Täällä puhutaan taas sellaisista tuloista että päätää huimaa,
mä en tiedä mitä mä tekisin jos joskus saisin vaikka 1500e käteeni, kai mä säästötilille lykkisin joka kuukausi rahaa.
Kommentit (28)
En ihan oikeasti ymmärrä miten joillain ei jää säästöön isoistakaan tuloista juuri mitään. Kai minä olen sitten niin vaatimaton.
käteen saadaan rahaa kuussa 1800¿... autolainaa maksellaan ja mies elareita ja sitten kaikki muut laskut ja ruoka ja bensat niin siinähän se jo menikin... =(
Jäishän sitä mutta, mutta kun osais sitä rahaa käyttää... =(
Saispa joskus oltua ettei tilailis netistä taas uusia vaatteita... pakko alkaa ryhdistäytymään pikkuhiljaa.
Kun opiskeluaikoinakin mun vuosiansiot olivat noin 100 000mk ja kyllä aivan tajuttomasti tein töitä! Eli huono oli palkka! Mutta kun tätä palstaa lukee, vaikuttaa kuin surkea tiskaajan palkkani olisikin ollut suoranainen kultakaivos!
Kertokaapa tyhmälle, että oletteko te kaikki kotihoidontuella, omaishoidontuella, äippärahalla, opintotuella vai oletteko osa-aikaisia työntekijöitä? Kun niin matalia tuloja teillä? Perhepäivähoitajia?
Vierailija:
Kun opiskeluaikoinakin mun vuosiansiot olivat noin 100 000mk ja kyllä aivan tajuttomasti tein töitä! Eli huono oli palkka! Mutta kun tätä palstaa lukee, vaikuttaa kuin surkea tiskaajan palkkani olisikin ollut suoranainen kultakaivos!Kertokaapa tyhmälle, että oletteko te kaikki kotihoidontuella, omaishoidontuella, äippärahalla, opintotuella vai oletteko osa-aikaisia työntekijöitä? Kun niin matalia tuloja teillä? Perhepäivähoitajia?
Kertokaapa tyhmälle, että oletteko te kaikki kotihoidontuella, omaishoidontuella, äippärahalla, opintotuella vai oletteko osa-aikaisia työntekijöitä? Kun niin matalia tuloja teillä? Perhepäivähoitajia?
Siivoamallakin saa varmasti paremmin. Tai lehden jakajana.
mies myös myyjänä (varaosaliikkeessä) saa jotain 1400¿/kk brutto.
mä olen nyt ä-lomalla ja käteen jää 730¿/kk.
kyllähän niitä paikkoja on täälläkin terveysekeeskuslääkärin paikkoja on auki ja hammaslääkärin paikkoja... tai yrityksen jatkajia tai hitsaajia tms... ja vaikka olisikin omaa alaa niin on myös paljon muita hakijoita.
Ja on myös niin että jos miehellä esim vakipaikka niin naisen työn perässä ei kannata lähteä muutelemaan asuinpaikkaa... ja sitten taas hirvittäviä työmatkoja ei kannata kun sitten palkka menee jo niihn suurin osa.
Vierailija:
Siivoamallakin saa varmasti paremmin. Tai lehden jakajana.
palkkani taisi olla jotain 37mk/tunti. Tein todella paljon töitä. Lisäksi tein runsaasti yövuoroja ja sunnuntaita, yleensä lauantain ja sunnuntain välisen yön sekä sunnuntaipäivän. Sitä ei tietysti perheellisenä pitkään jaksaisi, ellei olisi pakko.
ihmettelijä
Miehellä oli ennen samalla koulutuksella paljon parempi palkka, mutta paikat olivat karseita. Nyt on kerrankin paikassa, jossa viihtyy. Kai se palkkakin siitä nousee joskus. Itse taas olen paikassani aivan muista syistä kun rahasta - hyvää jatkoa opinnoilleni ja mielenkiintoinen projekti. Aivan varmasti tyydyttävämpää, kuin Siwan kanssan hommat, vaikka rahaa ei tulekaan paljoa. Asutaan pienessä kämpässä, vaikka ennen asuttiin omakotitalossa (kun mies tienasi enemmän), mutta ollaan nyt onnellisempia.
t. se, jolla on miehensä kanssa surkea 2000 e/kk palkka
esim. meidän lähikaupassa olisi yhden työntekijän vajaus mutta työkkäristä vaan ilmainen harjoittelija aina entisen tilalle.
koska olen aina työllistynyt äkkiä. Ihan riippumatta siitä, millä paikkakunnalla olen asunut (kolmella, joista yksi on pk-seudulla mutta yksi pikkukaupunki ja toinen maaseutu).
Usein olen saanut töitä joko ottamalla suoraan yrityksiin yhteyttä (vaikka he eivät olisi ilmoittaneet etsivänsä) tai soittamalla alueella työtä välittäviin vuokrafirmoihin.
Tiskaajaksi, aamupalahoitajaksi, tarjoilijaksi, toimistotyöntekijäksi, puhelinvaihteeseen sekä oppaaksi olen päässyt ilman aikaisempaa alan työkokemusta.
että ei kukaan työtätekevä ole suomessa köyhä, mutta kun faktaa (tosielämän tilanteita) laitetaan eteen niin sitten ollaan ihan hiljaa, ja vaan tyytyväisiä kun itse saadaan 3000 euroa käteen kuukaudessa (ja aviopuoliso vielä enemmän).
Varakkaat ihmettelevät miksei kaikki ole yhtä järkeviä, ja pistä sivuun joka kuukausi 500-1000 euroa pahanpäivän varalle jne. Ne kun ei tajua, että jotkut perheet voi saada vain 2X 1000 euroa kuukaudessa (tai sen alle)käteen ja sillä pitäisi syöttää, ja vaatettaa lapset, pitäis maksaa vuokra ja autolaina ja bensat ja pakolliset vakuutusmaksut ja tv-lupamaksut, bussiliput, kännykät, ja vesimaksut, lasten harrastukset jne.
On varmaan Toooooosi hyvää lapselle jos äiti ja isä raataa 12 tuntia viitenä päivänä viikossa, jotta saadaan RAHAAA siitä ylipienestä palkasta perheelle.
Varmaan kasvaa tosi tasapainoisia lapsia kyseisellä reseptillä!!
ÄÄÄLIÖ!
Jätä neuvominen ja taivastelu jos olet noin ty*mä!
jotka johtavat siihen, ettei sitä rahaa todellakaan ole.
Mutta joskus tuntuu vähän siltäkin, että on sellaisia ihmisiä, jotka näkevät pitkälle ja osaavat " toimia oikein" , heillä ei ole niin kauhean tiukkaa aina.
Sitten on niitä, jotka jostain käsittämättömästä syystä tekevät elämässä vain huonoja valintoja toisen perään.
Ovatko sitten nämä ensiksimainitut etuoikeutettuja? Jos on niin " käytännöllinen" , että opiskelee itselleen sellaisen ammatin, jolla tienaa (enkä tarkoita yliopistokoulutusta, ammattitaitoisia maalareita on pirun vaikea saada, noin esimerkiksi ja lankoni on sähköurakoitsija amispohjalta) niin onko silloin sellainen " hyvätuloinen rikas, jota sopii vähän piikitellä" ? Eikö silloin ole ollut ihan tavallinen ihminen, joka on tehnyt järkeviä ratkaisuja? Millä tavalla nämä järkevät ratkaisut ovat niiden ulottumattomissa, jotka tekevät huonoja ratkaisuja ja syyttävät siitä milloin mitäkin ulkopuolista tekijää?
Monessa tuntemassani perheessä on kyllä jouduttu joustamaan toisinaan työajoissakin. Kyllähän se perheen yhdessäoloa syö.
(myös lapsilisät laskettu mukaan) n. 1800¿ käteen ja mun mielestä me elellään sillä ihan mukavasti. Mulla tulot tällä hetkellä 0¿ (asutaan ulkomailla ja opiskelen, ei ole opintotukea) ja kun valmistun saan varmaan (jos töitä löydän) n. 1200-1500¿ kuussa käteen. Sitten meillä on mielestäni paljon rahaa. Se on niin suhteellista.
hiukan kanssa miettiä realiteettejä. Yrittää löytää järkevä ratkaisu kiinnostuksen ja rahan/työllisyyden väliltä. Minusta vanhemmilla on tässä myös vastuu ohjata lapsia hienovaraisesti oikeille aloille.
Mä olin " fiksu" jo 18-vuotiaana ja valitsin työllistävän ja kohtuupalkatun alan. 20-vuotiaana sain kesätyöstä 37,5 h/vko vuonna 1997 9450 mk/kk. Siitä palkka on vakityön, tutkinnon ja työvuosien myötä noussut kivasti.
Justiinsa riittää elämiseen. Joinakin kuukausina menee säästötilin puolelle.
Kaikilla on niin valtavat tulot, että johan sitä oma pää sekoaisi kun miettisi mihin sen rahan tunkee...