Yritän jatkossa keskittyä syömään 5x päivässä, ruokapöydän ääressä
ja mahdollisimman terveellisesti.
Nykyään puputan jatkuvasti jotain tv:n tai tietokoneen ääressä ja lihon.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mä aloin kiinnittää ruokailukertojen määriin huomiota jo ennen kuin sain lapsia, mutta lopullisesti ruokarytmi selkeytyi lasten myötä. Kun lapsille pitää olla säännölliset ruoka-ajat, ne tulee pidettyä itselläkin. Aivan äärimmäisen harvoin tulee vain närpittyä jotain.
Mun lapseni ovat jo niin isoja, että ottavat itse. Jokaisella omat aikataulunsa. Kerran päivässä pyritään syömään yhdessä, aina ei onnistu sekään.
Ap
Mitä ajattelit syödä? Toi viis kertaa päivässä tuntuu kyllä aika paljolta.
Onnea vaan kovasti yritykselle. Tietysti pääpaino kevyissä hiilareissa, kevyessä proteiinissa ja vain sipaisu rasvaa. Sitten tekee koko ajan jotain pientä mieli kun verensokeri sahaa ylös alas. Viisi ruokailukertaa päivässä aikuisella terveellä ihmisellä on liioittelua. Kolme ateriaa päivässä riittää, kun ne koostaa oikein, välipalat on penskoja varten.
Noku suositukset sanoo, että pitää syödä viis kertaa päivässä.
No eikö se suostus ole että viisi kertaa päivässä. Minulla syömishäiriötaustaa enkä todellakaan halua alkaa kikkailemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eikö se suostus ole että viisi kertaa päivässä. Minulla syömishäiriötaustaa enkä todellakaan halua alkaa kikkailemaan.
Ap
Miksi suositellaan syömistä noin usein?
5 kertaa päivässä on just sopiva määrä. Reilusti proteiinia ja paljon vihanneksia lounaalla ja päivällisellä ja pikkasen riisiä, pastaa ja mitä nyt haluatkaan. Ite teen niin, että lounaalla on hiilareita ja päivällisellä sitten vihanneksia reilusti. Broileri ja lohi on suosikkeja.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä ja miten ajattelit syödä?
Vierailija kirjoitti:
5 kertaa päivässä on just sopiva määrä. Reilusti proteiinia ja paljon vihanneksia lounaalla ja päivällisellä ja pikkasen riisiä, pastaa ja mitä nyt haluatkaan. Ite teen niin, että lounaalla on hiilareita ja päivällisellä sitten vihanneksia reilusti. Broileri ja lohi on suosikkeja.
Miksi on sopivaa syödä noin usein?
Moni ymmärtää tän 5x päivässä ihan väärin. Tarkoitus ei ole vetää viittä ruokaa, vaan jakaa päivän kalorit tasaisemmin. Näin verensokeri säilyy tasaisempana eikä tule kiusausta vetää jättiannoksia tms. Enemmän kertoja ei tarkoita samaa kuin enemmän kaloreita. Usein jopa päinvastoin, kun jää mielitekoja pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun syö noin 3 tunnin välein, niin verensokeri pysyy tasaisena ja se ehkäisee sitten turhaa napostelua ja ylensyöntiä. Tottakai pitää syödä fiksusti, eli ei mitä tahansa ja ei liikaa.
ite oon syöny pitkään näin:
aamulla puuro, marjoja, kananmuna, raejuustoa, pähkinöitä ja banaani
välipalaks rahka tai hedelmä
lounaaks kana tai lohi salaatti
päivälliseks esim. kanaa ja riisä, vihanneksia
iltapalaks rahkaa, marjoja, hedelmää, muutama tuore taateli ja porkkanaa
kroppa on tottunut saamaan ruokaa tasaisin väliajoin, en syö itseäni liian täyteen ja nälkä kerkeää tulla ennen seuraavaa ruokaa.. kulutan toki paljon. Fyysinen työ, urheilua joka päivä jossain muodossa ja matkat pyöräillen. paino pysyy kurissa ja ruoka on herkullista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun syö noin 3 tunnin välein, niin verensokeri pysyy tasaisena ja se ehkäisee sitten turhaa napostelua ja ylensyöntiä. Tottakai pitää syödä fiksusti, eli ei mitä tahansa ja ei liikaa.
Verensokerin tasaisuus riippuu siitä mitä syö, ei siitä kuinka usein.
Aamupala, (välipala), lounas, välipala, päivällinen ja iltapala, tuossa on 5(-6) syöntikertaa.
Kyllä se näin on,ei munkaan avomieheni usko,kehuu,ettei hän syö oikein mitään ja painaa toistasataa kiloa.Ei tosin liikukaan.No en itsekään hoikka ole,mutta lievästi ylipainoinen.Tiedän,että mussa on närppijän ja puputtajan vikaa,kun siitä pääsisi eroon,niin kilot lähtisi veks.
Aamulla aamiainen,johon kuuluu muutakin kuin kahvi.Puuroa tai muroja,mieluummin puuroa,tai/kautta voileipä.Hedelmät käy myös.Mehua voi juoda aamulla tai pirtelön ja sitten kahvia tai teetä mikäli maistuu.
