Miten alapainetta saa alemmas?
Alapaine huitelee 90... lääkäri haluaisi aloittaa lääkityksen. Miten tuota alapainetta saisi alemmas? Yläpaine vaihtelee 105-135 välillä. Suolaa on vähennetty ruokavaliosta, mutta vaikuttaa lähinnä vain yläpaineeseen. Mulla on aloitettu kilpirauhaslääkitys. Liikuntaa tulen lisäämään, (mulla on tässä takana pitkä sairasjakso, jonka vuoksi lopetin kaikki harrastukset, kun en jaksanut tehdä mtn), mutta mitä muuta vois tehdä tuon alapaineen suhteen?
Kommentit (23)
Mineraalivettä lipitän, ainakin jos en ole ehtinyt syödä tarpeeksi niitä kaalejani ym :)
'
- D - vitamiini saattaisi auttaa
- kivikautinen ruokavalio ehkä auttaa
- sokerikin sisältää suolaa, se pois
'
Minulla oli paineet samalla tasolla ja ihmettelin syytä. Meni noin 4 kk ja tilanne korjautui itsestään. Nykyisin on noin 116/64 eli samaa tasoa kuin ennen tuota episodia. En käynyt lääkärissä. Epäilen, että minulla oli jokin yleiskuntoa heikentävä, vähäoireinen ja muuten huomaamaton, tauti, josta parannuttuani paineetkin normalisoituivat. Entä jos olisin aloittanut lääkkeet ja luullut, että ne toivat avun? Milloin hoidetaan syytä ja milloin seurausta? Mitä hyvää lääketieteellä on tarjota ja milloin menee överiksi? Aina kannataa itsekin pohtia oloaan ja miten voisi korjata sitä.
Kiitos!
Mä olen myös alle 30 v. Mulle pistettiin kontrolliksi 140/85.
Yläpaineen kanssa ei ole ongelmaa, mutta alapaineen saavuttaminen tavoitetasoon ei meinaa onnistua. Tosin seuraamista alle kuukausi ja tässä vielä yritetään parantua. Olo on melko heikko. Mulla on toki ylipainoa, että laihduttamisen varaa on, mutta aikaisemmin liikunnasta huolimatta on pysynyt tiukassamana ja lopulta olo meni niin huonoksi, ettei jaksanut enää kuin muuta sohvalla ja nukkua. Ap
Ap, miten sulla on verenpaine mitattu? Aina pelkästään terkkarilla/lääkärillä?
Varsinkin nuorilla ihmisillä MYÖS se alapaine reagoi herkästi mittaustilanteeseen ja jännittämiseen. Siksi olisi hyvä tehdä verenpaineen vuorokausiseuranta semmoisella 24 h olkavarressa olevalla mittarilla+nauhurilla - se antaa totuudenmukaisen kuvan paineista silloin, kun epäilys siitä, että paine reagoi mittaustilanteeseen.
Verenpaine voi olla koholla myös ihan perintötekijöihin liittyen. Mieheni suvussa melkein kaikki miehet ovat kuolleet sydäriin 50-60 -vuotiaina, ja toden totta: hänellä on korkea kolesteroli ja verenpaine, riippumatta elintavoista. Lääkitys onneksi kumminkin auttaa!
Tässä siitä vuorokausimittauksesta. Sitä suositellaan tehtäväksi ainakin kaikille alle 30-vuotiaille, mainitsemistani syistä.
Semmoinen tuli vielä mieleen, että ethän ap mässää lakritsia/salmiakkia? Ne nostavat nuorilla usein sitä verenpainetta.
http://www.ebm-guidelines.com/dtk/syd/avaa?p_artikkeli=syd00200
t. 5
Vähennät lisätyn suolan kokonaan pois, kofeiini pois, salmiakki ja lakritsi kokonaan pois, tupakka ehdottomasti kokonaan pois, lisää liikuntaa. Jos ei noilla laske ja paineet pysyvästi koholla niin kyllä se lääkitys on paljon pienempi harmi kuin vaikka aivohalvaus... Kaikilla ei riitä elämäntapamuutokset edes nuorena, perimä määrää tässä paljon. Onko suvussa verenpainetautia?
