Voiko te-toimisto vaatia sairaslomatodistusta, vai riittääkö todistus työkyvyttömyydestä?
Olin sairas n.3kk,ja tästä ajasta täysin työkyvytön n.1-2vko. Koska olin työttömänä, ei tullut mieleeni pyytää sairaslomaa. Kerroin te-toimistolle sairastumisestani (joka ei ollut heille uutta, koska on vanha vaiva) ja sieltä vaadittiin sairaslomatodistusta. No eihän lääkäri sellaista voi jälkikäteen kirjoittaa, joten kirjoitti todistuksen työkyvyttömyydestä. Se ei kelvannut, eivätkä ottaneet koko todistusta vastaan edes. No, työmarkkinatuki meni poikki ja jouduin hakemaan toimeentulotukea, josta vielä rangaistukseksi vähensivät n.100e/kuussa. Naurettavinta tässä on se, ettei tämä sairastumiseni vaikuttanut millään työllistymiseeni, he eivät ole tarjonneet mitään tuona aikana. Onkohan ihan laillista?
Kommentit (25)
TE-toimistoa ei sairaslomasi kiinnosta, mutta maksajaa kiinnostaa. Jos et voi ottaa vastaan töitä, koska olet sairas, et ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Jos olet sairas, saat sairauspäivärahaa.
Työttömyystukeen on oikeus niillä, jotka ovat työmarkkinoitten käytettävissä. Sairaat eivät ole, siksi heillä ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen.
Sairaan saavat sairauspäivärahaa. Siinä ei ole omavastuupäiviä, jos työttömyyskorvausta on maksettu ennen sairausloman alkua 3 kuukautta (?). Vai onko tämä muuttunut?
Oma moka, kun et sillon hakenut kelalta sairauspäivärahaa, joka olisi jokseenkin samansuuruinen kuin työttömyyspäiväraha, joissakin tapauksissa ehkä korkeampikin.
Totta on,että lääkäritkään eivät aina hoksaa kirjoittaa sairauslomatodistusta, jos ei ole töissä, eikä kaikki työttömät muutenkaan välitä jokaista sairauspäivää työkkäriin ilmoittaa.
Karenssia et saa, jos et ole omasta syystä työttömänä, mutta sairauden ajalta et saa työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vastaisuudessa ainakin tiedät, ettei työkkärissä kannata pälättää mitään epäolennaisia asioita. Mulla oli kerran kuukauden sairasloma, ei käynyt mielessäkään, että olisin kertonut.
Jos olit ansiosidonnaisella, olisi kannattanut ottaa sairauspäiväraha siltä kuukaudelta ja säästää 22 työttömyyskorvauspäivää.
Onko jollakin ajantasaista tietoa työttömyyskorvaus vs. sairauspäiväraha ja onko siinä erilaisia ehtoja sen mukaan, kuinka pitkään on ollut työttömänä?
Lääkäri ei siis kirjoittanut sairaslomaa, mutta kirjoitti jälkikäteen todistuksen työkyvyttömyydestä. En siis itse mitään raapustellut 😂😂😂 Ja työkkäri pyysi nimenomaan jotain todistusta työkyvystä mutta kun se ei ollutkaan sairaslomaa, niin alkoivat puhumaan sairaslomasta ym. Ap
up