Vinkkejä agressiiviselle 6v pojalle käytöksen hallintaan
Poika on siis kuusi vuotias ja aloittaa esikoulun. Hänellä on päiväkodissakin huomattu lisääntynyttä levottomuutta ,sekä agressiivista käytöstä esim. tönii,potkii,lyö,ei malta odottaa ja menettää hermonsa nopeasti. Ei pysy tuolilla paikalla kovin helposti myöskään. Kotona suuttuessaan tavarat lentää,ja nyrkit heiluu. Heti kun rauhoittuu tulee katumapäälle,halaamaan. Eli empatiakykyä löytyy. Olen itse huolissani ja vuoden päässä häämöttää koulu joten käytöksen on pakko muuttua, mutta mistä apua..
Olisiko jotain vinkkejä antaa mitä itse voin asialle tehdä? Onko muiden lapsilla ollut samanlaista ja löydetty jonkinlainen terapia tai muu vastaava. Voisin itse tuollaisen kustantaa jos lapsi sellaista saisi kokeilla.
Kommentit (23)
5-7 vuotiaan aivot ovat käymistilassa, kun tuona ikäkautena muodostuu uusia hermoyhteyksiä poikkeavan paljon tai jotakin vastaavaa uudelleenjärjestäytymistä tapahtuu lapsen aivoissa. Monesti puhutaan eskarilaisen pikkumurrosiästä. Meidänkin suloinen, hyvin käyttäytyvä lapsemme muuttui 5 v. ja 3 kk ikäisenä ylimieliseksi, kiukkuiseksi, kärsimättömäksi ja vanhemmilleen todella rumasti vastaan sanovaksi ja vanhempia töniväksi hirviöksi. Hermot olivat kovalla koetuksella, kun toinen saattoi koska vaan ruveta tiuskimaan, vaikka oltaisi juuri tekemässä jotain kivaa. Se tuli aina puskista, yhtään ei voinut ennakoida ja oma mieliala laski aina kuin lehmän häntä. Tuo oli kovinta aikaa vanhemmuudessamme, pienen lapsen satunnaiset uhmakohtaukset eivät olleet mitään verrattuna ainaiseen negatiivisuuteen. Me ollaan kuitenkin voiton puolella. Muutama viikko ennen 6-vuotissynttäreitä alkoi kiukku vähetä ja entinen mukava lapsi kuoriutua esiin. Ap, olet varmaan hyvä ja kärsivällinen äiti, eikä lapsen käytös luultavasti johdu mitenkään teistä vanhemmista vaan on vain tuollainen kausi. Minulla ei ole antaa mitään neuvoja, mutta toivon että jaksatte olla kärsivällisiä lapsenne kanssa, ettekä ala rangaista häntä kohtuuttomasti. Eiköhän se kultainen lapsi sieltä taas kuoriudu esiin :) Meilläkin lapsi kävi ensimmäistä kertaa meidän vanhempien kimppuun tuossa vaiheessa. Ei ollut minusta todellakaan kasvatuksesta kiinni, kun oltiin 5,3-vuotiaaksi onnistuttu kasvattamaan hänet hyvin ja sitten yhtäkkiä vaan naps! -lapsesta tulikin riiviö.
Vierailija kirjoitti:
Luunappi ja nurkkaan,
Juu, tämä on hyvä toimintapa, jos haluaa kasvaa lapsistaan muita kunnioittavia ihmisiä...
Luunappi ja nurkkaan,