Rangaistus petoksesta?
Poikaystäväni on ilmeisesti syyllistynyt pienimuotoiseen petokseen ottamalla työpaikaltaan rahaa (otti velanmaksua varten, velkoja uhkaili väkivallalla ym.). Kyse käsittääkseni muutamasta tuhannesta eurosta ja ilmeisesti asiasta on käynnistetty jo poliisitutkinta.
Osaako kukaan sanoa miten tuossa käy? Joutuuko poikaystävä kuulusteluihin ja mimmoinen rangaistus tuosta tod.näk seuraa, sakkoa?
Poika on 19v eikä aiempaa rikostaustaa.
Kommentit (20)
Tottakai joutuu kuulusteluun. No sakkoa ainakin ja summan takaisin maksu. Sitten kun rikoksia kertyy enemmän, joutuu hän jossain kohtaa istumaan. Ja tämänon enemmän kun todennäköistä.
Sakot korkeintaan. Ei kyl selviä vuodessa, että pitkä juttu, jos käräjille joutuu. Varas saa ansionsa mukaan.
Siinä meni maine työelämässä loppuiäks. Varmaan kannatti. Saa potkut, rangaistuksen eikä todennäköisesti saa enää ikinä töitä mistään. Hankkiudu eroon siitä kun vielä ehdit!
En nyt sanoisi että mikään "jännäjonne" kyseessä. Vaan ahdinkoon joutunut, masentunut ja sairas poika joka tarvitsee apua. Minulla ei ole tapana hylätä ihmisiä heti kun on jotain vaikeuksia tai kun sairastuu, oli sairaus sitten mielessä tai kehossa.
Tietysti jos tuosta aiheutuu vielä lisää ongelmia ja alkaa vaikuttaa negatiivisesti mun vointiin niin täytyy ehkä punnita asiat uudestaan ja sen, pystynkö häntä asiassa auttamaan vai vetääkö hän minuakin syvemmälle...
Ammattiavun piiriin hän on jo hakeutunut (joskin aika tehotonta touhua se näyttäis olevan).
AP
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi että mikään "jännäjonne" kyseessä. Vaan ahdinkoon joutunut, masentunut ja sairas poika joka tarvitsee apua. Minulla ei ole tapana hylätä ihmisiä heti kun on jotain vaikeuksia tai kun sairastuu, oli sairaus sitten mielessä tai kehossa.
Tietysti jos tuosta aiheutuu vielä lisää ongelmia ja alkaa vaikuttaa negatiivisesti mun vointiin niin täytyy ehkä punnita asiat uudestaan ja sen, pystynkö häntä asiassa auttamaan vai vetääkö hän minuakin syvemmälle...
Ammattiavun piiriin hän on jo hakeutunut (joskin aika tehotonta touhua se näyttäis olevan).
AP
Aina vaan enemmän syitä hankkiutua tyypistä eroon. Sinä tai rakkaus ei pysty häntä muuttamaan tai parantamaan. Pilaat vain oman elämäsi kun kuvittelet sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Siinä meni maine työelämässä loppuiäks. Varmaan kannatti. Saa potkut, rangaistuksen eikä todennäköisesti saa enää ikinä töitä mistään. Hankkiudu eroon siitä kun vielä ehdit!
Miten niin ei todennäköisesti saa enää ikinä töitä?
Kundi joutuu kuulusteluihin, riippuu paljon, mitä ta vaatii. Voi mennä sovitettelun kautta, jolloin pahin mitä käy, on korvata kavaltamansa rahat. Voi mennä käräjään, josta saa sakot. Ta on todennäköisesti jo antanut potkut.
Jaa jaa. Ei ole hyvää seuraa. Olis lainannut joltakin eikä varastanut. Jolatapauksessa moni ammatti on nyt poissa kuvioista ja vaikea saada enää mitään töitä. Varastaminen katsos on ainakin suomessa yhtä paha rikos kuin tappo. Mieti idiootti omaa tulevaisuuttasi.
"Muutama tonni" ei ole enää lievä petos vaan petos tai jopa törkeä petos. Itsekin yllätyin kuinka alhaalla toi törkeän petoksen raja on kun luon uutista jostain miehestä joka oli kusettanut kelalta joku 4k€.
Väkivallalla uhkaileva velkoja kuulostaa siltä ettei poikkis tässä asiassa ole ihan puhdas pulmunen, normaalisti kai elämänhallinnan menettäneillä nuorilla on pikavippejä eikä mitään velkoja hämärähemmoilta. Kuulostaa huumehommilta.
Poikaystävä on peliriippuvainen, eli kyse oli pelivelasta. Pikavippejä on pelikierteensä aikana ottanut jo niin paljon ettei enää saa mistään joten kuvioihin tuli lainailu yksityishenkilöiltä. :/
En minä ajattelekaan että voisin parantaa hänet. Muutos lähtee itsestä, ammattilaiset tukevat ja auttavat siinä asiassa ja minä aion ainakin yrittää pysyä hänen rinnallaan tässä kaikessa. Kuten sanoin, ei ole tapana hylätä ihmisiä sen takia että eivät ole täydellisiä.
Mielen sairaus voi iskeä kenelle vain eikä tee kenestäkään huonompa ihmistä.
AP
Poikaystävä meni selvittelemään asiaa yli tunti sitten eikä mitään kuulu, ei vastaa puhelimeen. Onko voinut suoraan joutua kuulusteluihin?
AP
Ai että vielä peliriippuvuus tuon kaiken muun lisäksi? Kuullostaa siltä että pojalla on elämä ja psyyke nyt niin sotkussa ettei hän kykene terveeseen parisuhteeseen. Sinusta tulee hänen "hoitaja", ei tasavertainen puoliso. Näitä olen nähnyt tosielämässä ja työssänikin.
Pojan pitäisi nyt ensin hoitaa itsensä kuntoon ennenkuin kykenee normaaliin suhteeseen. Voit toki olla hänen tukenaan, mutta tee se YSTÄVÄNÄ. Jos vain voit jättää romanttiset tunteet taka-alalle (tuskin?)
Uskoisit nyt vain meitä vanhoja ja viisaita ;)
Ookko joku provo tai jopa itte tuo varas. No joka tapauksessa psyyken sairaus ei pelasta varastajaa pulasta.
Milläs mahtaa pelailla nyt?
Nut pitää olla pelaamatta. Menee luottotiedot ja kaikki kun meni varastamaan. Mitenkä kestää kun on riippuvuussuhde pelaamiseen. Höh hoijaa!
Miksi et ole jo jättänyt moista? Vai kiihottaako jännämies?