Vierailija kirjoitti:
Mineraalivettä lipitän, ainakin jos en ole ehtinyt syödä tarpeeksi niitä kaalejani ym :)
'
'
Minkälaista mineraalivettä? Jos esim. Vissyä niin tiedäthän että siinä on ihan kamalasti suolaa? Kannattaa katsoa se mineraalikoostumus tosi tarkkaan.
Sitten jos on ylipainoa, niin se on tietty tekijä verenpaineeseen.
Olen ostanut olkavarsimittarin ja ruvennut merkitsemää tuloksia ylös (aamulla ja illalla, joskus päivällä). Lääkärin mittaamana tulokset olivat aivan hulluja mm. alapaine 130.
Olen sitä mieltä, että yrittäisin mieluiten selvitä ilman lääkkeitä mahdollisimman pitkään. Sukurasitettakin kyllä on molemmilta puolilta, joten lääkitys on väistämätön jossain vaiheessa.
Lueskelin kuitenkin, että kilpirauhashäiriöt voivat korottaa alapainetta. Lääkitys tosin alkaa tehoa hitaasti. Paine on jo nyt tippunut 100 -> 90, mutta tuota tiputusta voi selittää stressin väheneminen. Vielä pitäisi alapainetta saada tasattua. Mä melkein uskon, että sopivan tyroksiiniannostuksen löytämisen jälkeen alapaine tippuisi, mutta toistaiseksi pitäisi löytää muita keinoja sen pitämiseksi alhaalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
'Minkälaista mineraalivettä? Jos esim. Vissyä niin tiedäthän että siinä on ihan kamalasti suolaa? Kannattaa katsoa se mineraalikoostumus tosi tarkkaan.
Suolattomia mineraalivesiä siis.
Minulle ei missään nimessä natriumia.
Kalium ym tekevät juuri hyvää verenpaineelle, kuten yleisesti tiedetään.
Ihan tosissaan olen:
kun niitä vihanneksia (joista saa hyviä mineraaleja) ei nyt joka päivä kiloa ehdi syödä.
'
- kivikautinen ruokavalio on tätä samaa: suola pois kokonaan
Sitä tiukkaa ruokavaliota ei ole itseni tarvinnut noudattaa, mutta sieltä saa osviittaa
- esim rasvaiset juustot ovat suolapommeja
'
(holter-ekg:ssa olen minäkin käynyt, se kertoo paljon asioita sydämestä lääkärille).
En mässää salmiakkia tai lakua. En voi sietää niitä, niin ei ole ongelmaa. Alkoholia enkä tupakkaa käytä myöskään. Ja suoraan sanottuna inhoan mineraalivesiäkin... D-vitamiinia alan syödä purkista säännöllisemmin. Epäsäännöllisesti sitä on tullut syötyä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut olkavarsimittarin ja ruvennut merkitsemää tuloksia ylös (aamulla ja illalla, joskus päivällä). Lääkärin mittaamana tulokset olivat aivan hulluja mm. alapaine 130.
Olen sitä mieltä, että yrittäisin mieluiten selvitä ilman lääkkeitä mahdollisimman pitkään. Sukurasitettakin kyllä on molemmilta puolilta, joten lääkitys on väistämätön jossain vaiheessa.
Lueskelin kuitenkin, että kilpirauhashäiriöt voivat korottaa alapainetta. Lääkitys tosin alkaa tehoa hitaasti. Paine on jo nyt tippunut 100 -> 90, mutta tuota tiputusta voi selittää stressin väheneminen. Vielä pitäisi alapainetta saada tasattua. Mä melkein uskon, että sopivan tyroksiiniannostuksen löytämisen jälkeen alapaine tippuisi, mutta toistaiseksi pitäisi löytää muita keinoja sen pitämiseksi alhaalla. Ap
Kotimittaus on ok, jos sulla on hyvä mittari ja se on kalibroitu parin vuoden sisällä. Mutta se on silti eri asia kuin vuorokausimittaus, joka siis monitoroi myös yöllä. Suosittelen sitäkin.
