Yritän jatkossa keskittyä syömään 5x päivässä, ruokapöydän ääressä
ja mahdollisimman terveellisesti.
Nykyään puputan jatkuvasti jotain tv:n tai tietokoneen ääressä ja lihon.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ymmärtää tän 5x päivässä ihan väärin. Tarkoitus ei ole vetää viittä ruokaa, vaan jakaa päivän kalorit tasaisemmin. Näin verensokeri säilyy tasaisempana eikä tule kiusausta vetää jättiannoksia tms. Enemmän kertoja ei tarkoita samaa kuin enemmän kaloreita. Usein jopa päinvastoin, kun jää mielitekoja pois.
Kuinka moni oikeasti laskee ne viiden aterian kalorit?
Jos hiilaria ja prodea on hillittömästi ja rasvaa niukanlaisesti on varmaa, että verensokeri hissaan ylös alas. Se taas juuri nimenomaan lisää mielitekojen vaaraa ja sitten helposti tulee skipattua kunnon ateria ja vedettyä mässyä. Jättiannoksessa ei ole mitään vikaa, jos niitä vetää kaksi tai kolme päivässä kunnolla rasvattuna, rasva pitää nälän poissa useita tunteja ja näin tulee lopulta syötyä vähemmän kaloreita. Turha hiilarin puputtaminen pitää pikkunälkää yllä, pitää insuliinin erityksen päällä käytännössä koko ajan ja pakkaa kaiken ylimääräisen energian rasvaksi kroppaan. Minä tiedän kun olen kokeillut.
Syön kolmesti päivässä, niukahkosti hiilaria, sopivasti prodea ja rutosti rasvaa. Ei ole mielitekoja, ruoka ei kokoajan pyöri mielessä ja yllätys yllätys, kalorit pysyvät ilman laskemista alle 2000. Tiedän kun olen joskus pistarina laskenut satunnaisen päivän makrot ja kalorit. Silti kasvista tulee vähintään 500g.
Juuri näin. Mullakin tämä toimii parhaiten. Ja sokerit pysyy kuosissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se suostus ole että viisi kertaa päivässä. Minulla syömishäiriötaustaa enkä todellakaan halua alkaa kikkailemaan.
Ap
Mitä ja miten ajattelit syödä?
Normaalia kotiruokaa. Laittamalla suuhun, pureskelemalla ja nielemällä. Joka aterialla runsaasti kasviksia ja vettä täytyisi myös juoda nykyistä enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin joskus yrittänyt "aterioida".
Normaalisti syön kaikkea silloin kun mieli tekee, usein vaikkei olisi nälkäkään. (En kuitenkaan syö kerralla niin paljon kuin kokonaisella aterialla.)
Kun olen yrittänyt syödä vain viisi tai kuusi kertaa päivässä, se odottaminen on ollut tuskaa. "Ahaa, söin viimeksi 12:lta, vielä pitää siis odottaa vähintään tunti, että saan taas syödä."
Säännöllinen syöminen auttaa kyllä hyvin siinä, ettei tule makeanhimo, mutta tuntuu pahalta tietoisesti kieltää itseään syömästä suurimman osan päivästä... En siis pysty kauan tuollasta syömistapaa ylläpitämään. Tulee poikkeuspäivä, jona rupean aikataulujen vuoksi napostelemaan ja palaan kokonaan siihen vanhaan tapaan. Pidän taukoja, kun ei vain huvita syödä, joten ei tunnu siltä, että rajoittaisin itseäni, mutta joskus saatan unohtaa syömisen useammaksi tunniksi (-> makeanhimo) ja joskus taas syödä liikaa päivän aikana.
t. ahmatti
Sun pitää miettiä ruokiesi sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti syön kaikkea silloin kun mieli tekee, usein vaikkei olisi nälkäkään. (En kuitenkaan syö kerralla niin paljon kuin kokonaisella aterialla.)
Kun olen yrittänyt syödä vain viisi tai kuusi kertaa päivässä, se odottaminen on ollut tuskaa. "Ahaa, söin viimeksi 12:lta, vielä pitää siis odottaa vähintään tunti, että saan taas syödä."
Säännöllinen syöminen auttaa kyllä hyvin siinä, ettei tule makeanhimo, mutta tuntuu pahalta tietoisesti kieltää itseään syömästä suurimman osan päivästä... En siis pysty kauan tuollasta syömistapaa ylläpitämään. Tulee poikkeuspäivä, jona rupean aikataulujen vuoksi napostelemaan ja palaan kokonaan siihen vanhaan tapaan. Pidän taukoja, kun ei vain huvita syödä, joten ei tunnu siltä, että rajoittaisin itseäni, mutta joskus saatan unohtaa syömisen useammaksi tunniksi (-> makeanhimo) ja joskus taas syödä liikaa päivän aikana.
t. ahmatti
Onko sulla sitten mitään muuta tekemistä, kuin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Usein syöminen, siis että syö monta pientä ateriaa päivässä, pitää verensokerin koko ajan ylhäällä. Miksi halutaan pitää se koko ajan ylhäällä? Diabetesta odotellessa?
Ei terveellä ihmisellä verensokeri humpsi ylös syönnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein syöminen, siis että syö monta pientä ateriaa päivässä, pitää verensokerin koko ajan ylhäällä. Miksi halutaan pitää se koko ajan ylhäällä? Diabetesta odotellessa?
Terve tai sairas, ihan sama, hiilari ja prode nostaa verensokeria. Mitä enemmän ja mitä useammin näitä, sitä varmemmin insuliinin eritys pysyy aktiivisena. Ennemmin tai myöhemmin tuloksena on diabetes. Rasvakammo tulee vielä yhteiskunnalle todella kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve tai sairas, ihan sama, hiilari ja prode nostaa verensokeria. Mitä enemmän ja mitä useammin näitä, sitä varmemmin insuliinin eritys pysyy aktiivisena. Ennemmin tai myöhemmin tuloksena on diabetes. Rasvakammo tulee vielä yhteiskunnalle todella kalliiksi.
Sekin rasva mitä syödään on kelvotonta margariinia tai rypsiöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riippuu siitä mitä syö, ei syöjästä.
Aikuiselle ihmiselle riittää ruokailu kolmesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ahmatti
Sun pitää miettiä ruokiesi sisältöä.
Pitää joo. Jos rupean syömään täydellisesti aterioiden, niin silloin mietinkin enemmän. Ongelma on ehkä siinä, että joko kaiken pitää mennä täydellisesti tai sitten heitän koko homman läskiksi.
Vaikka söisin terveellisiä aterioita, niin ei nälkä lähde. Mikään ei tunnu riittävän kolmeksi tunniksi. Kolme tuntia ja pitempikin aika syömättä on helpointa heti aamusta aloittaen, kun ei ole vielä syönyt mitään. Mulla kirjaimellisesti nälkä (ruoanhimo) kasvaa syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitten mitään muuta tekemistä, kuin tuo.
Elämässäni ei tapahdu paljon, yleensä olen kotona koneen ääressä. Onhan se helpompi olla syömättä, kun tekee jotain kodin ulkopuolella ja tavallaan unohtaa ruoan välillä, mutta en luonteeltani pystyisi olemaan aktiivinen joka päivä, väsyisin nopeasti. (Seli seli, juu juu...) Kuitenkin tuollaisina poikkeushetkinä sitä helposti sortuu epäterveelliseenkin syömiseen ja juuri siihen naposteluun, eli silloinkaan ei voisi syödä säännöllisesti.
En oikein keksi itselleni tapaa, miten säännöllinen viiden tai kuuden aterian syöminen onnistuisi muuten kuin muutaman päivän ja ehkä muutaman viikonkin kokeiluna. Ei vaan jaksa nähdä jatkuvasti sitä vaivaa, kun joutuu kuitenkin "kitumaan".
(ei ap.)
5-6krt/päivässä Onkin hyvä, eikä edes vaikea toteuttaa, kun tottuu. Itse olen ollut lihavuusleikkauksessa vuosia sitten, haluan pitää painoni sopivissa rajoissa, joten syön välillä jopa 6-8 pientä annosta vuorokaudessa. Jos en syö usein, nälkä kyllä ilmoittaa olemassaolostaan ja muistuttaa syömään, kun on tottunut tuohon rytmiin. Hyvä hampaidenhoito vaan pitää muistaa kun ruokailukertoja on useammin, muutoin tuo on oikein hyvä tyyli, verensokerit pysyy tasaisena ja olo hyvänä, painonhallinta on paöjon helpompaa.