Kysymys erolasten vanhemmille
Miten olette hoitaneet kahden kodin välillä seilaavien lastenne vaatetuksen? Onko lapsilla vaatteita molemmissa kodeissa vai hoitaako toinen vanhemmista molempien kotien vaatetuksen pakkaamalla reissukassiin tarpeelliset vaihtovaatteet?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, vaikka olenkin vähän kysymyksen ulkopuolella.
Älkää ainakaan ruvetko kinastelemaan mistään vaatteista, jos eroatte kohtuullisissa väleissä. Pikkujuttuja.
Tämä vastaus olisi riittänyt...Mutta piti tuoda huonosti piilotetulla itsekorostuksella se oma sankaritarina keskusteluun. Mitaliko pitäisi laittaa, kun kannoit vastuusi omista henkilökohtaisista arvovalinnoista?
Ai terve, perjantairuoska paikalla taas!
Ostat kirpparilta tai kesän alennusmyynneistä halvalla ison kasan vaatetta isän luokse. 50 eurolla pääsee jo pitkälle ja ongelma vaatteiden osalta katoaa. Ap, turha riidellä näin pienestä asiasta lapsen toisen vanhemman kanssa.
Ap jatkaa:
Meidän tilanteessamme isä ei maksa opiskelujensa vuoksi elatusmaksuja, vaan kela maksaa elatustuen, myös nyt isän kesätyökuukausilta. Itsekin viimeistelen.opintojani, joten tulot meillä molemmilla vanhemmilla ovat yhtä lailla pienet. Mikäli isä maksaisi elatusmaksuja palkastaan, olisi minustakin reilua, että minä, elatusmaksujen saajana, kustantaisin suuremman osan lapsen käyttötavaroista.
Isällä ei mene rahaa elatusmaksuihin ja tulomme ovat yhtä pienet, joten kulut pitäisi laittaa puoliksi.
Lähivanhempi saa myös lapsilisät... eli ap... sinä saat noin 300 euroa/kk enemmän rahaa/lapsi kuin etävanhempi.
Turhaa nillitystähän tämä tietenkin minulta on ja lapsi lähtee kotoa aina vaatekassi matkassa. Mukavaa kuulla palstalaisten kärkkäitä mielipiteitä asiasta!
Seuraavasta elatusmakusta tai lapsilisästä ostat vaihtovaatekerran, jonka voi jättää isällä jos se pakkaaminen niin stressaavaa on. Sitähän varten sinulle niitä euroja sinun tilille joka kuukausi ropsahtaa.
Ap, yksi neuvo. Jos stresaat mitä kaikkea pitääkään olla mukana, niin tee muistilista! Printtaa useampi lomake, johon ruksitat tavarat sitä mukaa, kun ovat laukussa. Näitä listoja hyödynnät joka kerta, kun menevät isälleen.
Tein itse samanlaiset, että muistan jokaisen vitamiinin, hammasharjan, käyttörajan ja sukkaparin, kun lapset lähtevät reissuun. Vie pois kaiken huolen ja kelailun mielen päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julmia ja itsekkäitä eromammoja täällä. Uusia suhteita ei saa syntyä, koska minä ja minun lapset.
Tosi julmaa, etteivät lasten äidit luovu elatusmaksuista, jotta exä voisi ostaa tyttöystävälleen shampanjaa ja timantteja...
Vittu tämä on kyllä aina sellaista paskaa mitä te suollatte. "mies ostaa uudelle tyttöystävähupakolle kalliita lahjoja vaan ja lapset kärsii/ äitipuolet on niin pahoja ihmisiä". Minä, miehen uutena puolisona maksan yhteisen taloutemme menoja enemmän kuin mieheni. Lapset käyvät meillä kerran kuussa, ostan heille ruokaa ja syntymäpäivälahjoja, kustannan yhteistä tekemistä yms. ihan normaalisti, he kuuluvat minun perheeseeni. Miten voi olla niin vaikea käsittää että se miehen uusi puoliso/ äitipuoli voisikin olla ihan normaali ihminen ja ajatella jopa lasten etua? Mua oikeasti vituttaa tämä ajattelutapa että kaikki miehen uudet puolisot tai äitipuolet paskat välittää lapsista, eivätkä ole kiinnostuneita miehen lapsista. Käsittämätöntä ajattelua! Enhän minä olisi alkanut alun alkaen edes seurustelemaan miehen kanssa jolla on lapsia, jos en olisi valmis elämään uusioperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Mites jos lapsi harrastaa esim pianonsoittoa. Siirretäänkö pianokin joka viikko kodista toiseen?
Alkuvaiheessa harrastusta jotkut sähköurut voi ostaa molempiin koteihin. Jos harrastus vie mukanaan niin sittenhän se ei auta kuin ostaa piano molempiin. Kaksi kotia; omat jutut molemmissa. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä olen lähivanhempi. Lapsen isä maksaa elatusmaksun. Minä teen lapsen kaikki hankinnat ja maksan harrastukset yms. Lapsi lähtee isälleen aina kassin kanssa, johon on pakattu kaikki tarpeellinen. Jos on isän luona juhlat, niin mukana juhlavaatteet jne. Mielestäni tämä on selkeä ja hyvä ratkaisu. Lapsi ei ole siis viikko-viikko sopimuksella, vaan käy isällään harvemmin, mutta on kerrallaan vähän pidempään.
Mielestäni viikko-viikko sopimuksissa ei pitäisi lainkaan maksaa elatusmaksuja ja huonotuloisempi saisi esim. lapsilisät tasoittamaan tuloeroa. Viikko-viikko systeemissä yleensä etävanhempi joutuu maksamaan suhteettoman paljon ja helpompi hankkia kahteen paikkaan vaatteet yms.
Olet ymmärtänyt väärin; viikko-viikkosysteemissä ei ole mitään etävanhempia. Ainakaan meillä. Elateita ei maksa kumpikaan ja lapsilisät menee yhteiselle tilille, sieltä maksetaan hoitomaksut ja isommat kulut. Vaatteita toki ostellaan paljon kumpi nyt sattuu olemaan kaupassa kun tarve tulee. Palkka meillä molemmilla hyvä niin ei tarvetta kinuta toiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olen lähivanhempi. Lapsen isä maksaa elatusmaksun. Minä teen lapsen kaikki hankinnat ja maksan harrastukset yms. Lapsi lähtee isälleen aina kassin kanssa, johon on pakattu kaikki tarpeellinen. Jos on isän luona juhlat, niin mukana juhlavaatteet jne. Mielestäni tämä on selkeä ja hyvä ratkaisu. Lapsi ei ole siis viikko-viikko sopimuksella, vaan käy isällään harvemmin, mutta on kerrallaan vähän pidempään.
Mielestäni viikko-viikko sopimuksissa ei pitäisi lainkaan maksaa elatusmaksuja ja huonotuloisempi saisi esim. lapsilisät tasoittamaan tuloeroa. Viikko-viikko systeemissä yleensä etävanhempi joutuu maksamaan suhteettoman paljon ja helpompi hankkia kahteen paikkaan vaatteet yms.
Olet ymmärtänyt väärin; viikko-viikkosysteemissä ei ole mitään etävanhempia. Ainakaan meillä. Elateita ei maksa kumpikaan ja lapsilisät menee yhteiselle tilille, sieltä maksetaan hoitomaksut ja isommat kulut. Vaatteita toki ostellaan paljon kumpi nyt sattuu olemaan kaupassa kun tarve tulee. Palkka meillä molemmilla hyvä niin ei tarvetta kinuta toiselta.
Tää nyt menee ohi alkuperäisen aiheen mutta siis lain mukaanhan lapsilla on lähivanhempi ja etävanhempi, vaikka huoltajuus olisi yhteinen ja käytössä vuoroviikot. Meilläkin minä olen lähi ja ex on etä, ja periaatteessa jos olisin oikea bitch, voisin vaatia elatusmaksuja koska laki, mutta kohtuutontahan se olisi. Minä saan lapsilisät (koska olen lähi) mutta siirrän joka kuukausi niistä puolet exän tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt menee ohi alkuperäisen aiheen mutta siis lain mukaanhan lapsilla on lähivanhempi ja etävanhempi, vaikka huoltajuus olisi yhteinen ja käytössä vuoroviikot. Meilläkin minä olen lähi ja ex on etä, ja periaatteessa jos olisin oikea bitch, voisin vaatia elatusmaksuja koska laki, mutta kohtuutontahan se olisi. Minä saan lapsilisät (koska olen lähi) mutta siirrän joka kuukausi niistä puolet exän tilille.
