Lidlin pullonpalautusarpajaiset, wtf?
Kävin äsken Lidlissä ja palautin pari tölkkiä uudennäköiseen masiinaan. Edessäni oli reppanan näköinen nuori joka palautti monta pussia tölkkejä ja painoi sitten lopuksi vahingossa arpanappia. Eli ei saanut kipeästi kaipaamiaan rahoja. Omalla vuorollani sitten ihmettelin koneen nappuloita: se tarjosi ensin nappia jossa oli isolla palutussumma ja mahdollisuus osallistua sillä arpajaisiin, sitten toista nappia jolla puolet summalla menee arpajaisiin ja VIIMEISENÄ jatka-nappia, jolla skippaa arpajaiset ja pääsee valitsemaan panttirahojen palautuksen, mitä varmaan suurin osa ihmisistä haluaa.
Samalla reissulla kassajonossa edessäni oli mamumies, ehkäpä pullonkerääjäromani, joka arpalippu kädessään ihmetteli miksi ei saanut rahojaan. Kassan mukaan ei voinut mitään. Mielestäni aika törkeää Lidlilta, itselleni akateemisesti koulutettuna natiivisuomalaisena oikean napin painaminen vaati keskittymistä ( mihin ihmiset eivät yleensä ole pulloja palautettaessaan orientoituneet), joten kuinkahan moni eläkeläinen, mamu ja sekakäyttäjä osallistuu tahtomattaan noihin arpajaisiin...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Alkoi harmittaa sen reppanan oloisen nuoren puolesta :(
Ei hätää, sen kaveri palautti monta kassillista tölkkejö viereiseen automaattiin ja lupasi ostaa ruokaa molemmille :)
t. ap
Kauhea jos olisit kerännyt vähän ruokarahaa itsellesi ja vahingossa painaisit nappia. Jos olisin siinä tilanteessa niin alkaisin varmaan itkemään.
Vierailija kirjoitti:
HALOO LIDLI!!!!!!
Ketkä vie pulloja ja tölkkejä palautuspisteeseen?
Pääasiassa köyhät ihmiset.
Ne tarvii ne rahat itse eikä mihinkään arpajaisiin!
Hyi oon aina pelännyt merkkaantumista köyhäksi kun vien pulloja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HALOO LIDLI!!!!!!
Ketkä vie pulloja ja tölkkejä palautuspisteeseen?
Pääasiassa köyhät ihmiset.
Ne tarvii ne rahat itse eikä mihinkään arpajaisiin!
Hyi oon aina pelännyt merkkaantumista köyhäksi kun vien pulloja..
No kyllä mä keskituloisena vien kaikki pullot ja tölkit palautusautomaattiin, myös ne pantittomat. Kierrätän myös muut jätteet asianmukaisesti. Ja on musta kiva saada ne panttirahatkin, vaikkei tili tyhjillään ole.
t. 3400 e / kk
Norjasta tullut systeemi. Suosittu siellä. Suomessa työllistää yhden ekonomin, jonka tiedän. Mut hei...lukutaito auttaa napinvalinnassa. Mä olen aina valinnut sen panttikuittivaihtoehdon.
Siinä pitäis olla nappi millä voisi lahjoittaa pullorahat maahanmuuton rajoittamisen tukemiseen.
Mihin rikkaat sitten vievät pullonsa ja tölkkinsä? Luulin, että palautusaitomaattiin ihan samalla tavalla kuin köyhätkin. Poimin myös tien vieressä näkemäni tölkit mukaani.
T. 4500 €/kk
Siis automaattiin (en saa tekstiä edellä korjattua)
Kuinkakohan moni lapsi on menettänyt rahansa kun ei osaa lukea tai ymmärrä, että pitää tollaista arvontaa varoa.
Ihan kauheeta tollaset koneet :(
Mihin ne rikkaat ne pullonsa sitten vievät jos eivät vie pullonpalautukseen? Vähän voisi miettiä miten ne asiat ilmaisee.
Automaatit ovat ainakin osassa kaupoissa näköjään muuttuneet. Uudessa on tietokoneruutu, jossa tulee muistaakseni ensin kysymys lahjoitatko vai etkä, sen jälkeen painat jatka ja kysymys toistetaan siten, että valintavaihtoehtoja on useampia (eri voittosummia?).
Vaati päänvaivaa maisterikoulutuksellakin.