Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdas lantio, miten saada sektio?

Vierailija
09.06.2016 |

Meille on tulossa kolmas vauva, kaksi aiempaa ovat syntyneet ahtaan lantioni takia loppujen lopuksi sektiolla. Esikoisen kohdalla jouduttiin lopulta hätäsektioon, kun alkoi olla minun ja vauvan henki vaarassa. Esikoinen painoi vain 2,2kg syntyessään ja toinen lapsi oli 2,9kg. Myös toisen raskauden kohdalla lääkäri oli sitä mieltä, että lapsen pitäisi mahtua syntymään alateitse ja että sitä kokeillaan ja tehdään sektio tarvittaessa ja synnytyksen käynnistys vk 37. Raskaus käynnistyi kuitenkin vk 36 ja kyseinen lääkäri päätti, että tehdään sektio eikä edes kokeilla alatiesynnytystä. Eikä vauva olisi kuulemma mitenkään mahtunut syntymään, kun oli vielä isompi mitä esikoinen. Tuollon myös sanottin, että jos vielä lapsia teemme, niin seuraava tulee syntymään suunnitellulla sektiolla ahtaan lantion takia.

Tässä on vierähtänyt melkeen 10v viimeisimmästä raskaudesta ja ollaan muutettu eri paikkakunnallekin. Tiedot aiemmista raskauksista ja synnytyksistä on siis kyllä täällä nykyisellä paikkakunnallakin.

Nyt mulle on tästä huolimatta sanottu, että mun pitäisi synnyttää alateitse. Lievästi sanottuna vähän pelottaa, esikoisen synnytyksestä on jäänyt todella suuret "traumat" ja siinä oli niin hiuskarvan varassa niin vauvan kun minunkin selviäminen. Toinen synnytys oli niin paljon helpompi, vaikka se sektio ns. yllätyksenä tulikin, mutta kokemuksena niin paljon parempi verrattuna esikoisen synnytykseen.

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Voiko sektiota vaatia? Tai mitä kautta sitä voi vaatia? Vai onko taas vaan suostuttava siihen, että kokeillaan alatiesynnytystä ja tarvittaessa tehdään sektio?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks piti tehdä lapsia?

Vierailija
2/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt hankkisit lähetteen sinne synnytyssairaalaan, missä voivat kuvata ja varmistaa ahtaan lantion. Ja sen onko vauva liian suuri tulemaan alateitse. Minulla on yhden kerran kuvattu, mutta lapset ovatkin olleet yli nelikiloisia. Mutta  olemme erikokoisia ja mallisia. 

Nyt vain otat asian esille ja teet tiettäväksi, että näin on käynyt, etkä tahdo enempää tällaisia hätäsektioita. Luulisi järjen löytyvän tuossakin asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaatia. Sanot vaan että niin pahat traumat että ei pysty ! Ja että ei oo ennenkään tullut alakautta niin tiedät jo ettei tuu seuraavakaan ja vaan idiootti luulee et tulee alakautta

Vierailija
4/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri on todennut, että fyysistä syytä sektiolle ei ole, et voi siihen vaikuttaa.

Peruste, jolla voit saada sektion on synnytyspelko. Puhu lamauttavasta pelosta ja pidä puolesi. Varaudu siihen, että keskustelut ei ole helppoja. Ota mies tai muu tukihenkilö mukaan. Jos/kun sinulla on diagnoosikriteerit (tarkista ne, jotta osaat argumentoida oikein!) täyttävä synnytyspelko, ei sinua voida pakottaa alatiesynnytykseen. Älä välitä vähättelystä yms.

Kävin itsekin saman myllyn läpi. Helppoa se ei ollut, mutta lopputulokseen (suunnitellulla sektiolla terve vauva) olen enemmän kuin tyytyväinen. Muista, että jokainen nainen, joka taistelee itselleen pelkosektion, tekee tietä seuraaville helpommaksi.

Tsemppiä!

Vierailija
5/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitää leikkiä terveydellä. Kahdessa aikaisemmassa synnytyksessä ollut ongelmia ja nyt sitten pusketaan lisää kersoja. En vain ymmärrä.

Vierailija
6/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden section jälkeen tehdään yleensä automaattisesti kolmas sectio.

Vierailija
7/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitää leikkiä terveydellä. Kahdessa aikaisemmassa synnytyksessä ollut ongelmia ja nyt sitten pusketaan lisää kersoja. En vain ymmärrä.

Ei kai niitä lapsi alatiesynnytyksen vuoksi tehdä. Sektio -> ei ongelmia.

Vierailija
8/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt hankkisit lähetteen sinne synnytyssairaalaan, missä voivat kuvata ja varmistaa ahtaan lantion. Ja sen onko vauva liian suuri tulemaan alateitse. Minulla on yhden kerran kuvattu, mutta lapset ovatkin olleet yli nelikiloisia. Mutta  olemme erikokoisia ja mallisia. 

