Oletko varma?!
Että oma uskosi on se oikea? Mistä olet niin varma, että se on ainut+oikea?
Kommentit (52)
Minulta puuttuu jumalusko, enkä koe sitä tarvitsevani pienimmässäkään määrin. En osaa sanoa minäkään mikä olisi sellainen todiste, että sen perusteella voisi sanoa jonkin uskon olevan oikeassa. Uskostahan siinä on kyse, ei sitä voi todistaa, toinen uskoo toiseen asiaan ja toinen toiseen. Ei minulle ainakaan riitä, että joku sanoo asian vain olevan niin.
En koe myöskään voivani sanoa, että olen ehdottoman oikeassa oman elämänkatsomukseni kanssa, mutta tiedän, että mikään muu ei juuri minulle sovi. Näin on hyvä olla, muuta en tarvitse. Epävarmuus elämässä ei haittaa ollenkaan, minulle on pääasia, että olen onnellinen.
Uskon niin vahvasti, että voin sanoa olevani varma.
Joh.7:
17 Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.
oli Jeesuksen vastaus
myös edellinen jae:
Jeesus sanoi heille: " Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
siinä on tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.Joh. 14:6
Gal.1:8-9
Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme -- vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli -- hän olkoon kirottu. 9 Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.
2Kor.11:14-15
Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun
tiedän myös että uskoni on varma
1Tim. kirjoittaa paljon varmasta sanasta:
1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
2Tim.2:11 Varma on tämä sana; sillä: jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan, saamme myös hänen kanssaan elää;
ja paljon muita paikkoja Tim.ssa
Lainaat raamattua, mutta mikä takaa, että se on aitoa Jumalan sanaa? Luulisin, että tuo " varmuus" pitäisi ennemminkin löytää omasta, henkilökohtaisesta uskostaan, ja sydämestään.
Itse uskon Jumalaan, tais siis siihen, että varmaankin kaiken tämän uskomattoman upean lopputuloksen (tarkoitan kaikkea elävää ja ennenkaikkea ajattelevaa " materiaalia" ) takana on pakko olla joku suurempi voima. Sitten onkin eri juttu, että olisiko tuo kaiken luoja vaivautunut lähettämään profeettoja ja sääntöjä ym. Tuntuu pikemminkin, että ihminen (tai siis suurin osa heistä) vain tarvitsee jotain " varmaa" ja lohduttavaa tuosta tuonpuoleisesta, ja kaikesta muustakin mieltä askarruttavasta, ja selviä sääntöjä kyetäkseen elämään kunnollista elämää.
Itse vaikka uskon Jumalaan, en taida mm taivaaseen ja helvettiin uskoa. Olisihan ihanaa, jos todellakin olisi taivas, jossa voisi mm kaikki läheisenä vielä löytää, mutta.. Epäilyttää! Kun kaiken nykyisen tiedon mukaan on (varma!) tosiasia, että ihminen periytyy apinasta, niin sitä ajattellen : missä kulki se raja, jolloin ensimmäinen IHMINEN oli olemassa, ja pääsi siis joko taivaaseen tai joutui helvettiin? Sillä apinoitahan (tai muitakaan eläimiä) ei kai tuo spekulointi hyvyydestä ja pahuudesta koske, eikä niillä ole asiaa niin taivaaseen kuin helvettiinkään.
Uskon kristinuskon Jumalan olevan se oikea, ylin Jumala. Mitään faktaa Hänen olemassaolostaan ei kuitenkaan ole, koska Hän ei ole joku näkyvä ukkeli jossain pilven reunalla. Mutta minä uskon, että Hän on ja että Hänen työnsä näkee joka päivä.
Jos tämä ei olisi uskoa, se olisi tietoa, ja silloin elettäisi Paratiisissa. Jokainen osaa päätellä, ettei me siellä eletä.
Kun olen ollut uskoss ei ole enää sellaista rauhattomuutta,pelkoa, painajaisia ym.! Että voin olla 100% varma, että Jeesus on; tie,totuus ja elämä! Taivas on ja helvetti on todellista! Mä olen menossa taivaseen<3
harriet_:
Kun olen ollut uskoss ei ole enää sellaista rauhattomuutta,pelkoa, painajaisia ym.! Että voin olla 100% varma, että Jeesus on; tie,totuus ja elämä! Taivas on ja helvetti on todellista! Mä olen menossa taivaseen<3
Miksi voit olla 100% varma? Mistä tiedät, että taivas ja helvetti on todellisia? Mistä tiedät, että olet menossa taivaaseen? Tätähän tässä kysyttiin...
Ihan yhtälailla uskovaisella voi olla rauhattomuutta, pelkoja ja painajaisia. Ei Jumalaan uskominen niitä poista.
*inhorealisti*
Varmaan joistakin aivan käsittämätöntä, mutta en väitä että oma elämänkatsomukseni on kaikille se ainoa oikea.
Nykyisen kokemuksen perusteella se on minulle nyt ainoa oikea ja kaikella todennäköisyydellä tulee olemaan tulevaisuudessakin.
Heddastiina:
Miksi voit olla 100% varma?No mä oon vaan, kun tunnen sen.
Mistä tiedät, että taivas ja helvetti on todellisia?Raamattukin sen ilmoittaa..
Mistä tiedät, että olet menossa taivaaseen?Olen uskossa.
1)Raamattu sen ilmoittaa,mikä usko on oikea ja miten palastutaan. Ja taivas ja helvetti on totta.
