänyt niin vähälle, että arvioin sen riittävän juuri ja juuri läpimenoon, en mennyt tenttiin ollenkaan. Vain hyvä arvosana kelpasi minulle, mutta en ollut tottunut työskentelyyn, varsinaiseen opiskelemiseen.

Tiedän, että tällaisesta tilityksestä sataa alapeukkuja tällä palstalla, kun pitäisi tuoda esiin vaatimattomuuttaan ja ahkeruuttaan. Minä sen sijaan olen tässä ketjussa kehunut olevani älykäs ja lahjakas ja samaan hengenvetoon tilittänyt laiskuudestani ja saamattomuudestani. Se on myrkkyä se ;)

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi