Onko normaalia että 4v on vielä vaipoissa?
Saattaa kuulostaa tyhmältä tämä kysymys, mutta onko se? Lapsi osaisi kyllä käydä jo vessassa, mutta äiti on niin laiska että pitää vielä vaipoissa yötä päivää. Ei myöskään pese lastaan kuin todella harvoin.
Kommentit (24)
Yövaippa tuo ikäisellä on normaalia, päivävaippa ei.
Lapsella on kehitysviive tai sitten äiti ei ole jaksanut opettaa lasta potalle.
🇺🇦🇮🇱
Yövaippa normaalia, päivävaippa yleensä ei.
Ei ole ainakaan kovin yleistä. Eri asia, jos lapsi on sairas tai vammainen. Terveellä lapsella ei ole normaalia, johtuu useimmiten vanhemman laiskuudesta.
Miksi kukaan pitäisi lasta vaipoissa, jos tämä osaisi käydä vessassa? Ei ainakaan laiskuuttaan. Kysymyksesi on aika outo.
Kerran tuli uskomaton dokumentti belgialaisesta isästä joka pakotti 4-vuotiaan poikansa ajamaan kilpaa motocrossia.Väitti ettei pakota vaikka poika sanoi suoraan että haluaa leikkiä eikä ajaa kilpaa.Tällä pojalla oli vaipat 4-vuotiaana ja vanhemmat ostivat hänelle kaiken mitä poika halusi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan pitäisi lasta vaipoissa, jos tämä osaisi käydä vessassa? Ei ainakaan laiskuuttaan. Kysymyksesi on aika outo.
Kyse on nimenomaan laiskuudesta. Eli siitä, että ei jakseta opettaa lasta potalle. Ei jakseta nähdä sitä vaivaa, että pestään niitä housuja kun pissavahinkoja tulee. Ei katsota, että lapsi syö ja juo säännölisesti, eikä siis osata ennakoida, milloin pissahätä todennäköisimmin iskee. Eikä jakseta muistuttaa lasta menemään vessaan. Pikkupoikia pitää oikein seisottaa siinä pöntöllä tai ulkona jonkun puskan edessä, muuten pissat menee vaatteille.
On paljon helpompaa vaan heittää se vaippa päälle lapselle ja vaihtaa se sitten, kun itse jaksaa ja muistaa. Vaikka kerran päivässä.
🇺🇦🇮🇱
Tää on todella kurjaa syyllistämistä niille jotka ovat kaikkensa yrittäneet saadakseen lapsen potalle ja kuivaksi ja ei vaan onnistu. Aina välillä sitten pissavaatepesuja ja sitten taas vaippoja välillä käytössä kun lapsi ei vaan millään oppinut. Paljon helpompaa elämä on kun pääsee pois vaipoista niin en tuota laiskuus-argumenttia ymmärrä. Aloittajalle sanoisin että on harvinaista mutta ei voi suoraan sanoa epänormaaliksikaan.
No mikä on normaalia? Jotkut vaan kehittyvät näissä asioissa hitaammin, sille ei oikein voi mitään. Ketään ei voi pakottaa kuivaksi. Voi olla, että lapsen psyyke hakee vielä jotain juttuja, ei niin sanotusti vaan ole valmis. Onko se sitten normaalia vai ei, sitä ei minusta voi oikein kukaan sanoa. Tapoja ja kehityskaaria on just niin monia kuin on meitä ihmisiäkin. Joskus lapsi voi hakea toiminnallaan huomiota, joskus kyse voi olla fysiologisesta viivästymästä, ihan mistä vaan. Asian ihmettely ja syyllisten etsiminen ei varmasti ainakaan helpota lapsen kuivaksi oppimista. Varmasti se tapahtuu kun aika on kypsä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nimenomaan laiskuudesta. Eli siitä, että ei jakseta opettaa lasta potalle. Ei jakseta nähdä sitä vaivaa, että pestään niitä housuja kun pissavahinkoja tulee. Ei katsota, että lapsi syö ja juo säännölisesti, eikä siis osata ennakoida, milloin pissahätä todennäköisimmin iskee. Eikä jakseta muistuttaa lasta menemään vessaan. Pikkupoikia pitää oikein seisottaa siinä pöntöllä tai ulkona jonkun puskan edessä, muuten pissat menee vaatteille.
On paljon helpompaa vaan heittää se vaippa päälle lapselle ja vaihtaa se sitten, kun itse jaksaa ja muistaa. Vaikka kerran päivässä.
No jaa, mun mielestä lapsi ei ole valmis "oppimaan" kuivaksi jos sitä pitää siihen oikein opettamalla opettaa eli seisottaa pöntöllä, muistutella ja ennakoida. Mulla on kaksi poikaa joiden kanssa ei paljoa tarvinnut "opetella". Kun virtsanpidätyslihakset toimi ja lapsen päässä klikannut että mitä se kuivana oleminen on, niin noi oli päivässä kuivia. Toki joskus kävi vahinko, mutta niin harvoin ettei siitä käytännössä ollut mitään vaivaa.
Siksi mä aina ihmettelenkin teitä opettajia. Mihin siinä hommassa sitä opetusta tarvii? Yritetään tehdä lapsesta kuivaa vaikkei tällä ole siihen vielä edellytyksiä eli pidätyslihakset ei toimi?
Meillä kolmevuotias tyttö, joka oli jo lähes täysin päiväkuiva. Sitten aloitti päiväkodissa ja ei vaan suostu käymään potalla/pöntöllä päiväkotipäivän aikana, eikä enää niin hyvin kotonakaan.
Mä tiiän että tässä on kyse vain laiskuudesta. Kyseinen mamma ei myöskään melkein koskaan pese muksunsa hampaita, tuloksena jo melkeen mädäntyneet hampaat. Toivottavasti hammaslääkäri pitäis kunnon ripityksen tuosta. Huolestuttaa vaan kovin koko lapsi :/
-ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolmevuotias tyttö, joka oli jo lähes täysin päiväkuiva. Sitten aloitti päiväkodissa ja ei vaan suostu käymään potalla/pöntöllä päiväkotipäivän aikana, eikä enää niin hyvin kotonakaan.
Täällä sama tilanne...
Vierailija kirjoitti:
Mä tiiän että tässä on kyse vain laiskuudesta. Kyseinen mamma ei myöskään melkein koskaan pese muksunsa hampaita, tuloksena jo melkeen mädäntyneet hampaat. Toivottavasti hammaslääkäri pitäis kunnon ripityksen tuosta. Huolestuttaa vaan kovin koko lapsi :/
-ap
Mistä tiedät, kuinka usein äiti pesee lapsen hampaat tai lapsen? Onko lapsen isä mukana kuvioissa? Onko lapsella esim. kehitysviivettä?
Niin no, sitten kyse on vanhempien/vanhemman laiskuudesta, eikä siitä etteikö lapsi olisi normaali. Todennäköisesti tavallisissa olosuhteissa lapsi olisi jo vaipaton. 4-vuotias on jo sen verran iso, että pöntölle voisi saada ihan vaikka puhumalla ja näkemällä vähän itsekin vaivaa kannustamalla ja muistuttelemalla. Yökastelu on sitten asia erikseen ja yökuivuus tulee sitten jokaisella kun on kehittyäkseen ja siinä voi olla isoja eroja, ymmärtääkseni yökastelun takana on hormonitoiminta joka kehittyy jokaisella omaa tahtia.
Itse olen aina ihmetellyt jos terve nelivuotias vielä on vaipoissa, eräs tuttu äiti tunnustikin ettei ole vaan jaksanut opettaa! En minäkään ihan pikkuisina alkanut väkisin potattaa lapsiani, mutta kyllä siinä vähän pitää opastaa että potalla käynti lähtee sujumaan, tottakai lapsi viihtyy vaipoissa jos ei paremmastakaan tiedä.
Esikoinen kun täytti 3v, loppui vaippojen osto, muutamana yönä oli varalta vielä yövaippa mutta kuivana on pysynyt. Nyt 2v on pikkuhiljaa oppimassa potalle, kunhan kolmivuotiaaksi mennessä olis vaipaton niin ok mulle, aloittaa silloin päiväkodissakin niin olisi sielläkin helpompaa.
Osaako se lapsi käydä potalla/pöntöllä vai ei? Jos osaa, niin helpompaahan olisi antaa käydä kuin pitää väkisin vaipoissa. Tässä sun jutussa ei ihan kaikki nyt täsmää.
Ei ole tavallista. Mutta joillain lapsilla, jotka ovat päiväkuivia, saattaa esiintyä yökastelua. Isommillakin kuin neljävuotiailla.