Häiden järjestäminen/ mistä rahat ja paljonko tarvitaan?
Pitäisi tässä joskus lähitulevaisuudessa mennä naimisiin, ja olen miettinyt että miten olette järjestäneet häiden rahoituksen? Oletteko hyvissä ajoin alkaneet laittamaan rahaa säästöön kuukausittain? Ja kuinka kauan olette joutuneet säästämään? Me ei kyllä mitenkään saada 100-150e enempää per kuukausi säästöön. Tällä säästämisen tahdilla voidaan juhlia häitä joskus 5 vuoden päästä :D
.
Ja siis minkä verran rahaa tarvitaan hääjuhlan järjestämiseen? Pystyykö esim. 6 000 eurolla järjestämään häät?
Sellaiset ihan tavalliset mukavat häät, jossain juhlapaikassa, tarjolla ruokaa ja juomaa :)
.
Kiitos vastauksista!
Kommentit (26)
Hyvissä ajoin alettu säästämään. Omat häät maksoi n. 10 000. Pidettiin ravintolassa, joten se nosti vähän hintaa. Vieraita oli n. 70. Eli nuo kustannukset riippuu vierasmäärästä. Meillä 6000 euroa meni pelkkiin ruokiin.
Herrajumala, 6000e saisi jo ihan älyttömät häät!
Ei kuulosta järkevältä laittaa yhteen päivään tommosta summaa jos on vain normaali palkansaaja eikä mikään miljonääri...
No kyllähän häitä voi edullisestikin järjestää, varsinkin jos on valmis tekemään itse paljon.
Meillä häihin meni noin 6000€ sisältäen kaiken. Ruoka/juomat ja paikka oli meillä ne kalleimmat. Vieraita 50 ja ruoka oli 2500€. Paikka oli 1050€.
Meillä taas 6000 € riitti hyvin. 80 hengen "perinteiset maalaishäät".
Meillä meni 16000€, 50 hengen juhlat. Säästimme kihlajaisista lähtien, 1,5 vuotta.
Me menimme nuorena naimisiin kesken opiskelujen. Ok, kyseessä oli pieni paikkakunta ja vieraita kokonaisuudessaan 35, mutta kokonaiskustannukset pyörivät kahdessa tonnissa. Paljon tehtiin itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta järkevältä laittaa yhteen päivään tommosta summaa jos on vain normaali palkansaaja eikä mikään miljonääri...
Niin oletko sä järjestänyt tällaisia älyttömiä häitä 6000 eurolla? Tuossa luulossa minäkin olin, että paljon rahaa mutta sitten kun oikeasti rupesi kirjaamaan exceliin että mitä mikäkin maksaa niin yllättävän helposti siitä summasta tulee viisinumeroinen. Eikä siihen vaadita edes mitään ihmeellisiä tai kalliita ohjelmanumeroita tms.
Siis mitä keskivertohäät maksaa? Mulla ei ole mitään käsitystä ilmeisesti...Oon ajatellu että tyypilliset häät maksaa jotain 4 000 - 10 000 euron väliltä?
t.ap
Kuudella tonnilla järjestää ihan hyvät häät. Ei niitä yli kymppitonnin häitä erota millään halvemmista. Toistensa kopioita kaikki hääjuhlat.
Av:lla aina sanotaan, että kyllähän ne häät nyt halvalla järjestää, tyylillä ruokaan satanen ja pukuun toinen. Olen kuitenkin vähän eri mieltä - järjestettiin juuri ylioppilasjuhlat n. 30 hengelle ja tehtiin kaikki itse, pelkästään ruokakauppaan meni 400 euroa. Häät nyt on yleensä aika paljon prameammat juhlat ja tarjoilu laadukkaampaa, saati sitten tilavuokrat, puvut morsiamelle ja sulhaselle ja mahdollisesti kaaso(i)lle ja bestaman(e)ille, tilan koristelu, valokuvaus, bändi, joku avustava henkilö tarjoiluun ja juokseviin pikkuasioihin ja niin edelleen ja niin edelleen ja niin edelleen.
