Sanotaan, että kaikki maailman ihmset tietävät toisensa kuuden tuttavuuden kautta
Wikipediasta: Kuusi erottavaa askelta (engl. Six degrees of separation) tarkoittaa ajatusta, että kuka tahansa ihminen voi saada yhteyden kehen tahansa muuhun keskimäärin kuudesta lenkistä muodostuvan yhteysketjun välityksellä.
Minä tiedän ihmisen, joka tuntee Jokerien venäläiset omistajat, jotka tuntevat Putinin, joka tietää Obaman. Siinä suurin saavutukseni elämässä. Olisko jollakin jotain asiaa Obamalle?
Kommentit (62)
Mie tunnen Antti Herlinin joka tuntee Jyrki Kataisen, joka tuntee Sauli Niinistön joka tuntee Obaman :D voi olla kyllä, että Jyrki tuntee Obama, eli Sauli tässä ketjussa turha.
Mä tunsin harrastuksen kautta henkilön, jonka isä on töissä tasavallan presidentin kabinetissa. Tarja Halosen ja sittemmin Sauli Niinistön kautta lienee lyhyehkö askelmäärä aika moneen suuntaan, esimerkiksi Barack Obamaan.
Tässä pohdintaa herättää lähinnä se, että mä miellän ton "six degrees of separationin" niin, että jokaisen askeleen pitää tuntea se toinen. Eli muistaa, tietää nimeltä ja tervehtiä tavattaessa, ihan vähintään. Ei riitä, että on tavannut ohimennen. Mäkin olen kätellyt esimerkiksi Tarja Halosta yksien juhlien yhteydessä (kuuluin järjestäjiin) ja vaihtanut muutaman sanan, mutta en mielestäni silti ole asteen päässä Halosesta. Siellä juhlilla oli nimittäin aika monta muutakin, enkä kyllä näillä eväillä tervehtisi tavattaessa kuin tuttua tai olettaisi, että Haloska muistaa mut.
Vielä ollaan siis small talk -väleissä harrastekaverin kanssa, mutta sanoisin siis, että lähivuosina joudun miettimään uusia kontakteja...
Vierailija kirjoitti:
No jos yhden suomalaisen valtakunnan poliitikon tai rokkitähden (tai niiden hangaroundin tai sukulaisen) tunnet, niin sitä kautta päästään jo maailmanlaajuisesti korkean tason johtajiin ja kuuluisuuksiin.
Mulla on yhden henkilön päässä sekä Ville Valo että Timo Soini ja Pekka Haavisto. Eli eiköhän perus Obamaan ja Puuttiniin aika helposti päästä, mutta mitähän Villestä saisi parhaiten irti kansainvälisellä tasolla? Bam Margera nyt ekana tulee mieleen varmana, mutta kai silläkin jotain muitakin tuttuja/tutun tuttaja on jotka tuntis esimerkiksi Metallican jätkiä..
Mun äiti tuntee mun kotikaupungissa yhden paikallispoliitikon, joka tuntee oman puolueensa porukkaa eduskunnassa asti, ja niiden kautta pääsee varmasti kansainväliseen piireihin alle kolmella linkillä!
Mä oon aiemmin kuullut tästä linkityksestä vaan sen Nicolas Cage version, eli kenet tahansa näyttelijän voi kuulemma yhdistää Cageen alle kuudella linkillä :)
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti tuntee mun kotikaupungissa yhden paikallispoliitikon, joka tuntee oman puolueensa porukkaa eduskunnassa asti, ja niiden kautta pääsee varmasti kansainväliseen piireihin alle kolmella linkillä!
Mä oon aiemmin kuullut tästä linkityksestä vaan sen Nicolas Cage version, eli kenet tahansa näyttelijän voi kuulemma yhdistää Cageen alle kuudella linkillä :)
Se oli muistaakseni Kevin Bacon. Nykyään kyllä Cage taitaa jo viedä voiton, leffaa pukkaa ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa tuo luku on varmaan jotain 2. Siltä tuntuu aika monesti, kun kaikki uudet ihmiset on tuttuja jotain kautta.
