Siviilisäädyt, mikä ilmaisu naimattoman tilalle?
Tuon "naimaton" -siviilisäädyn nimeä voisi muuttaa. Suomen kieli on tosi suorasukainen tässä naimisissa tai ei -sanastossaan. Pohjana on sana naida ja tietty sekin tarkoittaa sekä mennä naimisiin että panna, mutta pohjalla on tietysti juuri tuo panna, jos oikein arvaan, siis se on ollut eka merkitys.
Mikä sana naimattoman tilalle? Miten kutsua ihmistä, joka ei ole naimisissa, eikä ole koskaan ollutkaan? Jokin parempi sana kuin naimaton, joka heti viittaa naimiseen.
Niin, naimatonhan saattaa naimisessakin ylittää kaikki ennätykset ;)
Kommentit (13)
Joka reikään pantu mutta silti sinkku
Jos vaan pysytään nykyisessä vaihtoehdossa
Tää on kyllä kinkkinen kysymys, itsekin olen sitä joskus miettinyt. "sinkku" ei oikein istu mihinkään virallisiin papereihin
Ehkö voisi olla vaan että "naimisissa" tai "ei naimisissa"?
Joku nyhtö-juttu. Voi itku kun inhoan sanaa nyhtö...kai se tähänkin liitetään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkö voisi olla vaan että "naimisissa" tai "ei naimisissa"?
Onhan avoliitossakin asuva "ei naimisissa".
Mä laitan yleensä "perheetön", vaikken sitäkään niin hyvänä ilmauksena pidä.
Yksin tai avoliitossa asuva, naisesta neiti. Sinkkuhan tarkoittaa sellaistakin joka ei seurustele?
Vaihtoehdot jatkossa:
Naimisissa, saman katon alla
Naimisissa, mutta asumusero tai on hankalaa
Avoliitossa
Pitkäaikaisessa suhteessa, muttei asuta yhdessä
Lyhytaikainen suhde
Jotain pientä säätöä
Villiä elämää
Forever Alone
Aseksuaali ja/tai antisosiaalinen luolaeläjä
Sukupuoleni on taisteluhelikopteri
Mua ärsyttää myös tuo naimaton/naimissa jaottelu, kun se on niin mustavalkoinen. Elän avoliitossa eli en ole naimissa, mutta elämäntilanteeni ei vastaa yksin elävänkään tilannetta.
Mä en oo ikinä ollut naimisissa enkä harrastanut seksiä joten sana naimaton kuvaa tilannettani oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää myös tuo naimaton/naimissa jaottelu, kun se on niin mustavalkoinen. Elän avoliitossa eli en ole naimissa, mutta elämäntilanteeni ei vastaa yksin elävänkään tilannetta.
Mun mielestä naimaton/naimisissa on juuri oikein. Kaikkialla vaan pitää sitä avoliittoa ruksailla, vaikka asumisjärjestelyjenhän ei pitäisi kuulua kenellekään. Me kun nyt vaan nimenomaan halutaan olla naimattomia vaikka pitkä suhde ja pantukin ollaan.
Naimaton/naitu viittaa nimenomaan naimisissa olemiseen, ei seksin harrastamiseen. Pidetään siis nykyinen sana, se on aivan sopiva, ja kaikki epäsopiva on vain likaista mielikuvitusta.