Miten näin paljon syöden voi laihtua?
Aloitin 3kk sitten karppauksen ja olen aika ihmeissäni, että miten paljon saan syödä ja siitä huolimatta paino laskee kilon viikossa. Ekalla viikolla paino laski 3kg ja sen jälkeen on lähtenyt tasaisesti kilon per viikko. Nyt on siis lähtenyt 16kg, olen lähes puolivälissä, kun ylipainoa oli kaikkiaan 35kg.
Tiedän, ettei karppauksessa yleensä lasketa kaloreita, mutta mielenkiinnosta niitä yhden viikon ajan laskin, koska tuntui, että syön todella paljon. Kaloreita tulee riippuen päivästä 1800-2000kcal.
Tiedostan toki sen, että varmasti jossain kohtaa täytyy pienentää annoskokoja, jotta saan vielä ne viimeisetkin kilot tiputettua. Olen kyllä nyt jo huomannut, että välillä ei jaksa kaikkea ottamaani ruokaa syödä, kun tulee kylläinen olo aikaisemmin.
Positiivisin yllätys tässä on ollut, että jatkuva turvotus ja ummetus on hävinnyt ja olo on aivan mahtava. Ei jatkuvia mielitekoja millon mihinkin herkkuun. Nykyään suosikkiherkkuni on kermavaahto, jossa on tummaa suklaata. Tätäkään en pysty mitään suurta määrää syömään, kun tulee ns. kiintiö täyteen eikä se enää maistu hyvältä.
Kommentit (33)
80-luvulla kotona syötiin ainakin meillä myös niitä vihanneksia. Ruokana tosin oli kyllä perunaa melkein joka päivä eri lisukkeilla. Porkkanaraastetta, kaaliraastetta, kurkkua ja tomaattia, paprikaa jne. oli ainakin meillä ruokapöydässä ihan päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraattien pois jättäminen kuivattaa kehoa. Et ole välttämättä laihtunut, olet ehkä vain kuivunut.
No ei varmasti ole, hitto mitä huuhaata. Ei karppaus tarkoita sitä, että jätetään kaikki juominen ja neste pois, idiootti!
ei ap, mutta yks karppaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko karpata loppuelämäsi? Jos et, niin +35kg tulee nopsaan takaisin. Onnea kuitenkin hetkelliseen painonpudotukseen :)
Kyllä tämä karppaaminen tulee olemaan loppuelämän ruokavalioni. Jos palaisin vanhaan ruokavalioon niin saisin takaisin mm. sen turvotuksen ja ummetuksen ja sen selittämättömän "vetämättömän" olon.
ap
WOW. 3kk kokemuksella loppuelämän kantavia päätöksiä. Aika ihailtavaa. Moni esimerkiksi seurustelee vuosia ennen naimisiin menoa ja vannoo ikuista rakkauta, mutta kuitenkin eroaa paljon ennen kuin kuolema erottaa.
Päätös ei ollut mitenkään vaikea, koska oloni tällä ruokavaliolla on mitä mahtavin. Miks ihmeessä palaisin vanhaan ruokavaliooni, jossa selkeästi voin pahoin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraattien pois jättäminen kuivattaa kehoa. Et ole välttämättä laihtunut, olet ehkä vain kuivunut.
No ei varmasti ole, hitto mitä huuhaata. Ei karppaus tarkoita sitä, että jätetään kaikki juominen ja neste pois, idiootti!
Tottakai hiilihydraattien vähentäminen kuivattaa. Lihaksien glykogeenivarastot tyhjenevät, samalla poistuu neste jota glykogeeni sitoo. Lihaksista poistuu nestepaine. Itse huomaan aktiivisesti salilla käyvänä lepoviikkoina kun syön vähän hiilihydraatteja parin kilon painon laskun, joka taas lepoviikon jälkeen nousee kun syö enemmän hiilareita ja treenaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai hiilihydraattien vähentäminen kuivattaa. Lihaksien glykogeenivarastot tyhjenevät, samalla poistuu neste jota glykogeeni sitoo. Lihaksista poistuu nestepaine. Itse huomaan aktiivisesti salilla käyvänä lepoviikkoina kun syön vähän hiilihydraatteja parin kilon painon laskun, joka taas lepoviikon jälkeen nousee kun syö enemmän hiilareita ja treenaa.