Nyt vain otat asian esille ja teet tiettäväksi, että näin on käynyt, etkä tahdo enempää tällaisia hätäsektioita. Luulisi järjen löytyvän tuossakin asiassa.

Aloituksesta jäi pois, että lantio on kuvattu ja todettu ahtaaksi. Arviolta mahtuisi ehkä 2,5-3kg vauva syntymään, mutta ei esikoinen mahtunut, vaikka oli tuota pienempi.

ap

Vierailija
9/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi vaatia, mutta ei kyllä noilla spekseillä pitäisi joutua vaatimaan, vaan sektion pitäisi olla selvä. Kannattaa ottaa asia puheeksi neuvolassa heti.

Vierailija
10/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkäri on todennut, että fyysistä syytä sektiolle ei ole, et voi siihen vaikuttaa.

Peruste, jolla voit saada sektion on synnytyspelko. Puhu lamauttavasta pelosta ja pidä puolesi. Varaudu siihen, että keskustelut ei ole helppoja. Ota mies tai muu tukihenkilö mukaan. Jos/kun sinulla on diagnoosikriteerit (tarkista ne, jotta osaat argumentoida oikein!) täyttävä synnytyspelko, ei sinua voida pakottaa alatiesynnytykseen. Älä välitä vähättelystä yms.

Kävin itsekin saman myllyn läpi. Helppoa se ei ollut, mutta lopputulokseen (suunnitellulla sektiolla terve vauva) olen enemmän kuin tyytyväinen. Muista, että jokainen nainen, joka taistelee itselleen pelkosektion, tekee tietä seuraaville helpommaksi.

Tsemppiä!

Kirjoitin jo aiemmalle kirjoittajalle, että mulla on todettu ahdas lantio kuvauksessa.

Täytyy varmaan puhua tuosta synnytyspelostakin, jos siitä sitten olisi apua. Pelkään siis kyllä oikeastikin synnytystä, mutta enemmän ihmetyttää, miksi tuota lantion kuvaustulosta ja faktoja aikaisemmista synnytyksistä ja siitä, että tiedoissa lukee myös se, että mahdollinen seuraava lapsi syntyy suunnitellulla sektiolla ei voida uskoa vaan aina kun otan asian puheeksi, niin sanotaan, että kokeillaan alatiesynnytystä ja jos se ei toimi niin tehdään sektio.

Entä jos tämän takia lapsi vammautuu tai minulle käy jotain? Kuka on sitten siitä vastuussa? En vaan ymmärrä. Onko nykyään joka asiassa vaadittava ja vaadittava, että saa sen, mikä lukee selkeästi jo tiedoissani?

ap

Vierailija
11/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä myös pelkopolille, ja pyytää vielä varhennettua käyntiä. Tutkimuksissa sanotaan, että synnytyspelosta pitäisi päästä puhumaan jo raskauden alkuvaiheessa, mutta yleensä käynnit ovat silti loppuraskaudesta. Mä sain varhennetun käynnin, kun osasin sellaista pyytää.

nro 9

Vierailija
12/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadit sektion, perusteena aikaisemmat synnytykset ja sun omat tuntemukset eli pelko. Ei sen pelon tarvitse olla mitään horkassa itkemistä vaan keskity vaikka "toistamaan" 2-3 argumenttiä joissa pysyt kun lääkäri alkaa tenttaamaan. Usko pois, saat sen sektion kun et peräänny!

Esim siis: 1) haluan sektion koska taustalla jo 2 sektiota,2) pelkään vauvan juuuttumista synnytyskanavaan ja vammautumista 3) pelkään oman terveyden takia koska jo 2 sektiota. Tms.

Ja koska lääkärikunnan sisälläkin on eripuraa siitä onko 2 sektiota aina syy tehdä kolmas sektio vai ei, sinunkaan ei tarvitse ajatella ovatko väittämäsi absoluuttisia totuuksia. Muista pitää pääsi! Älä sano että voit kokeilla alatietä plaa plaa vaan sano että olet päätöksesi tehnyt ja pysyt siinä.

Tsemppiä!

Vierailija
13/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä pointtiasi. En koe leikkiväni terveydelläni, jos lääkärit ei osaa lukea/ymmärtää historiaani synnytysten suhteen. Siinä kohtaa varmaan voisin sanoa leikkiväni terveydelläni, jos vaan hyväksyisin tämän enkä edes yrittäisi tehdä asialle mitään.

