Omistatko sadetakin ja saappaat?
Jos et niin miksi et? Etkö koskaan ulkoile sateella?
Kommentit (46)
En ja kyllä. Saappaat löytyy mutta yleensä sateella käytän silti goretexejä. Myös veden kestävä puku löytyy kuten myös viitta. Eniten käytän vedenkestävää pukua, sadetakkia inhoan kun se hiostaa. Ulkoilen työmatkat(n.60km/vko) ja lasten kanssa.
Mitä merkkejä suositte vedenkestävissä puvuissa?
Omistan, tosin en käytä niitä mihinkään ulkoiluun sateella. Eli en varsinaisesti ulkoile sateella.
Saappaat on käytössä metsässä sienireissuilla ja festareilla jos on kurakeli. Sadehousut ja -takki ainoastaan festareilla, jos keli niin pahaksi äityy. Muuten käytän kuorivaatteita, on huomattavasti miellyttävämmät kuin sadevaatteet. Ja coretex kenkiä sateella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan kumpparit. Sateella pidän kuoripukua ja goretex-kenkiä.
Eikä mene vesi läpi jos oikein kaatamalla ropisee? Minkä merkkien puku?
En mene läpi.
3-kerroksinen gore hengittää ja ei mene vesi läpi. Haglöfs on mielestäni hyvä merkki.
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkkejä suositte vedenkestävissä puvuissa?
Goretexit on kaikkein kalliimpia, Haltin puku on ainakin ollut ihan yhtä hyvä, viime kesänä ostin ellokselta Ahkka-merkkisen aikas kivan mallisen valkoisen vähän pidemmän takin, sen kanssa ei vielä kauheaan sateeseen ole joutunut, ostin sen lähinnä erilaisiin kesätapahtumiin vähän paremmaksi vaatteeksi kuin ihan peruskuoritakki.
En omista kun ei ne hengitä yhtään. Mutta kunpa oliskin rankkasateen pitävä kuoripuku. Kastuin tänään kaatosateessa pyöräillessä ihan läpimäräksi kun rankkasade meni vettähylkivän tuulipuvun läpi.
Olin aivan unohtanut, että onhan minulla pyöräilyyn käytettävä sadeviitta, kas kun en ole vuosiin juuri pyöräillyt hankittuani auton, en varsinkaan sateella tai kovalla tuulella. Kertakäyttöviittoihin en enää koske, minulle enemmän harmia kuin hyötyä.
Sateella käytän jokasäännilkkureita ja sateenvarjoa, näitä halpoja, koska hukkasin kalliin ja laadukkaan varjoni. Oikein siistit jokasäänsaappaatkin löytyvät, käytän hameen kanssa, siis lähinnä hautajaisissa ja juhlatilaisuuksissa, kätevät ja kauniit kelistä, säästä ja vuodenajasta riippumatta.
Vanhempien mökillä säilytän kumisaappaita autonpesua, marjastusta ja muuta sellaista varten.
Vierailija kirjoitti:
Jos et niin miksi et? Etkö koskaan ulkoile sateella?
En omista, ei ole tarvetta. Juoksen kelillä kuin kelillä 10-20 kilometrin lenkkejä. Haluatko uudelleenmiettiä kysymyksenasettelua?
Omistan kolmet kumisaappaat, joita pidän kaupunkireissuilla ja jopa silloin kun ei sada ;D. Kuvioidut merkkisaappaat, valkoiset pitkät kummarit ja keltaiset nokiat. Ja vain nokioita raskin käyttää luonnossa.
Sadetakkeja on kaksi: keltainen, kuvioitu ja musta. Molempian käytän kevät-kesä-syksy.
Vierailija kirjoitti:
En omista kun ei ne hengitä yhtään. Mutta kunpa oliskin rankkasateen pitävä kuoripuku. Kastuin tänään kaatosateessa pyöräillessä ihan läpimäräksi kun rankkasade meni vettähylkivän tuulipuvun läpi.
Vettähylkivä ja vedenpitävä on ihan eri hintaluokan puvut.
Moni kehuu täällä kalliita Goretex-vaatteita jotka varmasti onkin hyviä vesisateessa. Mutta onko kellään kokemusta edullisemmista kuoriasuista? Mulla on itselläni halpa muutaman kympin kosteussuojapuku joka uutena piti ihan kohtuu hyvin vettä, sai sataa ihan kaatamalla ennen kuin tuli nopeasti läpi. 45 min pyörämatkalla saattoi kastua vähän jos oli tavallinen reipas vesisade. Nyt kun pukua on pesty muutaman kerran niin vedenkestävyys on laskenut melkein tavallisen tuulipuvun tasolle. Pari päivää sitten kun pyöräilin runsaassa vesisateessa saman 45 min niin olin aivan läpimärkänä ja nyt on flunssainen olo kun kylmetyin kastuessani.
Saako alle 200 € kunnollisen vettä pitävän kuoripuvun? Miten hyvät vedenpito- ja hengittävyysominaisuudet näissä on? Esimerkkejä?
Saappaita ei ole ja takin virkaa toimittaa puoleen sääreen ulottuva sadeviitta. Koirien kanssa ulkoilen kelillä kuin kelillä ja saappaat olisi ihan hyvät olla olemassa. Toistaiseksi olen pärjännyt lenkkareilla tai vaelluskengillä sadekelitkin.
Sadeviitta tai perinteinen sadetakki taitaa olla varmin konsti pysyä kuivana kaatosateessa.
Juuri istun pihalla kumpparit jalassa, sadetakki ja -housut jalassa :)
Omistan useammat nokialaiset kontiot ja useampia goretex-takkeja, sekä yhden perinteisemmän sadetakin. Kaupunkikäyttöön oli pitkään yhdet hyvät goretex-avokkaat, mukavat ja kivannäköiset, olen yrittänyt etsiä vastaavia tuloksetta.
Minulla on kahdet kumpparit, sadeviitta, sadetakki ja -housut. Pikkulapsen kanssa ulkoillaan harvemmin sadesäällä mutta sateen jälkeenkin on märkää ja kuraista.
Minkä hintaisia ja merkkisiä goretex-vaatteita teillä on? En kuinka hyvin halvemmat pitävät vesisateen?
Ei ole sadevaatteita mutta mä ainakin aion hankkia jotain goretexiä tai vastaavaa. Sen verran ottaa päähän nämä kelit ja että aina kastuu kun menee ulos.
Kiitti! Sepä sattui, mä joka kysyin katselin itselleni juuri tuota Erätukun halpaa kuoripukua kun oma tuulipukuni ei ole sateenkestävä ja pitää ulkoilla juuri työmatkoja ym. myös kaatosateessa. Hyvä juttu että se pitää rankankin sateen :-)