2)Olen uskossa Jeesukseen,uskon Häneen henk. koht. Vapahtajanani ja syntieni Sovittajana. (sydämen usko ja suun tunnustus). =)
Oletko sinä valmis kuolemaan uskosi puolesta? Vasta kun pystyt vastaamaan tähän täysin rehellisesti, tiedät, että olet varma uskossasi.
Oma mummoni on jehovan todistaja ja kun mieheni kysyi häneltä, onko hän varma uskostaan tai voisiko kuolla sen puolesta, hän vastasi, ettei kuolisi, eikä koskaan voi olla varma mistään!
Miten ihmeessä sitten voi uskoa johonkin, jos ei kerta ole varma?
olevat pelot katos...Ne oli erilaisia ja vaivasivat enemmän.
Voisin kuollla. UmmHabiballe vastasin.
mutta sitä epäilen välillä, onko juuri kristinusko se oikea. En kuitenkaan voisi kuvitella siirtyväni minkään muunkaan uskonnon edustajaksi, sillä koen kristinuskon parhaana. Siis joko tämä tai ei mitään, ja koska " ei mitään" on minulle täysin epälooginen vaihtoehto, on aika selvää mitä jää jäljelle... ;)
Vaikka siis olen uskossa ja pidän kristinuskoa oikeana, niin pohjimmiltani suhtaudun niin, että vain Jumala tietää, mikä on ihan lopullinen totuus. En ymmärrä puoliakaan uskon kysymyksistä, ja varsinkin viime vuosina olen pohtinut kaikkea tosi paljon. Mutta minusta on turvallista luottaa siihen, että Jumala tietää, vaikka minä en tiedä.
Oletko sinä niin varma kuolemaan asti ja varma että pääset paratiisiin?
minun uskoni on Jeesus joka on jo voittanut kuoleman joten olen varma kuolemaan ja taivaaseen pääsystä. Minulla on pääsylippu valmiina joka on Jeesus.
Mitä muuten " muslimien Jumala" on tehnyt ihmisten puolesta???
kritityille Jumala lähetti oman Poikansa (joka on maanpäällä samalla Jumala) ettei kukaan joka Häneen usko hukkuisi vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä, näin Jumala rakasti ihmistä Hän valmisti tie taivaaseen. Jumala on rakkaus, Hän on meidän Isämme.
Jolla Poika on hänellä on myös Isä, jolla ei ole Poikaa sitä ei Isä tunne, sillä Isä ja Poika ovat YHTÄ.
Eikös UmmHabiba jo vastannut? Vai ymmärsinkö mä jotain väärin?
Tässä voisi vaikka aloittaa uuden ketjun " Jos mun jumala tappelis sun jumalan kanssa, niin kumpi voittais?" Taas kerran tällä palstalla jään ihmettelemään kirjoittamisen motiiveja. Vaikutus voi olla päinvastainen kuin mitä on toivottu. Ainakin minut inttäminen saa vain puolustamaan omia näkemyksiäni entistä voimakkaammin ja alan vakavasti epäillä toisen osapuolen halua & kyvykkyyttä keskusteluun.
No joo, eihän täällä ole pakko roikkua, varsinkaan näin kauniilla ilmalla.
josefiina4:
Silkkiuikku:
" Vaikka siis olen uskossa ja pidän kristinuskoa oikeana, niin pohjimmiltani suhtaudun niin, että vain Jumala tietää, mikä on ihan lopullinen totuus. En ymmärrä puoliakaan uskon kysymyksistä, ja varsinkin viime vuosina olen pohtinut kaikkea tosi paljon. Mutta minusta on turvallista luottaa siihen, että Jumala tietää, vaikka minä en tiedä.
"
vastas mutta siinä onkin lisäkysymystä,ja toinenkin kysymys.
Raamattuun mahtuu niin paljon viisautta, ettei se mielestäni voi olla muuta, kuin Jumalan itsensä sanaa.
Kyllä olen, edelleenkin.
Mitä muuten " muslimien Jumala" on tehnyt ihmisten puolesta???
Jumala on lähettänyt profeettoja kertomaan ihmisille, että heidän tulee palvoa vain yhtä Jumalaa ja hylätä epäjumalat. Jumala on lähettänyt totuuden ja neuvonsa, kuinka voimme saavuttaa ikuisen elämän Paratiisissa ja välttää ikuisen elämän helvetin tulessa.
Voisin jatkaa tätä listaa vaikka kuinka mitä Jumala on tehnyt ihmisten puolesta, mutta minulla ei yksinkertaisesti ole siihen nyt aikaa. Jumalan ei tarvitse uhrata poikaa tms. ihmiskunnan puolesta, sillä Jumala on Armelias Armahtaja ja Hänen armonsa riittää antamaan anteeksi ihmisille heidän syntinsä (jos he niitä anteeksi pyytävät).
Mulla ei oikeastaan ole uskoa, mutta jäin miettimään, miten voisi olla varma. Mikä todiste riittäisi? Usko on uskoa, ei sen oikeutta ja totuullisuutta voi todistaa aukottomasti.
En ole varma, olenko oikeassa, kun en usko mihinkään suureen suunnitelmaan, tuonpuoleiseen tms. Mutta hyväksyn tämän epävarmuuden ja tulen toimeen sen kanssa. En kaipaa muuta. Mulla ei ole todisteita muusta enkä näe, miksi ja mihin mun pitäisi uskoa.
Olisi mielenkiintoista lukea muidenkin mielipiteitä.