Ahdas lantio, miten saada sektio?
Meille on tulossa kolmas vauva, kaksi aiempaa ovat syntyneet ahtaan lantioni takia loppujen lopuksi sektiolla. Esikoisen kohdalla jouduttiin lopulta hätäsektioon, kun alkoi olla minun ja vauvan henki vaarassa. Esikoinen painoi vain 2,2kg syntyessään ja toinen lapsi oli 2,9kg. Myös toisen raskauden kohdalla lääkäri oli sitä mieltä, että lapsen pitäisi mahtua syntymään alateitse ja että sitä kokeillaan ja tehdään sektio tarvittaessa ja synnytyksen käynnistys vk 37. Raskaus käynnistyi kuitenkin vk 36 ja kyseinen lääkäri päätti, että tehdään sektio eikä edes kokeilla alatiesynnytystä. Eikä vauva olisi kuulemma mitenkään mahtunut syntymään, kun oli vielä isompi mitä esikoinen. Tuollon myös sanottin, että jos vielä lapsia teemme, niin seuraava tulee syntymään suunnitellulla sektiolla ahtaan lantion takia.
Tässä on vierähtänyt melkeen 10v viimeisimmästä raskaudesta ja ollaan muutettu eri paikkakunnallekin. Tiedot aiemmista raskauksista ja synnytyksistä on siis kyllä täällä nykyisellä paikkakunnallakin.
Nyt mulle on tästä huolimatta sanottu, että mun pitäisi synnyttää alateitse. Lievästi sanottuna vähän pelottaa, esikoisen synnytyksestä on jäänyt todella suuret "traumat" ja siinä oli niin hiuskarvan varassa niin vauvan kun minunkin selviäminen. Toinen synnytys oli niin paljon helpompi, vaikka se sektio ns. yllätyksenä tulikin, mutta kokemuksena niin paljon parempi verrattuna esikoisen synnytykseen.
Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Voiko sektiota vaatia? Tai mitä kautta sitä voi vaatia? Vai onko taas vaan suostuttava siihen, että kokeillaan alatiesynnytystä ja tarvittaessa tehdään sektio?
Kommentit (33)
2 sektion jälkeen ei voi synnyttää alakautta, koska kohdun arpeutuneet kudokset voi revetä ponnistusvaiheessa, siis eikö ammattilaiset tuon vertaa tiedä?!
Vierailija kirjoitti:
Millä konitohtorilla sinä olet joutunut käymään????
Minulle on ahtaan lantion takia tehty kahdesti sektio, ja kyllä naistenklinikan lääkäri, joka minut silloin leikkasi, sanoi ihan selvästi, että alakautta synnyttäminen on mahdoton ajatuskin ja että kahden leikkaushaavan jälkeen kohtu ei enää kestä alakautta synnyttämistä, vaan repeämisriski vie hengen. Vaadi toista lääkäriä!.
En osaa sanoa, mutta on kyllä tähän mennessä tuntunut siltä, että lääkäreillä (kahdella eri lääkärillä käynyt) on ammattitaito ja osin myös lukutaito hukassa. Nyt olen menossa yksityiselle lääkärille. Hän toimii myös julkisella puolella, mutta yksityisesti hälle sai ajan nopeammin kun mitä sen ois saanut julkisen kautta.
ap
........................................ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt hankkisit lähetteen sinne synnytyssairaalaan, missä voivat kuvata ja varmistaa ahtaan lantion. Ja sen onko vauva liian suuri tulemaan alateitse. Minulla on yhden kerran kuvattu, mutta lapset ovatkin olleet yli nelikiloisia. Mutta olemme erikokoisia ja mallisia.
Nyt vain otat asian esille ja teet tiettäväksi, että näin on käynyt, etkä tahdo enempää tällaisia hätäsektioita. Luulisi järjen löytyvän tuossakin asiassa.
Aloituksesta jäi pois, että lantio on kuvattu ja todettu ahtaaksi. Arviolta mahtuisi ehkä 2,5-3kg vauva syntymään, mutta ei esikoinen mahtunut, vaikka oli tuota pienempi.
ap
miksi väännät väkisin kakaroita , ja uiset täällä,,,TÄÄLLÄ ??? montakos palsta tohtoria olet jo konsultoinut ?
No en kuule väännä väkisin lapsia. En ulise vaan kysyin neuvoa ja/tai kokemuksia, että pitääkö nykyään kaikkea vaatia eikä mitään saa, ellei sitä vaadi. Yhtään palstatohtoria en ole konsultoinut, mutta oikeassa elämässä tämän asian takia käynyt kahdella lääkärillä ja kolmannelle (yksityisesti) menossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
2 sektion jälkeen ei voi synnyttää alakautta, koska kohdun arpeutuneet kudokset voi revetä ponnistusvaiheessa, siis eikö ammattilaiset tuon vertaa tiedä?!