Mulla on vaan noin 20% mahdollisuus tulla raskaaksi, joten ei kyllä ole pelkoa, että lapsia enää montaa tulisi. Tämän raskauden jälkeen minä hyvin todennäköisesti menen sterilisaatioon.

ap

Vierailija
14/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Kirjoitin jo aiemmalle kirjoittajalle, että mulla on todettu ahdas lantio kuvauksessa.

Täytyy varmaan puhua tuosta synnytyspelostakin, jos siitä sitten olisi apua. Pelkään siis kyllä oikeastikin synnytystä, mutta enemmän ihmetyttää, miksi tuota lantion kuvaustulosta ja faktoja aikaisemmista synnytyksistä ja siitä, että tiedoissa lukee myös se, että mahdollinen seuraava lapsi syntyy suunnitellulla sektiolla ei voida uskoa vaan aina kun otan asian puheeksi, niin sanotaan, että kokeillaan alatiesynnytystä ja jos se ei toimi niin tehdään sektio.

Entä jos tämän takia lapsi vammautuu tai minulle käy jotain? Kuka on sitten siitä vastuussa? En vaan ymmärrä. Onko nykyään joka asiassa vaadittava ja vaadittava, että saa sen, mikä lukee selkeästi jo tiedoissani?

ap

Mistä tiedät mitä siellä tiedoissa lukee?

Vierailija
15/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pidä vain puolesi. Seuraavan kerran kun joku toteaa, että kokeillaan kuitenkin alakautta, kysy onko hän valmis ottamaan vastuun siitä jos lapsesi vaikka vammautuu? Ei tämmöisillä asioilla pitäisi leikkiä ja kokeillaan onnea. Todettu kun on, että alatiesynnytys hyvin todennäköisesti ei onnistu niin miksi sitä pitäisi enään uudestaan ja uudestaan yrittää. Hullua.

Kyse on sinun kehosta ja sinun lapsesta. Koita pitää puolesi vaikka miten painostettaisiin.

Vierailija
16/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

ap

Ei siis ollut tarkoitus väheksyä tuota fyysistä syytä, mielestäni sektio kuuluisi tehdä sen vuoksi. Pohdin omaa kokemustani, jossa minulla oli kokeneen lääkärin kirjallinen lausunto siitä, että fyysisistä syistä alatiesynnytys ei ole minulle turvallinen (todisteena lausunnon lisäksi magneettikuvat) ja silti synnytyssairaalassa minua yritettiin painostaa alatiesynnytykseen. Minulle painotettiin, että näissä tapauksissa päätöksen tekee vain ja ainoastaan lääkäri ja potilaan mielipiteellä ei ole merkitystä. Aika karua. En tiedä miten sinun sairaalassasi suhtaudutaan, mutta jos asenne on tämä, niin ainoa, mitä kautta voi edetä on synnytyspelko. Tietystikään sinun (tai minun) tapauksessa ei ole kyse mistään epärealistisesta pelosta vaan kaikessa ymmärryksessä tehdystä riskiarviosta, mutta jos pelin henki on se, että vain synnytyspelosta puhumalla saa sektion, silloin sitä kannattaa käyttää.

Vierailija
17/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et fyysisillä todisteilla saa sektiota niin minäkin suosittelen vaatimaan sektion pelon takia. Sinun tapauksessasi pelko on ihan varmasti aitoa! Lääkärit nyt vaan on nykyään suurin osa idiootteja ja jos jotain haluaa niin sitä on vaadittava, valitettavasti..

Vierailija
18/33 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsittääkseni Suomessa ei kahden sektion jälkeen enää edes SAA synnyttää alakautta. Tai siis ainakin HUS:ssa (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri) tämä on vallitseva käytäntö. Missä ihmeen takapajulassa vielä moista vaaditaan yrittämään.

Minusta voit Ap ilmoittaa tyynen rauhallisesti että en aio synnyttää alakautta, en edes keskustele aiheesta. Jos perusteluja kaipaavat voit luetella nuo mitä joku jo edellä sanoikin.

Vielä tehokkaampaa lienee kirjoittaa tuo kieltolause paperille, perustelut alle ja ojentaa se lääkärille joka tapaamisella. Ja harjoittelet sanomaan napakasti "ei, en aio synnyttää alakautta".

Vierailija
19/33 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks nitä lapsia täytyy tehdä, maapallo on nyt jo ylikansoitettu!

Vierailija
20/33 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä konitohtorilla sinä olet joutunut käymään????

Minulle on ahtaan lantion takia tehty kahdesti sektio, ja kyllä naistenklinikan lääkäri, joka minut silloin leikkasi, sanoi ihan selvästi, että alakautta synnyttäminen on mahdoton ajatuskin ja että kahden leikkaushaavan jälkeen kohtu ei enää kestä alakautta synnyttämistä, vaan repeämisriski vie hengen. Vaadi toista lääkäriä!.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan