Pitääkö mielestänne häälahja ostaa, vaikkei osallistu häihin?
Sain kutsun serkkuni häihin, mutta ajankohta oli kuitenkin töitten takia huono perheellemme. Soitin sitten hänelle, ettemme pääse osallistumaan, johon serkku totesi vain, että "ei haittaa, häälahjan voi laittaa sitten tilille xxx-xxxx". En ollut ajatellut antavani mitään lahjaa, kun ei kerran mennä, eikä serkkukaan ole erityisen läheinen. Onko etiketin mukaista kuitenkin antaa lahja?
Kommentit (25)
Häälahjan voi antaa ja laittaa onniteluadressin jos ei itse pääse paikalle. Voi myös jättää häät kokonaan huomiotta ja jättää lahjan antamatta.
Ei tietenkään ole pakko _koskaan_ antaa lahja. Kyse onkin kohteliaasta tavasta ja käytöstavoista. Jos kehtaat olla antamatta mitään lahjaa niin älä ihmeessä anna. Saatpa ainakin selän takana haukkuja ja ihmettelyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä edellinen vierailija tarkoittaa?
Eikö serkku ole sukulainen, vieläpä melko läheinenkin?
No ei se nyt aina niin ole. Mulle serkut ovat aika etäisiä, olen ollut tekemisissä noin 4-5 kertaa koko elämäni aikana ja viimeisen kerran noin 27v sitten, silloinkin pitkin hampain ja käytännössä pakotettuna paikalle. Äitini nai ns. alaspäin kauan sitten ja hänen miestään katsottiin aluksi nenänvartta pitkin, kunnes sitten mies myöhemmin kouluttautui ja yleni uralla johtavaan asemaan. Aiemmasta kohtelusta jäi kuitenkin meille lapsille ulkopuolinen tunne muuhun sukuun nähden, emmekä ole lähentyneet myöhemminkään. Ei meiltä ole kukaan lähtenyt muiden häihin tai edes hautajaisiin, en edes tiedä ketkä ovat enää hengissä.
Ei ole yhtään sen epäkohteliaampaa käytöstä jättää lahja antamatta kuin vinkua sen perään itse. Noloa kertakaikkiaan serkulta. Voipi olla että on Porvoon sukua mutta kyllä tämmösiä pummeja on olemassa oikeastikin.
Koko lahjanantohan riippuu pelkästään siitä, että haluatko sinä antaa jollekin lahjan vai et. Ei se mistään juhlapaikalla olosta ole kiinni. Ihan sama mitkä juhlat on kyseessä, häät, synttärit yms. Saathan sä nyt jumankauta lähettää lahjan tyypille kuin tyypille vaikka ilman juhliakin, jos haluat.