Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te kolmivuorotyötä tekevät! Miten ja milloin nukutte ennen ensimmäistä yövuoroa?

Vierailija
15.06.2016 |

Eli nukutteko tavallisesti yön yli, heräätte aamulla ja valvotte sitten melkein 24h? Vai menettekö myöhään nukkumaan ja heräätte myöhään? Vai nukutteko päiväunet?
Minulla on tulossa iltavuoro (loppuu klo22) ja seuraavana päivänä yövuoro (alkaa 21.30) ja mietin miten nukkuisin.
Ajattelin ensin, että sinnittelen hereillä pitkään ja menen vasta myöhään nukkumaan ja herään myöhään mutta asun yksiössä poikaystävän kanssa, joka taas on toimistotöissä 9-17 eli ei varmasti arvosta jos pidän valoja päällä tai jos kuuluu ääniä/on valoa...joten niin en voi tehdä. Sen lisäksi hän herää 7.30 ja tietysti pukee, syö ja käy suihkussa eli varmasti herään itse siihen.
En ole aikaisemmin tehnyt yövuoroja joten toivoisin niiltä joilla kokemusta jo on vinkkejä nukkumisesta ennen ensimmäistä vuoroa. :)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nukkua pitkään, mutta usein herään aikaisin, kun huolehdin lapsia kouluun ym. Aina valvon pitkään oli vuoro mikä tahansa. Yövuorojen jälkeen nukun päivän tosi hyvin enkä häiriinnny mistään. Saatan nukkua klo 17 asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :)

Vierailija
4/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yövuoro 22-07 ja jos on ensimmäinen yö niin nukun sitä ennen ihan normaalisti. Vuoron jälkeen nukun 8-11 ja sitten vielä 1-2h torkut ennen seuraavaa yö vuoroa. Jäähän siitä vähän univelkaa, muttei sekoita rytmiä kokonaan kuten pitkälle iltapäivään nukkuminen.

t. 12 vuotta vuoroa

Vierailija
5/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen niin, että ekaa yövuoroa edeltävänä yönä valvon johonkin kolmeen tai neljään ja nukun 8-9 tuntia, eli n. puoleen päivään. Seuraavat vuorot meneekin jo automaattisesti niin, että nukun n. klo 7-14 tai 15. Jos tuo ei ole mahdollista kumppanin erilaisen vuorokausirytmin takia, niin sitten kannattaa ottaa erilliset päiväunet iltapäivällä tai alkuillasta ennen työvuoroa. 24h ei kannata yrittää valvoa, siitä ei tule mitään ja sen lisäksi olet vaaraksi liikenteessä kun lähdet töistä vuorokauden valvoneena.

Vierailija
6/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen bussilla eli en tosiaan auton rattiin istu yövuorosta. Kiitos vinkeistä :)

Vierailija
7/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen yö menee yleensä samoilla silmillä edellisaamusta, eli tulee valvottua vuorokausi tai vähän yli. Seuraavat menen suoraan töistä nukkumaan ja herään iltapäivästä.

Vierailija
8/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljen bussilla eli en tosiaan auton rattiin istu yövuorosta. Kiitos vinkeistä :)

Mutta olettaen, että sun pitää siellä töissä tehdä jotain ja olla skarppina, niin ei se 24 h valvominen kannata. Siinä vaiheessa on jo toimintakyky lähes sama kuin promillen humalassa. Eli jos et pysty nukkumaan pitkään suosittelen kuitenkin päiväunia ennen yövuoroa. Vaikka ihan useampi tunti kun mies on vielä päivätöissään.

Vierailija
9/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olettaen, että sun pitää siellä töissä tehdä jotain ja olla skarppina, niin ei se 24 h valvominen kannata. Siinä vaiheessa on jo toimintakyky lähes sama kuin promillen humalassa. Eli jos et pysty nukkumaan pitkään suosittelen kuitenkin päiväunia ennen yövuoroa. Vaikka ihan useampi tunti kun mies on vielä päivätöissään.

Just tämän takia kysyn vinkkejä jotta vältän nää mokat :)

Vierailija
10/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yövuoro on 18.00-06.00. En nuku päiväunia. Lasten lomien aikaan nukun n. Yhdeksään asti ja valvin siitä aamuun. Jos lapsilla koulua niin herään jo klo 7.00 ja valvon aamuun.

Vierailija
11/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ensimmäistä yövuoroa pyrin nukkumaan pitkään, herään yleensä klo 11-12, sillä ensimmäinen yö. Öiden välissä nukun yleensä 8-14 tarvittaessa vielä pienet päikkärit... Yleensä liikunta piristää paremmin kuin nukkuminen. Teen yleensä peräkkäin 2 yövuoroa.

