Lapsella puheen kehityksessä viivettä ja hän taantui mummolareissulla taas :(
Lapsella on ollut puheen kehityksessä viivettä, mutta hän on alkanut puhua jo melko hyvin. Hän meni taas kolmeksi päiväksi isänsä kanssa anoppilaan ja nyt poika on aivan hysteerisen ylivilkas ja puhuu ihan sekavasti ja toistelee samoja sanoja yllättävissä yhteyksissä. Mikä voisi olla syynä?
Mieheni on mahdollisesti hieman liian ankara lasta kohtaan, mutta lapsi oli kuulemma viihtynyt mummolassaan ja poika muuten ihailee isäänsä. Yleensä itse pidän huolta, että mies olisi kohtuullinen lasta kohtaan jne. ja varmaankin isovanhemmat myös tekivät saman. Sama juttu on käynyt aiemminkin, mutta koskaan aiemmin poika ei ole ollut noin levoton ja puhe mennyt noin paljon takapakkia. :(
Kommentit (9)
Tietenkin, koska mies ja appivanhemmat!
Koska ikävöinyt sinua. Hakee huomiota äidiltään.
Eiköhän ollut vaan niin kivaa että on siksi ylivilkas ja yrittää kertoa reissusta mutta vilkkaudeltaan ei kykene keskittymään puheeseen.
Lapsi reagoi muutokseen. Onhan isovanhempia ja isää informoitu, miten lapsen puheen kehitystä tuetaan? Lapsella on oikeus olla lapsi, vaikka muutokset stressaisivat häntä.
Puhe voi mennä hetkellisesti "takapakkia" jos lapsi on innoissaan, on kokenut kaikenlaista kivaa, tai väsynyt, tai on vaan ollut tauko rutiineista. Älä ap nyt turhaan huolestu, ei lapsen puheen kehitys yhden mummolassa vietetyn viikonlopun takia pysähdy tai taaksepäin mene, siis jos kumminkin on ihan tavallinen mummola ja oma isä mukana, eikä mikään traumatisoiva kokemus kyseessä.
Mulla sama juttu kolmannen lapsen kohdalla jolla juuri myös puheenkehityksen ongelmaa ollut. Nyt kuusivuotiaanakin vielä on levoton isoäidiltä tullessaan mutta kaikki lapseni ovat pk-ikäisinä olleet suorastaan sekaisin vietettyään yön isoäidillään. Jotain positiivista stressiä kai, isoäiti on melkoinen suhaaja mutta viettää mielellään aikaa lasteni kanssa -toisin kuin oma äitini- joten olen ottanut tämän ei-toivotun ilmiön vain väistämättömänä lisänä. Anopin apu on ja on ollut kuitenkin vuosien saatossa korvaamaton.
Miten ne anopit on saanut pidettyä ne omat lapsensa hengissä ja suurin osa on oppinut puhumaankin ja osa jopa käymään itsenäisesti vessassa.
Jotenkin on stressaantunut. Varmaan tykkäisi paremmin tutuista rutiineista.