Mies haluaa lapsen, minä sterilisaation...
Meillä on vähän ongelmallinen tilanne, mies haluaisi vielä yhden lapsen ja minä taas sterilisaation. Minä en enää jaksais alottaa vauva-arkea alusta, olisin halunnut vaan yhden lapsen, mutta saatiin sitten kaksoset. Mies on aina halunnut monta (4-5) lasta, mutta ei lähtenyt toista naista etsimään, vaikka tiesi minun haluavan korkeintaan yhden lapsen.
Meillä on kaksoset, jotka ovat nyt 6-vuotiaita. Ensimmäiset vuodet oli monesta syystä tosi rankkoja, kun täyttivät kolme niin sitten alkoi pikkuhiljaa helpottaa. Nyt on tuntunut jo todella helpolta. Meillä on miehen kanssa molemmilla kaksossisarus eli kaksosten riskikin on olemassa.
Miten tällaisessa tilanteessa voi tehdä päätöksen tuleeko kolmas lapsi vai ei? Minä haluaisin mieluummin sterilisaation heti enkä ensin yhtä raskautta. Toisaalta onko minulla oikeus "kieltää" mieheltä kolmas lapsi vai pitäisikö joustaa? Muistan vaan liian hyvin edelleen sen hirveän väsymyksen ja riittämättömyyden tunteen, kun kaksoset olivat pieniä. En jaksais sitä enää millään uudestaan. Ei tietty ehkä yhden lapsen kanssa olisi samanlaista, mutta kait sekin on mahdollista.
Vai pitäisikö antaa miehelle mahdollisuus lähteä etsimään naista, jonka kanssa tehdä se yksi lapsi? Mies on todella hyvä isä näille meidän olemassa oleville lapsille, mutta tästä huolimatta en saa omaa mieltäni muutettua, vaikka kuinka ajattelisin, että se pikkulapsiaika on lyhyt ja että mies hoitais lapsen niin paljon kun mahdollista jne. Siksi on tullut mietittyä sitäkin, että pitäiskö antaa miehelle mahdollisuus lähteä ja toteuttaa haaveensa jonkun toisen kanssa, joka sen lapsen haluaa.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Koiranpentu tai jopa kaksi?
Kaks koiraa löytyy jo eikä uutta koiraa oteta ennen kun toisesta aika jättää.
ap
Mieshän voisi toki erota sekä hankkia sellaisen naisen jonka kanssa saisi hankittua lapsia. Naiset eroo 75% varmuudella, joten miehen on paree lähtee joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mieshän voisi toki erota sekä hankkia sellaisen naisen jonka kanssa saisi hankittua lapsia. Naiset eroo 75% varmuudella, joten miehen on paree lähtee joka tapauksessa.
Mies on tästä keskustellessamme usein painottanut, että haluaa lapsen minun kanssani, vaikka usein olenkin hälle vastannut, etten minä enää halua lapsia aikaisemmin mainitsemistani syistä.
Silti välillä on käynyt mielessä, että pitäiskö "antaa" miehen lähteä etsimään nainen, joka haluaa lapsen, jos mies siis näin haluaisi tehdä. Ääneen en tätä ole sanonut, mutta luulen, että mies tietää tämän itsekin. Olen sanonut tämän miehelle sillon ennen kun meillä oli yhtäkään lasta, että jos hän todella haluaa sen 4-5lasta niin minä en ole hälle oikea nainen, koska haluan korkeintaan sen yhden lapsen.
ap
Ymmärrän kyllä halun kompromisseihin näinkin isossa asiassa, mutta itse en tilanteessasi yrittäisi kolmatta ellen oikeasti haluaisi kolmatta lasta JA lisäksi olisi hyväksynyt sen mahdollisuuden, että lapsi saattaa olla vaikea vauva (tai muuten vaikea) ja että saatan joutua hoitamaan lasta paljonkin, jopa suurimman osan (en tarkoita, että miehesi ei pitäisi lupaustaan, mutta elämässä saattaa tapahtua niin paljon mitä ei osaa odottaa). Vasta jos voisin aidosti hyväksyä nämä mahdollisuudet niin suostuisin yrittämään kolmatta. Muuten en ja miehen olisi sitten päätettävä, miten suhtautuu minun päätökseeni.
