Vierailija

Aloitin 3kk sitten karppauksen ja olen aika ihmeissäni, että miten paljon saan syödä ja siitä huolimatta paino laskee kilon viikossa. Ekalla viikolla paino laski 3kg ja sen jälkeen on lähtenyt tasaisesti kilon per viikko. Nyt on siis lähtenyt 16kg, olen lähes puolivälissä, kun ylipainoa oli kaikkiaan 35kg.

Tiedän, ettei karppauksessa yleensä lasketa kaloreita, mutta mielenkiinnosta niitä yhden viikon ajan laskin, koska tuntui, että syön todella paljon. Kaloreita tulee riippuen päivästä 1800-2000kcal.

Tiedostan toki sen, että varmasti jossain kohtaa täytyy pienentää annoskokoja, jotta saan vielä ne viimeisetkin kilot tiputettua. Olen kyllä nyt jo huomannut, että välillä ei jaksa kaikkea ottamaani ruokaa syödä, kun tulee kylläinen olo aikaisemmin.

Positiivisin yllätys tässä on ollut, että jatkuva turvotus ja ummetus on hävinnyt ja olo on aivan mahtava. Ei jatkuvia mielitekoja millon mihinkin herkkuun. Nykyään suosikkiherkkuni on kermavaahto, jossa on tummaa suklaata. Tätäkään en pysty mitään suurta määrää syömään, kun tulee ns. kiintiö täyteen eikä se enää maistu hyvältä.

• ylös 17
  • alas 11

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Itse en voi karpata. On jatkuvasti ellottava olo, ummetusta (eli päinvastoin kuin sinulla), päänsärkyä, voimattomuutta, epämääräistä huonoa oloa. Olen yrittänyt monta kertaa ja aina on muutaman kuukauden jälkeen ollut pakko luovuttaa.

Hienoa, että sulla onnistuu!

• ylös 27
  • alas 1
Vierailija

Niin, monet syövät liian vähän laihduttaessaankin. Itse laihduin ns. vegaaniruokavaliolla tosi nopeasti ja kaloreita meni reilusti sen yli, mihin olin tottunut. Samalla veriarvot paranivat ja olo oli (ja on) huikea. Voi olla että olen aiemmin syönyt aivan liian vähän. Nyt on tullut tavaksi ajoittain pitää lyhyt mehupaasto ja se tekee hyvää elimistölle, iho-ongelmatkin lähtivät :)

• ylös 18
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Aiotko karpata loppuelämäsi? Jos et, niin +35kg tulee nopsaan takaisin. Onnea kuitenkin hetkelliseen painonpudotukseen :)

• ylös 5
  • alas 23
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
^ Hei kerro mehupaastosta. Miten teit sen?

Suosittelen katsomaan aluksi vaikka dokumentin Fat, sick and nearly dead. Täältä itse haen reseptejä, vinkkejä yms. http://www.rebootwithjoe.com/ Jos suinkin enkku sujuu :) 

Vierailija

Itse laihdutan metodilla "80-luku". Eli syön kuin meillä kotona 80-luvulla ollessani lapsi. Meillä ei ollut kotona ikinä sipsejä tai karkkeja, vaan syötiin pöydän ääressä normaalia kotiruokaa, jota jokainen söi annoksen. Lisukesalaatti- tai kasvis oli yleensä aina. Ei jälkiruokia, jätskejä, ei edes kahvipullaa kuin sunnuntaisin, se yksi kahvipöydässä. Paljon hyötyliikuntaa, ja arkiliikuntaa varsinkin pyörällä. Elämä ei pyörinyt ruuan ja herkkujen ympärillä, vaan syötiin ruoka-aikana ja sitten tehtiin muita asioita. Tätä aion noudattaa sitten hamaan hautaan saakka. 10 kiloa on lähtenyt, 10 kiloa vielä edessä.