Vierailija
12/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvon niin pitkään ku jaksan edellispäivänä ja nukun myöhään. Oon kerran tehnyt sen virheen et heräsin aamulla normaalisti kasilta ja olin yövuorossa ja valvomista tuli yhteensä 25h, en missään nimessä kannata. Olo oli ihan järkyttävä ja veikkaan että parin viimesen tunnin aikana musta ei edes ollut mitään hyötyä töissä :D

Vierailija
13/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nuku päiväunia. En osaa. Herään aamulla normaalisti klo 7, kun lapsetkin heräävät. Töihin menen klo 21. Aamulla sitten nukkumaan viimeistään klo 8.00, jokaon  tuo "nukkumapäivä", nukun siis noin 4 tuntia siinä aamusella. Illalla noin yhdeksältä nukkumaan ja aamulla sitten kahdeksaksi töihin tai vasta iltavuoroon.

Vierailija
14/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin yön ja illalla tunnin pari tirsukkaat vielä ennen töitä. sitten aamulla 7-8 tuntia unta ja illalla taas tirsat

Vierailija
15/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun ihan normaalit yöunet ennen ensimmäistä yövuoroa. Pyrin heräämään noin klo 8, jotta saan nukutuksi päiväunet vielä illalla. Nukun yleensä noin klo 17-19 välillä. 

Yövuoron jälkeen menen nukkumaan parin tunnin päästä kotiin tulosta. Syön hyvin, jotta en herää nälkään. En osaa nukkua kuin noin neljä tuntia, joten herään kahden aikoihin. Jos illasta väsyttää, niin otan vielä pienet torkut ennen töihin lähtöä. 

Viimeisen yövuoron jälkeen laitan herätyskellon soimaan yhdeltä ja illalla menen normaaliin aikaan nukkumaan. Ainakin vielä olen saanut käännettyä rytmit hyvin. Teen vaihtelevasti 2-4 yövuoroa parin-kolmen viikon välein.

Vierailija
16/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vaatauksista. :)

Vierailija
17/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tulee valvottua vuorokauden verran kun yövuoro alkaa, eli herään normaalisti n. kahdeksan aikaan aamulla ja nukkumaan käyn sitten yön valvottuani taas kasilta. Nykyään en oikein osaa nukkua öiden jälkeen, herään viimeistään yhdeltä. Yleensä noin 11.30 enkä päiväunia pysty nukkumaan. Univelkaa siis tulee, enkä kolmea yötä enempää suostu tekemään. Joskus nuorempana nukuin kevyesti kolmeen-neljään asti iltapäivällä yövuoron jälkeen, mutta en enää.

Vierailija
18/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun viela tein vuorotyota (ja opiskelin samalla) yleensa olin yovuorossa viikonloppuisin. Yovuoro oli siis 21.30-7.30. Perjantaina olin paivalla opiskeluihin liittyvissa toissa noin neljaan, siita kotiin ja paivaunille. Sitten toihin. Yleensa valvominen oli suhteellisen ok, kahvia join ehka tuonne kolmeen saakka. Onneksi toissa saattoi sulkea silmansa esim. tunniksi tauolla ja yleensa nukuinkin tuon ajan. Sitten takaisin tyovuoroon.

Seuraavana paivana olin kotona noin 8.30 ja nukkumassa noin kello 9. Useimmiten laitoin heratyskellon soimaan klo 18 ja nukuin siis koko paivan ihan sikeasti. Toinen yovuoro menikin sitten jo aika helposti.

Huomaat kylla miten oma elimistosi toimii. Monet samoissa vuoroissa olleet nukkuivat vain iltapaivaan, itselleni se olisi ollut ihan viimeinen tikki. Tarvitsin tuon 8-9 tunnin unen ennen uutta vuoroa.

Pahin aika oli yleensa vuorossa tuo 5-7.30, vasytti jo ihan helkkaristi, mutta pakko oli vaan sinnitella.

Vierailija
19/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ensimmäistä yövuoroa nukun ihan normaalisti, eli  herään aamulla ja menen seuraavan kerran nukkumaan seuraavana aamuna yövuorosta päästyäni. Toimii itselläni, olen meinaan huomannut olevani vaan entistä enemmän sekaisin ja väsynyt jos alan kikkailemaan päikkäreillä tms.

En kyllä nykyään nuku yleensä päikkäreitä edes yövuorojen välissä, muuten tuntuu koko päivä menevän nukkumiseen. Eli siis pääsen töistä klo 7 aamulla, nukahdan 7:30, herään klo 15 ja menen töihin klo 21. Tätä rataa sitten niin kauan kuin yövuoroja jatkuu.

Vierailija
20/30 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna mulla alkaa eka yö. Kohta meen nukkumaan. Enkä nukahda heti, 23-00 nukahdan. Herään viimeistään kuudelta. Vien lapset hoitoon ja tuun kotiin. Meen päikkäreille joskus 11-12 maissa ja nukun 16 asti, kun mies tulee lasten kanssa kotiin. Viimeksi maistui 5 tunnin päiväunet.

Yövuoron jälkeen nukun taas 8-16, mies vie lapset hoitoon ja hakee. Riipuen miten mulla unta riittää, joskus herään 14. Sitten taas uusi yö. Yöllä reippaasti kahvia.

Öitten jälkeen nukun 3-4 tuntia ja yöllä taas normaali rytmi päälle.