Lounaalla sitten normaalia ruokaa ja tietysti parempi,että pastaa perunaa vähemmän.
Iltapäivällä voileipä,viili,hedelmä,marjakeittoa tms.Kahvia tms.
Päivällinen on sitten se toivottavasti perheen kokoava ateria.
Illan kuluessa sitten iltapala,samaa tyyliä ehkä kuin välipalakin.
Tästä vain lipsuu niin herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala, (välipala), lounas, välipala, päivällinen ja iltapala, tuossa on 5(-6) syöntikertaa.
Niin on, mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Moni ymmärtää tän 5x päivässä ihan väärin. Tarkoitus ei ole vetää viittä ruokaa, vaan jakaa päivän kalorit tasaisemmin. Näin verensokeri säilyy tasaisempana eikä tule kiusausta vetää jättiannoksia tms. Enemmän kertoja ei tarkoita samaa kuin enemmän kaloreita. Usein jopa päinvastoin, kun jää mielitekoja pois.
Kuinka moni oikeasti laskee ne viiden aterian kalorit?
Jos hiilaria ja prodea on hillittömästi ja rasvaa niukanlaisesti on varmaa, että verensokeri hissaan ylös alas. Se taas juuri nimenomaan lisää mielitekojen vaaraa ja sitten helposti tulee skipattua kunnon ateria ja vedettyä mässyä. Jättiannoksessa ei ole mitään vikaa, jos niitä vetää kaksi tai kolme päivässä kunnolla rasvattuna, rasva pitää nälän poissa useita tunteja ja näin tulee lopulta syötyä vähemmän kaloreita. Turha hiilarin puputtaminen pitää pikkunälkää yllä, pitää insuliinin erityksen päällä käytännössä koko ajan ja pakkaa kaiken ylimääräisen energian rasvaksi kroppaan. Minä tiedän kun olen kokeillut.
Syön kolmesti päivässä, niukahkosti hiilaria, sopivasti prodea ja rutosti rasvaa. Ei ole mielitekoja, ruoka ei kokoajan pyöri mielessä ja yllätys yllätys, kalorit pysyvät ilman laskemista alle 2000. Tiedän kun olen joskus pistarina laskenut satunnaisen päivän makrot ja kalorit. Silti kasvista tulee vähintään 500g.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näin on,ei munkaan avomieheni usko,kehuu,ettei hän syö oikein mitään ja painaa toistasataa kiloa.Ei tosin liikukaan.No en itsekään hoikka ole,mutta lievästi ylipainoinen.Tiedän,että mussa on närppijän ja puputtajan vikaa,kun siitä pääsisi eroon,niin kilot lähtisi veks.
Aamulla aamiainen,johon kuuluu muutakin kuin kahvi.Puuroa tai muroja,mieluummin puuroa,tai/kautta voileipä.Hedelmät käy myös.Mehua voi juoda aamulla tai pirtelön ja sitten kahvia tai teetä mikäli maistuu.
Lounaalla sitten normaalia ruokaa ja tietysti parempi,että pastaa perunaa vähemmän.
Iltapäivällä voileipä,viili,hedelmä,marjakeittoa tms.Kahvia tms.
Päivällinen on sitten se toivottavasti perheen kokoava ateria.
Illan kuluessa sitten iltapala,samaa tyyliä ehkä kuin välipalakin.
Tästä vain lipsuu niin herkästi.
Tottahan tosta lipsuu kun on pääasiassa sokeria.
Olen itsekin joskus yrittänyt "aterioida".
Normaalisti syön kaikkea silloin kun mieli tekee, usein vaikkei olisi nälkäkään. (En kuitenkaan syö kerralla niin paljon kuin kokonaisella aterialla.)
Kun olen yrittänyt syödä vain viisi tai kuusi kertaa päivässä, se odottaminen on ollut tuskaa. "Ahaa, söin viimeksi 12:lta, vielä pitää siis odottaa vähintään tunti, että saan taas syödä."
Säännöllinen syöminen auttaa kyllä hyvin siinä, ettei tule makeanhimo, mutta tuntuu pahalta tietoisesti kieltää itseään syömästä suurimman osan päivästä... En siis pysty kauan tuollasta syömistapaa ylläpitämään. Tulee poikkeuspäivä, jona rupean aikataulujen vuoksi napostelemaan ja palaan kokonaan siihen vanhaan tapaan. Pidän taukoja, kun ei vain huvita syödä, joten ei tunnu siltä, että rajoittaisin itseäni, mutta joskus saatan unohtaa syömisen useammaksi tunniksi (-> makeanhimo) ja joskus taas syödä liikaa päivän aikana.
t. ahmatti
Mä aloin kiinnittää ruokailukertojen määriin huomiota jo ennen kuin sain lapsia, mutta lopullisesti ruokarytmi selkeytyi lasten myötä. Kun lapsille pitää olla säännölliset ruoka-ajat, ne tulee pidettyä itselläkin. Aivan äärimmäisen harvoin tulee vain närpittyä jotain.