Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vetäytyneet ikenet (?) – kauhea ahdistus

Vierailija
09.06.2016 |

Huomasin eilen, että alahampaani näyttivät pidemmiltä. Eli vetäytyneet ikenet kai kyseessä. Olenkin joitakin viikkoja tai kuukausiakin käyttänyt liian kovalta tuntuvaa hammasharjaa. Ostin vähän aikaa sitten extra soft -hammasharjan, mutta sekin tuntuu liian kovalta.

Ahdistaa, tuntuu kuin ruumiini "mätänisi"...

Tarkistan aina välillä peilistä, että olenko vain kuvitellut, että jos ne hampaat sittenkin näyttää ihan tavallisilta. En tietenkään muista, miltä ne on tarkalleen ennen näyttänyt, kun ei ole tullut mieleen laittaa asiaa muistiin. Mutta nyt joka kerta kun katson peiliin, niin hampaat näyttää yllättävän korkeilta, huulia pitää vääntää tosi alas, että hampaiden alin kohta näkyy. Eikä muistaakseni ennen tarvinnut tehdä niin.

Sanokaa, että tämä ahdistus on överiä, että tämä asia ei vaikuta mitenkään terveyteen tai muuhun ja että hampaani kyllä pysyvät suusta tästä huolimatta. :(

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mulla on kans aika vetäytyneet ikenet. Ehkä vähän virheellisesti aloin käyttää ultrapehmeitä apteekin hammasharjoja, seurauksena oli tosi paha hammaskiven kertyminen. Sinuna hommaisin sähköhammasharjan ja käyttäisin siihen niitä soft-päitä. Ne ovat paljon kovempia kuin ne apteekin pullasudit, mutta niillä hampaat puhdistuvat ja vähempi harjaaminen riittää. Näin ikenetkin säilyvät parempina. Mä pilasin omani just noilla ultrapehmeillä, painoin sit kuitenkin liikaa ja jynssäsin kamalan kauan aina kun yritin saada hampaat puhtaaksi.

Ai jai... :/ Itse asiassa sähköhammasharja on ollutkin käytössäni tämän vuoden alusta minulle ihan uutena asiana, mutta lopetin käytön jossain vaiheessa, kun harjaamisen jälkeen alkoi maistua suussa kummalliselta. En siis tajunnut kai puhdistaa harjaa tarpeeksi hyvin, kun siihen sellaiseen välikköön kertyi likaa ellei homettakin. Vaikka otin uuden pään, niin sekin pääse likaantumaan. Tänään otin taas sähköhammasharjan käyttöön uudella päällä ja ainakin yritin puhdistaa sen huolella, ettei kävisi taas samalla tavalla. Siinä on mukavan pehmeä harja ainakin. (Ehkä jopa tuon pehmeyden takia alkoi sen jälkeen muut harjat tuntua kamalan kovilta.)

ap.

Se vaalea töhnä on vedestä kertynyttä kalkkia, ei siis vaarallista. Mitä paremmin saat kuivattua harjan käytön jälkeen sen siistimpänä se pysyy. Niin ja tahnajämät tulee tietty huuhdella huolellisesti.

Se vielä piti sanoa, että se shg:n langatessa irronnut "pala" on ollut hammaskiven muru. Hampaat eivät lankauksesta lohkeile. Hammasvälit tuntuvat isolta hammaskiven poiston jälkeen.

Niin ja lopuksi: Jos olet vasta 25-vuotias, eivät ikenesi voi olla yks kaks vetäytyneet. Se tapahtuu vuosien kuluessa, eli sinulle olisi jo sanottu siiyä jos näin olisi.

Ilmeisesti on käyyt niin, että kun olet nyt käynyt suuhykkärin puhdistuksessa ja

tehostanut suuhygieniaasi , ikenesi ovat parantuneet tulehduksesta ja niiden turvotus on laskenut.

Helpottiko tämä hammashoitajan vastaus?

Vierailija
22/22 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mulla on kans aika vetäytyneet ikenet. Ehkä vähän virheellisesti aloin käyttää ultrapehmeitä apteekin hammasharjoja, seurauksena oli tosi paha hammaskiven kertyminen. Sinuna hommaisin sähköhammasharjan ja käyttäisin siihen niitä soft-päitä. Ne ovat paljon kovempia kuin ne apteekin pullasudit, mutta niillä hampaat puhdistuvat ja vähempi harjaaminen riittää. Näin ikenetkin säilyvät parempina. Mä pilasin omani just noilla ultrapehmeillä, painoin sit kuitenkin liikaa ja jynssäsin kamalan kauan aina kun yritin saada hampaat puhtaaksi.

Ai jai... :/ Itse asiassa sähköhammasharja on ollutkin käytössäni tämän vuoden alusta minulle ihan uutena asiana, mutta lopetin käytön jossain vaiheessa, kun harjaamisen jälkeen alkoi maistua suussa kummalliselta. En siis tajunnut kai puhdistaa harjaa tarpeeksi hyvin, kun siihen sellaiseen välikköön kertyi likaa ellei homettakin. Vaikka otin uuden pään, niin sekin pääse likaantumaan. Tänään otin taas sähköhammasharjan käyttöön uudella päällä ja ainakin yritin puhdistaa sen huolella, ettei kävisi taas samalla tavalla. Siinä on mukavan pehmeä harja ainakin. (Ehkä jopa tuon pehmeyden takia alkoi sen jälkeen muut harjat tuntua kamalan kovilta.)

ap.

Se vaalea töhnä on vedestä kertynyttä kalkkia, ei siis vaarallista. Mitä paremmin saat kuivattua harjan käytön jälkeen sen siistimpänä se pysyy. Niin ja tahnajämät tulee tietty huuhdella huolellisesti.

Se vielä piti sanoa, että se shg:n langatessa irronnut "pala" on ollut hammaskiven muru. Hampaat eivät lankauksesta lohkeile. Hammasvälit tuntuvat isolta hammaskiven poiston jälkeen.

Niin ja lopuksi: Jos olet vasta 25-vuotias, eivät ikenesi voi olla yks kaks vetäytyneet. Se tapahtuu vuosien kuluessa, eli sinulle olisi jo sanottu siiyä jos näin olisi.

Ilmeisesti on käyyt niin, että kun olet nyt käynyt suuhykkärin puhdistuksessa ja

tehostanut suuhygieniaasi , ikenesi ovat parantuneet tulehduksesta ja niiden turvotus on laskenut.

Helpottiko tämä hammashoitajan vastaus?

Kiitos infosta! Ahaa, en tiennyt, että ikenet voivat olla turvonneetkin tai että turvotus näkyisi ikenien "korkeudessa". Jos se mataloituminen on edes seurausta jostain hyvästä asiasta (vähän paremmasta suuhygieniasta), niin se olisi tietysti lohdullista. Toivottavasti vaan nuo pienesti veriset/tummanpunaiset kohdat eivät ole merkki mistään ikävästä.

Nyt toivon vaan pian pääseväni sinne hammaslääkäriin, että kuulisin mahdollisista uusista huolenaiheista ihmiseltä, joka näkee hampaani realistisemmin kuin minä itse...

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi