Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkä vai lyhyt matikka?

Vierailija
11.06.2016 |

Aloitan (melkein varmasti) syksyllä lähihoitaja+YO-tutkinto kaksoistutkinnon.

Mietin että pitäisikö minun valita pitkä vai lyhyt matematiikka. Pitkässähän on paljon enemmän kursseja ja on paljon työläämpi, ja on mahdollista että joillakin kursseilla tunnit menevät sillä tavoin päällekkäin että pääsen vain puolelle kurssin lukiotunneista. Kurssivalinnat olisi jo pitänyt tehdä mutta sovin lukion rehtorin kanssa että saan ilmoittaa myöhässä kun en saa päätettyä.

Olen suht hyvä matikassa, sain siitä 10, tosin koen sen aika tylsänä eikä läksyjä tullut tehtyä juuri lainkaan. Lukiossa kun asiat vaikeutuu niin en tiedä löytyykö minulta kurinalaisuutta opiskella riittävästi että pärjään pitkässä. Lyhyt taas sujuisi varmaan suhteellisen kivuttomasti. Miten kannattaisi tehdä? :D onko pitkä matikka aivan äärettömän vaikeaa vai vain vähän vaikeaa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin miettisin, että koetko todella tarvitsevasi sitä pitkää matikkaa johonkin. Ja aiotko käydä fysiikkaa tai kemiaa enemmän kuin pakolliset? Kaikki riippuu paljon siitä, mitä haaveita sinulla on toisen asteen jälkeiselle ajalle. Tunnen monta pitkän matikan käynyttä, jotka kokevat ne siihen kuluttamansa työtunnit täysin turhiksi, kun valutsivat alan, jossa sitä ei tarvitse. Toisaalta taas, pitkän käymättömyys voi monilla aloilla muodostua umpiperäksi tai ainakin aika korkeaksi rimaksi.

Minä olin matikassa aina ihan paska, joten valitsin lyhyen. Minua kiinnosti lukiossa enemmän kielet ja yhteiskunnalliset oppiaineet (joissa pärjäsin hienosti vetelehtimällä, heh). Joskus kyllä mietin, että arkkitehti oli yksi haaveammateista, mutta nyt aiemmat valinnat vei muiden haaveiden suuntaan. Onneksi minulla on monenlaisia urahaaveita - monellehan tuntuu olevan vaikeaa löytää edes sitä yhtä omaa juttua. Olen ihan tyytyväinen, mutta joskus mietin olisiko pitänyt kovemmin testata itseään, mihin kaikkeen pystyy.

Vierailija
22/30 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä vielä, nostan tätä kun en viitsi tehdä uutta keskustelua kysyäkseni että jos lukee pitkän matikan voiko silti kirjoittaa lyhyenä? Saako pitkän matikan kurssit hyväksiluettua lyhyeen jos päättää vaihtaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nuoret, että pitkä matikka ei sulje mitään jatko-opintoja pois, mutta lyhyt sulkee, joten aina pitkä, jos vähänkin on järkeä päässä.

Itse kirjoitin aikoinaan ns. reaalinjalta, jossa oli mahd. lukea vapaaehtoisena pitkä matikka. En siihen keskittynyt ja sainkin muiden L:ien ohella sen yhden A:n siitä matikasta, mutta siitä matikasta on ollut jatkossa minulle enemmän hyötyä kuin niistä neljästät L:stä

Vierailija
24/30 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joa aiot lukea joskus lääkäriksi, niin ota pitkä matematiikka.

Miksi suoritat kaksoistutkinnon. Tee ensi lukiopuoli kunnolla pois ja jatka sitten.

Lääkärit eivät tarvitse pitkää matematiikkaa, mutta kaikki kurssit kemiasta, fysiikasta ja biologiasta on tarpeen. Lyhyellä matematiikalla pärjää kyllä, jos muuten on hyvä matemaattisesti.

Kyllä pitkä matikka auttaa paljon siinä kemian ja fysiikan opiskelussa.

Vierailija
25/30 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jättäisin lähäriopinnot sikseen ja paneutuisin pitkään matematiikkaan. Kun sen hoitaa hyvin, on ovet avoinna mihin hyvänsä, lääkikseen, tkk:lle, kauppakorkeaan. Lyhyt matikka ja kisaat kaikkien niiden miljoonien lyhyen matikan, uskonnon ja terveystiedon suorittajien kanssa kaikkialla. Tai jäät lähäriksi.

Vierailija
26/30 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matikka sujuu helposti, miksi ihmeessä luet lähäriksi? :D Olettaisin että muutkin aineet sujuvat hyvin, joten sinuna kävisin vain lukion ja sitten lipastoon, ja jos ei matikka kiinnosta niin sitten esim. lakia.

Älä heitä lahjojasi hukkaan, kaverilla koulu sujui tosi hyvin ja aloitti kaksoistutkinnon, lukio oli oikeasti hänelle todella helppoa mutta jätti sen lopulta pois. Pääsy yliopistoon olisi ollut käytännössä varma jos olisi viitsinyt käyttää paria tuntia viikossa kouluun. Tällä hetkellä on siis sähköasentaja, palkka tasan 3k.

Vierailija
27/30 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä vielä, nostan tätä kun en viitsi tehdä uutta keskustelua kysyäkseni että jos lukee pitkän matikan voiko silti kirjoittaa lyhyenä? Saako pitkän matikan kurssit hyväksiluettua lyhyeen jos päättää vaihtaa?

Voit kirjoittaa lyhyen. Itsekin luin pitkän matematiikan ja kirjoitin lyhyen. Oli helppo L yo-todistuksessa. Suosittelen.

Vierailija
28/30 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä matematiikka, koska se ei sulje mitään ovia toisin kuin lyhyt. Monelle alalle siitä saa myös keskitason arvosanalla enemmän lähtöpisteitä kuin lyhyen laudaturista.

Vastaukset kysymyksiisi:

1) vaikka lukisit pitkän, voit kirjoittaa lyhyen

2) jos vaihdat lyhyeen, hyvitetään kurssit. Tähän on olemassa vastaavuustaulukko, mikä vastaa mitäkin.

Vierailija
29/30 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä. Ehdottomasti. Ajattelu ja systemaattisuus paranevat.

Itse valitsin aikoinaan lyhyen, kun joidenkin mielestä ei ollut matikkapäätä. Yliopistossa luin silti tilastotiedettä ja mm. metodologiaa aika pitkälle. Ja olihan sitä matikkapäätä muutenkin.

Vierailija
30/30 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähihoitaja on se mitä haluat tehdä eikä itsesi haastaminen kiinnosta, valitse lyhyt. Muussa tapauksessa lue pitkä oppimäärä. Lyhyt matematiikka ei ole muuta kuin tapa laskea rimaa jotta tyhmätkin pääsisivät koulusta läpi. Se ei valmista mihinkään eikä opeta loogista ajattelua.