Oulussa tarttee vaan Juha Junnon kene tahansa kahden ihmisen väliin. Junno tuntee kaikki ja kaikki tuntee Junnon.
Miten hyvin pitää tuntea? Ei kai se riitä, että on joskus jonkun tavannut?
Pitää olla vähintään joulukorttituttu.
Mun poika haki opiskelupaikkakunnalta vuokra-asuntoa, ja se oli mun pomon entisen työkaverin asunto. Ihan sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika haki opiskelupaikkakunnalta vuokra-asuntoa, ja se oli mun pomon entisen työkaverin asunto. Ihan sattumaa.
Lisätään vielä, että kaikki ihan eri puolilla Suomea.
Facebookin ystäväpyyntö-logiikalla riittää väljempikin "tuttuus" .
Mä nii tykkkään tästä 6 ihmisen kaavasta.
Uusia ihmisiä kun tapaan mietin automaattisesti mitä kautta linkitymme . Aina on löytynyt vahvempi linkki kuin että käymme samassa hammashoitolassa tms.
Tapasin epäilevän henkilön , hän väitti ettei voi löytyä linkkiä Ei ole paikkakunnalta eikä myöskään mies . Niin vaan se löytyi siskopuoleni ystävätär on hänen kummityttönsä ...
Sille joka kyseenalaisti jotain Afrikassa asuvaa jne... Se linkki löytynee kuitenkin , kyllä siellä niitä lähetystyöntekijöitä suomesta löytyy ja avustus tai bisnes työ tekijät lisäksi . Uskon tähän vahvasti.
Itsellä ei tiedossa mitään tunnettuja ihmisiä.
Hauska ketju ja ajatus.
Tunnen ja teen töitä henkilön kanssa joka tuntee ja toimii monien suomalaisten, maailmalla menestyneiden bändien kanssa. Eli aika pitkälle pääsee yhdellä ja kahdella klikillä. Enpäs ole ihan noin ajatellutkaan.
Mäki tunnen Obaman! Tunnen naisen joka tuntee Niinistön ja Niinistö Obaman. Tunnen näin ajateltuna myös Clintonin, koska Obama tuntee hänet.
Minulla on Espanjan kuningas kahden askeleen päässä, joten voisi sanoa, että iso osa muista kuninkaallisista ja joitain valtioiden päämiehiä on kolmen askeleen päässä. Sitähän on itsekin melkein siniverinen...
Kaverini asuu sen joensuulaisen murhaajan naapurissa, siis sen joka on hukuttanut niitä ihmisiä ja jota ei saada vangittua todisteiden puuttumisen takia
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvin pitää tuntea? Ei kai se riitä, että on joskus jonkun tavannut?
Ei tarvitse tuntea. Idea on se onko sulla tuttu jolla on tuttu joka tuntee vaikka Jenni Vartiaisen
Iskä tuntee Ville Haapasalon ja se taas taitaa tuntea porukkaa kaikista ilmansuunnista... Lisäksi Villen entinen naapuri on muullakin tavalla tuttuni. En kuitenkaan osaa ajatella kuka olisi isoin tyyppi kuudella linkillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo voi millään päteä kaikkiin maailman ihmisiin. Miten minä muka linkittyisin vaikka johonkin kambodzalaiseen maanviljelijään vain kuuden ihmisen kautta?
Joku kaverisi kaveri on ollut siellä reppureissaamassa ja tietää jonkun joka tuntee viljelijän. Juju taitaa olla siinä ettet voi tietää kaikkia kaverisi kontakteja, mutta kun tiedät niin totuus on jännää.
Mun yksi parhaimmista ystävistä tuntee arman alizadin ja armanhan tunnetusti seilaa ympäri maailmaa joten..?