• ylös 45
  • alas 0
Vierailija

Ex-mies karppasi siihen saakka, kun sai sydänkohtauksen Ja ei ole mikään vitsi tai provo, eihän tuo välttämättä liity ruokavalioon, mutta ikää ei ollut neljääkymmentäkään. Selvisi onneksi, vaikka tipalla oli, nyt syö hieman eri tavalla pysyäkseen poissa leikkauspöydältä. 

• ylös 20
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Täältä itse haen reseptejä, vinkkejä yms. http://www.rebootwithjoe.com/ Jos suinkin enkku sujuu :) 

Mitenkuten. Aina voi kuitenkin ymmärtää väärin mun taidoilla ja siksi pyytäisin vaikka kuinka lyhyttä yhteenvetoa sinulta, en kaipaa hirveästi tiedettä vaan ihan vaan ohjeet siihen lyhyeen mehupaastoon :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Täältä itse haen reseptejä, vinkkejä yms. http://www.rebootwithjoe.com/ Jos suinkin enkku sujuu :) 

Mitenkuten. Aina voi kuitenkin ymmärtää väärin mun taidoilla ja siksi pyytäisin vaikka kuinka lyhyttä yhteenvetoa sinulta, en kaipaa hirveästi tiedettä vaan ihan vaan ohjeet siihen lyhyeen mehupaastoon :)

Ideana on siis ruoan sijaan juoda pelkästään vihannesmehuja, vähintään 4-6 mehua päivässä. Kannattaa kyllä keventää ruokavalioa jo valmiiksi, ei välttämättä ole huono idea pyrkiä syömään pelkästään kasvispohjaista ruokaa ennen ja jälkeen paaston (ja jälkeen tarkoittaa siis jonkin aikaa, ei välttämättä pysyvästi ellet tahdo). Kookosvettä voi juoda myös, jotta saat elektrolyyttejä. Netistä löytyy paljon erilaisia ohjeita ja vinkkejä kyllä! Tuolta Joe Crossin sivuilta voi ilmaiseksi tulostaa kolmen tai kymmenen päivän ohjelman, jos haluaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aiotko karpata loppuelämäsi? Jos et, niin +35kg tulee nopsaan takaisin. Onnea kuitenkin hetkelliseen painonpudotukseen :)

Kyllä tämä karppaaminen tulee olemaan loppuelämän ruokavalioni. Jos palaisin vanhaan ruokavalioon niin saisin takaisin mm. sen turvotuksen ja ummetuksen ja sen selittämättömän "vetämättömän" olon.

ap

Vierailija

^ Kiitos kovasti. En vaan pysty jättämään kahvia pois mitenkään. Saisin päivien migreenikohtauksen varmaan. En juo kahvia kuin aamuisin, mutta se on ihan pakko saada...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ex-mies karppasi siihen saakka, kun sai sydänkohtauksen Ja ei ole mikään vitsi tai provo, eihän tuo välttämättä liity ruokavalioon, mutta ikää ei ollut neljääkymmentäkään. Selvisi onneksi, vaikka tipalla oli, nyt syö hieman eri tavalla pysyäkseen poissa leikkauspöydältä. 

Valitettavasti osa ei tutustu karppaukseen tarpeeksi ja tekee sen väärin ja siksi voi näinkin käydä. Sekin on totta, ettei karppaus kaikille sovi. Karppauksen on kuitenkin todettu olevan hyvinkin terveellinen ruokavalio.

Vierailija

Noin isoilla kiloilla varmaan laihtuisi muutenkin kuin karppaamalla tuolla kcal-määrällä. Minulla on laskennallisesti vielä 6kg liikaa ja syön 1500-2000kcal/päivä. Pienemmät määrät pienemmän aktiviteetin päiville ja isommat niille päiville, jolloin samalle päivälle osuu sali ja työt (koko vuoro seisomista ja liikkumista), eli kulutus nousee niin korkealle, että rauhassa saa syödä sen verran mitä tahtoo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Noin isoilla kiloilla varmaan laihtuisi muutenkin kuin karppaamalla tuolla kcal-määrällä. Minulla on laskennallisesti vielä 6kg liikaa ja syön 1500-2000kcal/päivä. Pienemmät määrät pienemmän aktiviteetin päiville ja isommat niille päiville, jolloin samalle päivälle osuu sali ja työt (koko vuoro seisomista ja liikkumista), eli kulutus nousee niin korkealle, että rauhassa saa syödä sen verran mitä tahtoo.