5
Minulla laski 97 -> 60 hyvin yksinkertaisella keinolla, lopetin maidon juonnin jonka seurauksena laihduin 10 kg. Muita maitotuotteita käytän vielä päivittäin (jogurtti, juusto). Minulla sukurasitteena toiselta puolelta korkea ja toiselta puolelta liian matala verenpaine. Josko pysyis nyt itse suht normaalien kirjoissa.
Kuulostaa kamalan vaivalloiselta tuollainen 24/7-mittaus ja värkkikin on varmaan mukavan hintainen.
En ole vuosikausiin juonut enää maitoa. Lopetin varmaan yli 10 vuotta sitten. Suolaa on myös tullut vähennettyä reilusti 10 vuoden aikana ja nyt vielä lisää, kun lääkäri aiheesta sanoi. Suolaa ei lisätä oikein enää mihinkään.
Ja tehellisesti: täysin suolaton elämä kuulostaa kamalalta, jos tämäkin on jo vaikeaa. Ap
Mä en kyllä ymmärrä, mikset halua syödä lääkkeitä ap, etenkin jos suolaton elämä on vaikeaa eikä ylipainokaan näytä olevan helppo päästä eroon? Mitä pidempään kituutat paineet korkealla, sitä enemmän vahinkoa (näkymätöntä sellaista) ne tekee sun verisuonistoon. Ei ole mikään ansio tai saavutus että aloittaa lääkkeet mahd myöhään, ihan sua varten ne on ja että eläisit mahdollisimman pitkän ja terveen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalan vaivalloiselta tuollainen 24/7-mittaus ja värkkikin on varmaan mukavan hintainen.
En ole vuosikausiin juonut enää maitoa. Lopetin varmaan yli 10 vuotta sitten. Suolaa on myös tullut vähennettyä reilusti 10 vuoden aikana ja nyt vielä lisää, kun lääkäri aiheesta sanoi. Suolaa ei lisätä oikein enää mihinkään.
Ja tehellisesti: täysin suolaton elämä kuulostaa kamalalta, jos tämäkin on jo vaikeaa. Ap
No sen värkin saa lääkäristä lainaan siksi aikaa että tarvitsee, ei sitä tarvitse itselle ostaa. :-) Hyvähän se on tietää miten koholla ne paineet oikeasti on, eikä sitä saa tietää ilman 24h mittausta. Etenkin jos paineet on koholla yölläkin, se kertoo kyllä aika paljon siitä, tarvitseeko lääkitystä vai ei.
Sokeri nostaa verenpainetta enemmän kuin suola. Varmasti on heikko olo jos suolan saanti on nollassa, sitäkin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Täysin suolaton elämä on vaarallista, suola on välttämätön aine.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri nostaa verenpainetta enemmän kuin suola. Varmasti on heikko olo jos suolan saanti on nollassa, sitäkin tarvitaan.
Ihan höpöjuttuja. Missä lääkiksessä opetetaan, että sokeri nostaa verenpainetta? Ja suolaa saa riittävästi ravinnosta ilman lisättyä suolaakin, ainoastaan trooppisessa kuumuudessa tms. lisäsuolaa tarvitaan koska hikoillaan niin voimakkaasti.
Mulla on paineet 162/97 nyt viimeksi mitatessa ja mietin, että pitäsiköhän tässä alkaa myös kyselemään jo jostain, että onko enää ihan ok...Leposyke 80-90 välillä, vaikka olen hyvässä kunnossa ja normaalipainoinen jne. Ikää alle 30v. Kannattaako vaivautua? Anteeksi, kysyn nyt samalla kertaa kun tuli mieleen. Aloittajalle lykkyä tykö myös terveytensä kanssa.