Julkisen terveydenhuollon "palvelu" ja palvelu
Sain erään sairaalan fysiatrian pkl fysioterapialähetteen ja sitten hukkasin sen, kun olisin sitä tarvinnut. Käyn yksityisellä fyssarilla ja itse maksan hoidon. Soitin fysiatrian pkl toimistoon eilen ja kerroin asiani. Narina alkoi heti, "En kyllä oikein usko, että se olisi mahdollista saada uutta lähetettä nyt tätä kautta mitenkään". Kysyin, että miksei, itse sen fysioterapian maksan ja kyse on vain ja ainoastaan fysiolähettestä, ei mistään kipulääkkeestä, ei siinä mene kuin pari minuuttia lääkärin sitä tehdä.
Taas narinaa: "No en tiedä, en osaa sanoa, en usko kyllä". Kiitin tätä narisijaa ja pyysin sairaalan keskusta yhdistämään minut suoraan lääkärille, jolla viimeksi kävin. Ilman mitään kyselyjä lääkäri lupasi laittaa lähetteen postissa.
Hermostuinko turhasta?
Kommentit (9)
No ....eikls se lähete oo siellä sähköisenä, uudelleen vaan tulostais??
No, tuskinpa kukaan hoitaja tai toimistotyöntekijä uskaltaa luvata mitään lähetteitä kysymättä lääkäriltä tai jos on ennenkin ollut tapaus, että lääkäri ei ole suostunut tekemään. Onneksi sait lähetteen ja varmin tapa kysyä suoraan lääkäriltä.
Toimistoko sen lähetteen määräsi vai lääkäri? Puhelimeen on voinut vastata vaikka v****:n puhelinmyyjä espanjasta. Ne palvelut on tavattoman monessa instansissa ulkoistettu.
Kai ne lähetteet nyt jossain koneella on? Kyllä ne näpytellään sähköisiin potilaskertomuksiin?
Kyllä ne lähetteet näkyvät ap:n tiedoissa, nyt ei ole joko osattu tai viitsitty edes katsoa. Muuten, miksi julkisella joutuu taistelemaan hoitonsa suhteen, ei haluta palvella. Minä annan suoraan palautetta sairaalan johdolle. Yleensä käytän yksityistä lääkäriasemaa, ja se kai joitain vituttaa, kun on varaa valita ja uskaltaa antaa palautetta. Julkinen 0 pistettä.
Miksi pilkkaat koko julkista terveydenhuoltoa sen takia, että kohdallesi sattui vittumainen yksilö?