Periaatteessa varmasti näin, mutta kuten sanoin mulla on aikaisemmalla ruokavaliolla ollut turvotusta ja ummetusta, joiden takia painokaan ei varmasti laskisi, kun maha ei toimisi kun kerran parissa viikossa ja siksi todella ikävä olo. Nyt turvotus ja ummetus on poissa ja myös ne jatkuvat mieliteot.

Ja ei, en väitä että kiloni tulivat, vaikka söin sen minkä kulutin. Todellakin söin yli kulutuksen mm. herkkujen takia ja osan kiloista toi kolme raskautta. Koko ajan teki mieli puputtaa jotain.

ap

Vierailija

Kun alkupeäräinen ruokavalio on riittävän viturallaan, niin mikä tahansa muutos on kohti parempaa, jopa karppaaminen.

• ylös 15
  • alas 2
Vierailija

Hiilihydraattien pois jättäminen kuivattaa kehoa. Et ole välttämättä laihtunut, olet ehkä vain kuivunut.

Vierailija

Ihana! <3 Kuulostaa tosi järkevältä ja muistan ton saman - ruokaa syötiin kun oli ruoka-aika ja sitten tehtiin muuta. Ruoka jotenkin paljon enemmän määrittää arkea ja elämää nykyään.

Vierailija kirjoitti:
Itse laihdutan metodilla "80-luku". Eli syön kuin meillä kotona 80-luvulla ollessani lapsi. Meillä ei ollut kotona ikinä sipsejä tai karkkeja, vaan syötiin pöydän ääressä normaalia kotiruokaa, jota jokainen söi annoksen. Lisukesalaatti- tai kasvis oli yleensä aina. Ei jälkiruokia, jätskejä, ei edes kahvipullaa kuin sunnuntaisin, se yksi kahvipöydässä. Paljon hyötyliikuntaa, ja arkiliikuntaa varsinkin pyörällä. Elämä ei pyörinyt ruuan ja herkkujen ympärillä, vaan syötiin ruoka-aikana ja sitten tehtiin muita asioita. Tätä aion noudattaa sitten hamaan hautaan saakka. 10 kiloa on lähtenyt, 10 kiloa vielä edessä.

Vierailija

Aika jännä, miten erilaiset dieetit ihmisille sopii! Itse oon pudottanut lähes huomaamatta 10 kiloa kasvisruoalla, reippaalla hiilihydraattimäärällä. :D Syön sellaiset 2000-2500 kaloria päivässä. Mun mielestä alle 2000 ei kannata normaalikokoisen ihmisen edes mennä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä karppaaminen tulee olemaan loppuelämän ruokavalioni. Jos palaisin vanhaan ruokavalioon niin saisin takaisin mm. sen turvotuksen ja ummetuksen ja sen selittämättömän "vetämättömän" olon.

ap

WOW. 3kk kokemuksella loppuelämän kantavia päätöksiä. Aika ihailtavaa. Moni esimerkiksi seurustelee vuosia ennen naimisiin menoa ja vannoo ikuista rakkauta, mutta kuitenkin eroaa paljon ennen kuin kuolema erottaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ei meillä kyllä ollut kovinkaan paljon tuoreita kasviksia pöydässä 80-luvulla. Äiti joskus oikein motkotti siitä että eihän meille voi ostaa edes hedelmiä kun me lapset syödään ne heti. Sen verran oli vissiin valistus tarttunut että halusi pitää hedelmiä saatavilla, mutta kalleuden vuoksi ei olisi halunnut ostaa niitä lisää.

Meillä ainakin ruoka oli pääsääntöisesti makaroonia, perunaa, jauhelihaa ja makkaraa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.