Suomen laissahan ei tosiaan voi lapsilla oli kahta kotia. Se on bitcheille kyllä sellainen ase, joilla uhkailla toista vanhempaa jos ei ole kaikki aivosolut toiminnassa. Vuoroviikkovanhemmat toivottavasti ymmärtävät soveltaa tätä helvetin vanhaa ja typerää lakia niin, että vuorovanhemmuus toteutuu oikein. En näe mitään järkeä maksella elareita jos lapset asuu yhtä paljon molemmilla. Jos ei äiti ole ymmärtänyt hommata elatuskykyä lapsilleen, niin ei siitä voi isää syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos lapsi harrastaa esim pianonsoittoa. Siirretäänkö pianokin joka viikko kodista toiseen?
Alkuvaiheessa harrastusta jotkut sähköurut voi ostaa molempiin koteihin. Jos harrastus vie mukanaan niin sittenhän se ei auta kuin ostaa piano molempiin. Kaksi kotia; omat jutut molemmissa. :)
Konservatorio ei hyväksy edes aloittelijam soittimeksi "jotain söhköurkuja". Soittotaidon perusta luodaan harrastuksen alussa. Sähkösoittimissa, varsunkin halvemmissa, ei kosketinten herkkyys ja tatsi vastaa oikean pianon koskettimia. Jos alussa ei soita oikeaa piania, tuskin harrastus kehittyy paremmaksi.
Mutta siis jos lainsäätäjän mukaan lähivanhemman pitää elatusmaksulla kattaa kaikki kustannukset, niin täytyykö pianoa sitten siirrellä kodista toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konservatorio ei hyväksy edes aloittelijam soittimeksi "jotain söhköurkuja". Soittotaidon perusta luodaan harrastuksen alussa. Sähkösoittimissa, varsunkin halvemmissa, ei kosketinten herkkyys ja tatsi vastaa oikean pianon koskettimia. Jos alussa ei soita oikeaa piania, tuskin harrastus kehittyy paremmaksi.
Mutta siis jos lainsäätäjän mukaan lähivanhemman pitää elatusmaksulla kattaa kaikki kustannukset, niin täytyykö pianoa sitten siirrellä kodista toiseen?
Maalaisjärjen käyttö lienee sallittua. Meillä lapsi käy mun luona harjoittelemassa myös niinä viikkoina kun asuu isänsä kanssa. Vuoroviikkojärjestelmässä vanhemmat uskoakseni asuvat suhteellisen lähellä toisiaan joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Lähivanhempi saa myös lapsilisät... eli ap... sinä saat noin 300 euroa/kk enemmän rahaa/lapsi kuin etävanhempi.
Se on aika pieni raha kuitenkin, kun kaiken sähkölaskuista alkaen yksin maksaa...
mä pakkaan isälle menessä parin päivän tavarat vaan reppuun ja matkustan sen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aika pieni raha kuitenkin, kun kaiken sähkölaskuista alkaen yksin maksaa...
Ööh, etävanhempikin maksaa kaiken sähkölaskuista alkaen yksin. Elatustuki ja lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen ja yhtä paljon lapsi kuluttaa sähköä, vettä, ruokaa jne. siellä etän luona joka toinen viikko. Vai onko tässäkin klassinen tapaus, jossa ex on löytänyt uuden onnen ja katkeruus kumpuaa sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpönlöpön, minä en ostaisi flyygeliä lapselleni vaikka oltais ydinperhettä vielä. Jos lapsesi innostuu ratsastuksesta, ostatko hänelle hevosen? Ja vuoroviikkovanhemmuus onnistuu jos vanhemmat asuu lähellä toisiaan, meilläkin matkaa kotien välissä alle kilometri. Jos flyygelin aika joskus on niin en usko että alkavat jupista jos pitää polkea alle kilometri sen ääreen :) mutta voihan tästä toki vääntää kun ei haluta uskoa, että lapsilla on hyvä olla vaikka on kaksi kotia, kunhan vanhemmat heitä rakastaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaahan se isäkin! Lapsilisät on tarkoitettu lasten menoihin eli juurikin vaatteisiin jne. Jos ei ole rahaa elättää lasta, älä tee lapsia.
Voi sinua, kun noin raskaan ponnistuksen joudut suorittamaan. Olisiko mahdollista pakata kassi, jonka voisi jättää sitten isälle? Tai lapset pakata itse?