Mitä tehdä kun äiti lyö riitatilanteissa? Olen siis jo yli 40-vuotias
Siis olen neuvoton kun eläkeikäinen äitini on alkanut lyömään minua jos riitelemme. Meillä on hyvin erilainen tyyli kommunikoida ja siitä syystä meille tulee nykyäään riitoja. Jos alamme huutamaan toisillemme se päättyy niin että äitini joko läpsii naamaan tai lyö nyrkillä olkapäähän ,rintakehään.En ole kertaakaan itse lyönyt takaisin tai muutenkaan koskaan äitiäni.
Minua loukkaa ja masentaa tilanne.
yleensä sanoo vielä lyönnin jälkeen että olis pitänyt motasta kunnolla uudestaan tai että et olisi lopettanut riitelyä jos hän ei olisi lyönyt. Näin on käynyt jo kuusi kertaa. Kertaakaan ei ole pyytänyt anteeksi. Sanoo että lyö siksi koska minä huudan hänelle. itsekin huutaa ihan samalla lailla.
Lapsuudesta en muista että minua olisi lyöty ja siksi olenkin hyvin hämmentynyt. Ahdistaa ajatus siitä että varmaan hän lyö seuraavallakin kerralla kun tapamme koska ei suostu näkemään että se on väärin ja ajattelee että lyöminen on minun syytäni.
Mitenhän tästä eteenpäin? Onko kellään muulla samaa tilannetta tullut aikuisiällä vastaan?
Kommentit (18)
Jos olet fyysisesti voimakkaampi kuin äitisi, niin ota hänet hallintaasi ja kaada maahan. Sitten istut hänen päällään niin kauan kuin hän raivoaa, ja vastaat kaikkeen mitä hän huutaa "niin joo joo" tai "hyssynhyssyn" sellaisella lässyttävällä äänellä.
Jos persoonallisuus paljon muuttunut, niin lääkäriin! Muistisairaus tuli minullekin ensimmäisenä mieleen.
Muisti on alkanut reistailemaan ja olenkin miettinyt juurikin jotain muistihäiriötä. Asiasta puhuminen johtaa hirveään riitaan. Hänellä on nykyään todella usein kaikki tavarat hukassa ja jos käymme isossa kaupassa hänellä suuntavaisto katoaa kokonaan. Ilman minua ei esim. osaisi ulos Ikeasta. Lääkäriin ei suostu menemään.
Omassa arjessaan pärjää kuitenkin ihan hyvin.
Jumalauta!Mää en oo riidelly äiteni kanssa sitten sen jälkeen kun muutin kotoota 17 vuotta sitten.Mitä hittoo sää siä käyt riitelemässä sen kanssa?Mistä voi saada tuollaisen riidan aikaiseksi vanhempiensa kanssa,aikuinen ihminen?
No niin, kun kerran muisti on alkanut reistailla, niin alkava muistisairaus äärimmäisen todennäköinen. Hänet pitäisi saada tutkimuksiin, että mistä muistisairaudesta on kyse. Lääkitystä löytyy jonkunverran.
Silloin kun ette riitele, niin ota asia kauniisti esiin. Voi olla, äitisi muistisairaus oireilee hankalasti, kun nyt jo on aggressiivisuutta eli voi olla ettet helposti häntä tutkimuksiin saa. Tsemppiä sulle!
Yritä nyt saada hänet jollakin keinolla muistitutkimuksiin. Mitä varhaisemmassa vaiheessa lääkitys aloitetaan, sitä paremmin pystytään taudin etenemistä hidastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta!Mää en oo riidelly äiteni kanssa sitten sen jälkeen kun muutin kotoota 17 vuotta sitten.Mitä hittoo sää siä käyt riitelemässä sen kanssa?Mistä voi saada tuollaisen riidan aikaiseksi vanhempiensa kanssa,aikuinen ihminen?
No siis tavalliset asiat kärjistyy nykyään riidaksi.Esim.kun pyysi aamupala pöytään menimme ja odotumme että hän myös tulee syömään.No olimme lapsen kanssa kuulemma flekmaatttisia ja eikö oma perse nouse niin että otamme kahvia ja syömme.Seuraavana aamuna sitten aloitimme syömään reippaasti heti koska olimme edellisenä aamuna saaneet nuhteita. Silloin tilanne olikin niin että olimme ahneita ahmatteja ja ei ihme että ollaan lihavia kun pitää ahmia ennenkuin emäntä ehtii pöytään.Sanoin että juurihan eilen olimme flekmaattisia ja laiskoja joten nyt teimme työtä käskettyä.Siitä se riita alkaa. alkaa kiihtyneenä puhumaan kuinka häntä aina syytetään ja ion aina väärässä jne.
Jos kahvipöydässä otan itse maitoa jääkaapista ihmettelee suureen ääneen enkö olis voinut pyytää sitä.Jos euraavana päivänä pyydän niin alkaa siitä riita etten osaa itse hakea maitoa jääkääpista.Ja mulla ei hermo kestä sitä että joka kerta teen väärin.
Ap
Varaa aika lääkäriin ja vie sinneväkisin. Muuten tulee lähitulevaisuudessa yllärinä eksymistilanne kun hetkeksi unohtaa asuvansa siinä asunnossa jossa nyt on.
Toi väkivaltaisuus yhdistyy nimenomaan muistihäiriöihin. Toimittava NYT.
Ai kauhee minläkaiseksi äitisi on muuttunut. Hirvee, anteeksi kovasti. Mutta muista, että aivomuutokset aiheuttavat käytöksen.
Muistisairaan kanssa on turha alkaa kinastelemaan, vaikka ymmärrän kyllä että ärsyttää! Yritä ajatella, että äitisi on todennäköisesti sairas, eikä tee tätä tarkoituksella. Ja yritä saada vaikka muistihoitaja kotiin käymään, jos mahdollista.
Voi apua! miten ihmeellä saaaikuisen lääkärin vastentahtoaan? Äitini on hyvän ja nuorekkaan näköinen ja älykäs.Osaa varmasti feikata lääkärissä. Olen yrittänyt hyvällä hetkellä puhua muistitutkimuksesta, mutta se aiheuttaa ihan hirveän riidan ja päätttyy tosi ikävään tunnelmaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se riita voi tulla esim siitä että aikuinen lapsi alkaa sanomaan mitä mieltä itse on eikä suostu olemaan enää se lapsi. Minun äitini on nyt pitänyt mykkäkoulua yli viikon kun kehtasin olla eri mieltä äitini lempilapseen liittyvässä asiassa. Siihen mielipiteeseen minulla on oikeus mutta äitini mielestä ei.
Jos minun äitini tekisi samoin, kääntyisin kannoillani, poistuisin tilanteesta ja lähtisin tieheni. Enkä palaisi ennen kuin olisi pyytänyt anteeksi.
Soita terveyskeskukseen, kerro epäilystäsi, ja kysy neuvoa, miten toimia. Tai vaikka paikalliseen muistiyhdistykseen. Et ole varmasti ensimmäinen joka on samankaltaisen tilanteen edessä.
Dementia?