Tästä(kin) olen itse lukenut, mutta kun mm. tämän olen sanonut lääkärille, niin ei ole reagoinut juuri mitenkään. Ei myöskään siihen, kun olen sanonut, etten halua synnyttää alateitse, koska lantioni on todettu ahtaaksi ja että papereissa lukee, että mahdollinen seuraava vauva syntyy suunnitellulla sektiolla ahtaan lantioni takia. Niin kun jo tuonne aikaisempaan kirjoitin niin nämä kaksi lääkäriä, joilla olen käynyt niin ovat kaiken kaikkiaan vaikuttaneet hiukan ammattitaidottomilta.
ap
Älä nouse ultrauskäynnillä tuolista, ennenkuin saat ajan sektiopäätöksen tekevälle henkilölle.
t. Kolme kertaa alakautta synnyttänyt hyvällä lantiolla
En ymmärrä kontrollifriikkien vaatimia pelkosektioita, mutta on kyllä ihme jos tuossa tilanteessa ei sektiota perustelematta saa! Todella erikoista käytöstä "ammattilaisilta"!
Minäkin ihmettelen että missä päin Suomea vaaditaan kahden sektion jälkeen alatiesynnytystä? Kahden sektion jälkeen kolmannen tulisi olla automaattisesti sektio kohturepeämän riskin vuoksi. Toisaalta olen kuullut että kolmannen voisi saada joskus harvoissa tilanteissa synnyttää alateitse jos itse niin kovasti vaatii mutta lääkäreiden pitäisi ensisijaisesti suositella sektiota. Kaikkialla maailmassa ei anneta edes yhden sektion jälkeen yrittää alatiesynnytystä. Suomessa on katsottu että yhden sektion jälkeen kohturepeämän riski on vielä niin pieni että voidaan suositella alatiesynnytystä, kahden sektion jälkeen riski on niin suuri että suosituksen pitäisi olla sektio.
En synnyttäis alateitse ja se pitäis lääkärienkin ymmärtää!
No just. Provo? Kahden sektion jälkeen synnytystapa on automaattisesti sektio. Joskus työssäni kätilönä olen tavannut äidin joka halunnut kahden sektion jälkeen yrittää alatietä. Lääkärit ovat yrittäneet ylipuhua sektioon. Näissä kahdessa keississä seurattiin tarkasti kohtuarven tilannetta. Synnyttämään tullessakin ultrattiin arven tilanne. Molemmat synnytykset menivät hyvin ja alatie onnistui. Toki sektioon oltaisiin herkästi menty jos arvessa kipua esim.
Nyt ei ihan kaikki täsmää tossa ap:n keississä. Jos se nyt ylipäätään on totta niin pyydät aikaisemmista synnytyssairaaloista paperisi, joista näkee synnytystavat.
Onko niillä olleet varmasti oikeat tiedot sun aikaisemmista synnytyksistä? Koska tuo kuulostaa aika ihmeelliseltä, että kahden sektion jälkeen ja lisäksi vielä tuollaisen synnytyshistorian jälkeen lääkäri on sitä mieltä että alatiesynnytys. Kirjausvirheitä nimittäin sattuu. Joitakin vuosia sitten äitini oli isohkossa yliopistosairaalassa operaatiossa, ja sängynpäädystä löytyi ihan jonkun muun potilaspaperit. Väärän henkilön paperit siis. Onneksi eivät olleet vielä ehtineet tehdä väärää operaatiota, ennen kuin huomasimme virheen.
Mikäs on tämän ketjun Ap:n tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Meille on tulossa kolmas vauva, kaksi aiempaa ovat syntyneet ahtaan lantioni takia loppujen lopuksi sektiolla. Esikoisen kohdalla jouduttiin lopulta hätäsektioon, kun alkoi olla minun ja vauvan henki vaarassa. Esikoinen painoi vain 2,2kg syntyessään ja toinen lapsi oli 2,9kg. Myös toisen raskauden kohdalla lääkäri oli sitä mieltä, että lapsen pitäisi mahtua syntymään alateitse ja että sitä kokeillaan ja tehdään sektio tarvittaessa ja synnytyksen käynnistys vk 37. Raskaus käynnistyi kuitenkin vk 36 ja kyseinen lääkäri päätti, että tehdään sektio eikä edes kokeilla alatiesynnytystä. Eikä vauva olisi kuulemma mitenkään mahtunut syntymään, kun oli vielä isompi mitä esikoinen. Tuollon myös sanottin, että jos vielä lapsia teemme, niin seuraava tulee syntymään suunnitellulla sektiolla ahtaan lantion takia.
Tässä on vierähtänyt melkeen 10v viimeisimmästä raskaudesta ja ollaan muutettu eri paikkakunnallekin. Tiedot aiemmista raskauksista ja synnytyksistä on siis kyllä täällä nykyisellä paikkakunnallakin.
Nyt mulle on tästä huolimatta sanottu, että mun pitäisi synnyttää alateitse. Lievästi sanottuna vähän pelottaa, esikoisen synnytyksestä on jäänyt todella suuret "traumat" ja siinä oli niin hiuskarvan varassa niin vauvan kun minunkin selviäminen. Toinen synnytys oli niin paljon helpompi, vaikka se sektio ns. yllätyksenä tulikin, mutta kokemuksena niin paljon parempi verrattuna esikoisen synnytykseen.
Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Voiko sektiota vaatia? Tai mitä kautta sitä voi vaatia? Vai onko taas vaan suostuttava siihen, että kokeillaan alatiesynnytystä ja tarvittaessa tehdään sektio?
Kahden sektion jälkeen kolmas on ymmärtääkseni läpihuutojuttu. Ainakin Etelä-Suomessa on.
miksi väännät väkisin kakaroita , ja uiset täällä,,,TÄÄLLÄ ??? montakos palsta tohtoria olet jo konsultoinut ?