Miksi kissa käyttäytyi näin hassusti
Oltiin mökillä ja kissa istui vieressäni, mies oli noin 50 metrin päästä meistä ja kissa alkoi murisemaan kuin koira miehelleni.Heti kun mieheni tuli lähemmäksi kissa ymmärsi, että kuka sieltä tulee ja tervehti iloisesti.Siis eikö kissat näe tuon kauemmaksi vai onko sillä näössä jotain vikaa? huvittavan kuuloista se murina oli :)
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Luulen että kissat eivät pelkällä näöllä tunnista ihmisiä. Meidän katit istuvat keittiön pöydällä aina odottamassa meitä ja kun tulemme kotiin, näkevät meidät metrin päässä ikkunasta, mutta eivät hievahdakkaan, vasta kun avain menee oveen ja kuuluu ääni, niin kaikki kissat pomppaavat pöydältä meitä vastaan. Ei sis tapahdu mitään, vaikka kissaan yrittäisi lasin toiselta puolelta saada kontaktia.
Ne varmaan tunnistaa, että joo, ihminen, mutta eivät sitä, että kuka ihminen
Huomattu sama! Useasti ikkunan läpi koitettu herättää huomiota, mutta kissat ei tunnista ollenkaan. Vasta varmaankin haju/ääni saa tunnistamaan, eli kun kotiovi aukeaa on kaikki muikeina jaloissa pyörimässä.
Kerroin kyllä miehelle, että kissa alkoi murisemaan ja pyysin että puhuisi jotain, jotta kissa ei luule vieraaksi kun mies tuli lähemmäksi.Olen luullut että kissat näkee kauemmaksikin, mutta näköjään miehen ääni vasta sai sen tajuamaan kuka tulee :) ihanaa kun kissa painautui minua vasten samalla kun murisi.Kissa täyttää vasta kesäkuun lopulla 3-vuotta, eli ei se vanhuudestakaan voi johtua.
Kissan päivä- ja värinäkö eivät ole kovin hyviä. Hajuaisti sillä taas on todella hyvä, ei häviä kamalasti koiran hajuaistille, ja hajut on kissoille tärkeitä. Hajujen perusteella ne tunnistaa omat ihmiset ja kissakaverinsa.
Kyllä mun kissa katseli ulos ja alkoi huudella ikkunan raosta pihalle, kun näki mun tulevan. Kolmannessa kerroksessa asuttiin.
Kissat tunnistaneet myös rapusta askelista, jos joku useammin käyvä kaveri noussut portaita.
Muistaakseni kissa ei näe tarkasti ihan lähelle ja viiksikarvat on apuna lähellä olevan asian hahmottamisessa. Näin muistelisin. Laiskana en nyt jaksa googletella ja tarkistaa.
Tuttavamme joka kävi meillä usein kylässä kuoli ja kissallamme tuli ilmeisesti ikävä tätä henkilöä kun ei käynytkään yhtäkkiä enään kylässä. Jonkun ajan kuluttua henkilön sisarus joka muistutti paljon tuttavaamme tuli käymään ja kissamme meni heti tämän syliin ja kiehnäsi innoissaan kun luuli että pitkästä aikaa tuttumme oli taas tullut käymään. Kissa oli sylissä hetken ja sitten selvästi hoksasi että olikin eri henkilö kyseessä.
Luulen että kissat eivät pelkällä näöllä tunnista ihmisiä. Meidän katit istuvat keittiön pöydällä aina odottamassa meitä ja kun tulemme kotiin, näkevät meidät metrin päässä ikkunasta, mutta eivät hievahdakkaan, vasta kun avain menee oveen ja kuuluu ääni, niin kaikki kissat pomppaavat pöydältä meitä vastaan. Ei sis tapahdu mitään, vaikka kissaan yrittäisi lasin toiselta puolelta saada kontaktia.
Ne varmaan tunnistaa, että joo, ihminen, mutta eivät sitä, että kuka ihminen