Olen lukenut tällaista blogia, jossa kirjoittaja järjesti 50 hengen häät 2000 eurolla.
http://budjettihaat.blogspot.fi/p/blog-page.html
Eihän kannata alkaa järjestämään mitään kun kutsuttavia vieraita olisi max 15 minun puoleltani (siinä jo lapset mukana) ja miehen puolelta max 8?
me ajateltiin ihan vain kotona keittää kaffet ja leipoa kakun yms. Tulee ken tulee
Meidän viiden vuoden takaiset maaseutuhäät sadalle hengelle maksoi 3400 euroa. Käytettiin hyväksi suhteita ja sukulaisia apuna valmisteluissa.
Riippuu niin paljon kaikesta. Me mentiin naimisiin viime kesänä Helsingissä ja laskeskeltiin eri vaihtoehtoja mitenpäi vaan niin vähintään 10 000 e oli loppusumma.
Kallein on juuri ruoka, juoma ja paikka. Jos saa tuoda omat juomat ja pitopalvelun, juhlapaikka yleensä ottaa törkeän vuokran joko suoraan tai kieroteitse. Yheessäkin paikassa olisi pitänyt maksaa 15e astiavuokraa per vieras. Jos paikka on ilmainen, tarjoilut ovat kallimmat. Kokonaismaksu siis melko vakio. Ne paikat, jotka tulisivat halvemmaksi, on varattu pariksi vuodeksi eteenpäin, eli nopealla aikataululla ei saa halvahkoa.
Muualla Suomessa varmaan on toisin ja tuo 6 000 voi riittääkin, jos hääpuvun ym. vaatetukse , kampausten, koristeiden yms. härpäkkeiden hankintaan ei käytä juuri mitään.
Hääbusiness ottaa kyllä osansa!
Itse tehty ruoka vs. ravintola/tilauspalvelu
Vähän vieraita vs. paljon vieraita
Koruttomat häät vs. joka paikka täynnä satiininauhaa, menut kehystetty, kukkia jne.
Halpa hääpuku, miehellä kentien jo sopiva puku valmiina vs. ostetaan molemmat kenkineen, koruineen...
Halpa/ilmainen juhlapaikka vs. kallis juhlapaikka
Itse tehty meikki ja kampaus vs. meikki, kampaus, rakennekynnet, hampaidenvalkaisu ja ties mitä.
Ei alkoholia/max alkumalja vs. alkoholia niin paljon kuin kukakin haluaa hääparin piikkiin tilata.
Häämatkaa ei vs. häämatka
Sukulaisten ottamat kuvat riittää vs. oikea valokuvaaja
Onhan noilla hieman hintaeroa kumman mukaan tekee. Muitakin seikkoja varmasti on, äkkiseltään ei tullut muuta mieleen.
Täässä on esimerkki säästeliäistä häistä.
http://www.naimisiin.info/haaopas/budjetti20.html
Itse kyllä nimittäisin tätä ennemminkin itaran sukulaisen pihistelyhäiksi. Esimerkissä edullisuus perustuu siis siihen että sukulaisilta ja kavereilta saadaan tavaraa ja työvoimaa ilmaiseksi ja kaikki mahdollinen tehdään talkoovoimin. Morsiamen ulkonäköön pannaan 500 ja yhden kallan kimppuun 50 euroa, mutta sitten kavereiden pitäisi hoitaa juhlan musiikit ja valokuvaus ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jotkut ihmiset haluavat järjestää sellaiset juhlat joihin saattaa mennä se 6000e. Häät on monelle tosi tärkeä juhlapäivä :) Keskiansioisen pariskunnan vuotuisista bruttotuloista tuo 6000e on kuitenkin vaan n.8%.
Juhlapaikka 0-1000€
Maistraatin virkamies paikalle 150€
Ruoka per nuppi 35€
Juoma per nuppi 10€ (yksi ihminen hakee virosta autolla arkena)
Riippuu riippuu riippu! Mikä paikkakunta, mistä ruoka, millainen juhlatila? Meillä meni jo tuo 6000 euroa pelkkään ruokaan, 100 hengen häät oli kyseessä. Luulisin että tuolla 6000 voisi saada pienehköt kotikutoiset häät.