Ymmärrän sinua, koska olen itse hieman vastaavassa tilanteessa suostunut yrittämään kolmatta, jota mies halusi enemmän. Erona sinun tilanteeseesi minä olen kuitenkin periaatteessa aina halunnut kolme lasta, mutta en ollut kahden jälkeen varma jaksamisestani/mme (esikoisemme ei nukkunut ekoihin 3 vuoteen, kakkonen taas on ollut todella helppo).
Lisäksi minulle ei ole koskaan ollut ongelma olla kotona ja ottaa päävastuu lapsen hoidosta ekat 12-18kk ja ylipäätään laittaa lapsia etusijalle (mies on ollut vuoden hoitovapaalla molemmista lapsistamme, joten ainoaksi hoivavastuuta kantavaksi vanhemmaksi en "joudu"). Mutta minun piti käsitellä ja hyväksyä, että raskaus ja pikkuvauvavaihe tuo tiettyjä rajoitteita elämääni, ja että urani kannalta kolmas lapsi on hidaste. Vasta kun olin varma, että hyväksyn nämä negatiiviset puolet, että tämä on aidosti oma valintani enkä katkeroidu miehelle myöhemmin, suostuin.
Ei kannata tehdä lasta, kun sitä ei molemmat halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on tästä keskustellessamme usein painottanut, että haluaa lapsen minun kanssani, vaikka usein olenkin hälle vastannut, etten minä enää halua lapsia aikaisemmin mainitsemistani syistä.
Silti välillä on käynyt mielessä, että pitäiskö "antaa" miehen lähteä etsimään nainen, joka haluaa lapsen, jos mies siis näin haluaisi tehdä. Ääneen en tätä ole sanonut, mutta luulen, että mies tietää tämän itsekin. Olen sanonut tämän miehelle sillon ennen kun meillä oli yhtäkään lasta, että jos hän todella haluaa sen 4-5lasta niin minä en ole hälle oikea nainen, koska haluan korkeintaan sen yhden lapsen.
ap
Jos asia on ollut selvä alusta asti,eihän tuossa pitäisi olla miettimistä.Lapsiluku on täynnä,hankit sterilaation.Mies on koko ajan tiennyt,ettet halua hänen kanssaan suurperhettä,joten vaikka hän nyt vauvakuumeilee,hän on aikoinaan valinnut sinut tietäen,ettei todennäköisesti saa haluaansa suurperhettä,joten ei auta kuin sopeutua keskikokoiseen perheeseen.
Ja joku aikaisemmin ehdotettu "koiranpentu tai pari" oli harvinaisen typerä idea,ei mitään eläviä olentoja pidä hankkia hetken mielijohteesta.
Voin muistuttaa tässä taaperon äitinä mitä tää olikaan. Olen nyt hirveessä yskässä, nuhassa ja kuumeessa ja taapero haluaa jatkuvasti syliin, mutta ongelmana on että seurustelet vakituisesti nenäliinan kanssa samalla kun lapsesi noukkii lattialta roskia ja on tunkemassa suuhun. Sanot ei ja taapero uskoo mutta kipittää eteiseen ja luulee että en näe sinne ja pistää siellä uudemman kerran sen roskan suuhun. 5 min kestänyt leposi on ohi ja jahtaat yskien taaperoasi hamuillen samalla nenäliinaa edes jostakin. Otat taaperon syliin joka ei pysy sekuntiakaan paikoillaan ja lähtee itse sylistä lattialle jolloin alkaa itku koska haluaakin takasin syliin. Housuihin piilottamasi nenäliina vaihtaa vaivihkaa omistajaa ja seuraavaksi huomaat sen olevan jo lapsen suussa. Meinaat pyörtyä kuvotuksesta ja raivosta jotka joudut kätkemään. Kaiken kaikkiaan haluaisit vain vuorautua ison untuvapeiton alle ja kärsiä rauhassa flunssasi, mutta se on kaunis muisto vain.
Kaikenkaikkiaan erinomaista kidutusta yövalvomisineen ja vastoinkäymisineen jonka sietokyky on alentunut reippaasti väsymyksen takia. Masennustakin on, ja kohta saa alkaa lääkitsemään itseään että jaksaa arkea, jossa mies ei ole paljoa mukana.
T.myös sterilisaatiosta haaveileva.
Kyllä sä nyt voit vähän joustaa, ettei sit tarvii itkeä, et mies lähti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tätä mä en tajua, että pitäisi antaa miehen mennä etsimään nainen joka haluaa lapsen. Eihän se yksi lisälapsi edes auttaisi, pitäisi saada ainakin kolme uutta että olisi enemmän kuin nyt, sillä nykyisethän varmaan jäisivät sinulle. Minkälainen mies hylkäisi perheensä vain saadakseen lisää lapsia jonkun toisen naisen kanssa?