16kg ei varmasti ole pelkkää kuivumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siihen en kommentillani ottanut mitään kantaa, ainostaan väitteeseen jonka mukaan hiilihydraattien vähentäminen ei poistaisi nestettä kehosta.
Ilman hiilareita ei kyllä sellaisesta kovasta liikunnasta tule mitään. Väittävät palstaläskit mitä tahansa. Ja joo en laske jotain jumppia tai saleilla läpsyttelyä samoilla pikkupainoilla vuodesta toiseen ilman mitään progressiota kovaksi liikunnaksi. Menkää juoksemaan vaikka maratoni neljään tuntiin ja kertokaa kuinka niitä hiilareita ei tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siihen en kommentillani ottanut mitään kantaa, ainostaan väitteeseen jonka mukaan hiilihydraattien vähentäminen ei poistaisi nestettä kehosta.
Et sinä, mutta nro 16 kommentti antaa näin ymmärtää. Ainahan sitä nestettä lähtee ENSIN ihan sama millä tavalla laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman hiilareita ei kyllä sellaisesta kovasta liikunnasta tule mitään. Väittävät palstaläskit mitä tahansa. Ja joo en laske jotain jumppia tai saleilla läpsyttelyä samoilla pikkupainoilla vuodesta toiseen ilman mitään progressiota kovaksi liikunnaksi. Menkää juoksemaan vaikka maratoni neljään tuntiin ja kertokaa kuinka niitä hiilareita ei tarvi.
Minä en oo väittänyt, että kovaa liikuntaa pystyisi tosi vähillä hiilareilla tekemään, mutta niitä "höttöhiilareita" ei siihenkään tarvita.
Mä teen niin, että rankemman liikuntasuorituksen jälkeen syön puolen tunnin sisällä hiilaria, jos en näin tee niin sitten tulee tosi väsynyt/kärttyinen olo.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en oo väittänyt, että kovaa liikuntaa pystyisi tosi vähillä hiilareilla tekemään, mutta niitä "höttöhiilareita" ei siihenkään tarvita.
Mä teen niin, että rankemman liikuntasuorituksen jälkeen syön puolen tunnin sisällä hiilaria, jos en näin tee niin sitten tulee tosi väsynyt/kärttyinen olo.
ap
Juu et ole. Ihan yleisenä kommenttina heitin, kun aina löytyy niitä jotka kiven kovaan väittävät että tiukan linjan karppaamisella pystyy urheilemaan täysipainoisesti. Silti kukaan oikea urheilija ei näin tee... Mistähän johtuu? Itse huomaan välittömästi ensimmäisen juoksulenkin aikana, että hiilarit ovat vähissä jos on jäänyt syömättä. Eivätkä lenkkini edes ole mitenkään överipitkiä. 10-15km tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä, mutta nro 16 kommentti antaa näin ymmärtää. Ainahan sitä nestettä lähtee ENSIN ihan sama millä tavalla laihduttaa.
Joo mutta tuo glykogeenivarastojen tyhjeneminen on vielä hieman eri juttu kuin normaali turvotuksen poistuminen, joka poistuu pääasiallisesti soluvälinesteestä. Jos henkilö laihduttaa normihiilarimäärillä, poistuu alkuvaiheessa tuo solunulkoinen turvotus. Jos vaikka parin kuukauden päästä hiilarit vielä tiputetaan vähäiseksi, kulutetaan glykogeenivarastot, jolloin painossa tapahtuu taas nopea kilo-kaks pudotus.
öö miten se on keneltäkään pois, jos ap kolmessa kuukaudessa tietää jatkavansa ruokavaliotaan mielellään loppuikänsä? Kyllä hiilihydraatteja välttelemällä voi ihan hyvin ja terveellisesti elää. Tutustukaa arvostelijat siihen karppaukseen hieman terkemmin. Eikä sen tarvi olla loppuelmän ratkaisuna niin orjallista, hyväkarppauksessa syödään jonkin verran myös hiilihydraatteja. Tosin niiden laadulla on merkitystä. Hieno juttu ap :) onnea painon pudotuksesta.