Lasta nyt vaan ei oikein voi hankkia jos ei sellaista halua. Tässä tapauksessa se nyt on siis miehesi joka joustaa tai etsii toinen naisen. En todellakaan kannata lapsen tekemistä ihan vaan miehen mieliksi jos olet päätöksesi jo tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tätä mä en tajua, että pitäisi antaa miehen mennä etsimään nainen joka haluaa lapsen. Eihän se yksi lisälapsi edes auttaisi, pitäisi saada ainakin kolme uutta että olisi enemmän kuin nyt, sillä nykyisethän varmaan jäisivät sinulle. Minkälainen mies hylkäisi perheensä vain saadakseen lisää lapsia jonkun toisen naisen kanssa?
Näinhän täällä kehotetaan naisia tekemään, kun valittavat, ettei mies halua lasta. Käsketään etsiä uusi mies. Hällä väliä olemassa olevista lapsista, jos nainen haluaa lapsen niin hänen on se tän palstan mukaan ainakin saatava, miksei sitten miehenkin?
Kyllähän nykyiset lapset olis edelleen alottajan miehen, vaikka jäisivätkin äidilleen. Vai meinaatko, että isä lakkaa olemasta isä eron jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä nyt voit vähän joustaa, ettei sit tarvii itkeä, et mies lähti
Mies voi lähteä, vaikka tekis sen lapsenkin.
Meillä hieman sama tilanne.. kaksi lasta, mies haluaisi lisää. Itseäni oikeastaan vain kauhistuttaa ajatus raskaaksi tulemisesta. Voisin ottaa lapsen, mutta raskaus pelottaa. Molemmat raskaudet olivat TODELLA hankalia, lisäksi synnytyksissä repesin molemmilla kerroilla inhottavasti.
Täällä moni sanoo, että täytyisi suostua miehen vuoksi, en ymmärrä! Mies kun ei koe tuota kaikkea, vaan saa hypätä suoraan vauvantuoksuiseen arkeen ilman raskautta, synnytystä tai revennyttä alapäätä.
Itse olen sanonut miehelle nätisti, että minun raskaudet ovat todennäköisesti tässä. Jos haluaa ison perheen mieluummin kuin tämän parisuhteen, ymmärrän jos lähtee. Adoptio olisi minulle mahdollinen, jossakin vaiheessa, ehkä.
Kiitokset kaikille kommenteista ja kokemusten ja ajatusten jakamisesta!
Miehen kanssa taas eilen tästä keskusteltiin ja päädyttiin jonkinlaiseen kompromissiin. Mies sanoi, ettei halua lähteä suhteesta vain siksi, että saisi lapsen toisen naisen kanssa. Olisi halunnut lapsen minun kanssani.. Minä taas kerroin, etten oikeasti halua lasta ja että miehen mieliksi lapseen suostuminen tuntuisi väärältä. Päätettiin, että minä menen sterilisaatioon ja ryhdytään hyvin todennäköisesti jossain kohtaa tukiperheeksi.
ap
Ei koskaan siis koskaan lasta toisen mieliksi. Siitä ei seuraa mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset kaikille kommenteista ja kokemusten ja ajatusten jakamisesta!
Miehen kanssa taas eilen tästä keskusteltiin ja päädyttiin jonkinlaiseen kompromissiin. Mies sanoi, ettei halua lähteä suhteesta vain siksi, että saisi lapsen toisen naisen kanssa. Olisi halunnut lapsen minun kanssani.. Minä taas kerroin, etten oikeasti halua lasta ja että miehen mieliksi lapseen suostuminen tuntuisi väärältä. Päätettiin, että minä menen sterilisaatioon ja ryhdytään hyvin todennäköisesti jossain kohtaa tukiperheeksi.
ap
:)
Muutettiin, koska firma, jossa mies työskenteli meni konkurssiin. Tuolta vanhalta asuinpaikkakunnaltamme mies olisi saanut vain pätkätöitä, tämä työ on vakituinen ja muutenkin monessa mielessä paremmat ehdot, kun noissa määräaikasissa sopimuksissa ois ollut. Myös minä löysin täältä uuden työpaikan eikä tarvinnut jäädä työttömäksi.
Kyllä minä ennemmin miestäni uskon, että jäisi kotiin, kun niin on sanonut.
ap