Sanotaan, että kaikki maailman ihmset tietävät toisensa kuuden tuttavuuden kautta
Wikipediasta: Kuusi erottavaa askelta (engl. Six degrees of separation) tarkoittaa ajatusta, että kuka tahansa ihminen voi saada yhteyden kehen tahansa muuhun keskimäärin kuudesta lenkistä muodostuvan yhteysketjun välityksellä.
Minä tiedän ihmisen, joka tuntee Jokerien venäläiset omistajat, jotka tuntevat Putinin, joka tietää Obaman. Siinä suurin saavutukseni elämässä. Olisko jollakin jotain asiaa Obamalle?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa tuo luku on varmaan jotain 2. Siltä tuntuu aika monesti, kun kaikki uudet ihmiset on tuttuja jotain kautta.
Mutta ajatteleppa joitakin muutaman tuhannen asukkaan pikkupaikkakuntia. Siellä se luku on 1, tai vieläkin pienempi, kuin suurin osa asukkaista tuntee suurimman osan toisista asukkaista jo suoraan, ilman muita kontakteja.
Nuo tuollaiset paikkakunnat on tosi shdistavia
Ajattelepa kun tuollaisessa kylässä kaksi sukua riitautuu. Puolet pitäjästä ei voi puhua toisilleen.
Minä tunnen isäni, joka on 80-luvulla tavannut erään jenkin, joka pyrki pressaksi samaan aikaan obaman kanssa.
Tunnen Hanna Pakarinen serkun ja kävin samaa koulua nhl:ssa pelaavan jääkiekkoilijan kanssa. Enkös mä noiden kautta linkity aika moneen kuuluisuuteen ja siten tosi moniin ihmisiin?
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne ketään ja juuri kukaan ei tunne myöskään minua.
Ihan oma syysi. Mutta nyt ei ollut kyse tuntemisesta vaan tuttavuudesta jonka kautta linkityt ties kehen. Onhan sulla joskus ollut vanhemmat ja kouluakin oot käynyt niin sun entiset luokkalaiset saattaa tuntea vaikka mitä kuuluisuuksia joihin sinäkin linkityt sun tuttujen kautta
Vierailija kirjoitti:
Kovia sarjoja. Olisi mukava tietää tuntisiko joku astronautin! :D
Olen kätellyt Obamaa, joka varmaan on tavannut jonkun astronautin. Eli melkein. :)
Siskoni kaveri tuntee Jenni Vartiaisen ja Jenni tuntee varmasti melkein kaikki suomen laulajat jotka saattaa tuntea jopa maailmantähtiä
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ihmisen joka tuntee Bruce Springsteen. Tunnen myös ihmisen joka tuntee Martti Ahtisaaren.
Kuka on Bruce Springste?
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, päteekö tuo maailman väestön kohdalla, mutta mulle sanottiin aikanaan, että kaikki suomalaiset tuntevat toisensa viiden ihmisen kautta.
Uskon että pitää paikkansa etenkin jos on kyse suomalaisista naisista
Mä tunnen yhden Even, joka tuntee ulkolaisen popstaran, joka on myynyt monia kultalevyjä. Tämä stara taas tuntee oman taustansa vuoksi esim Freddie Mercuryn. Minua tämä ei kuitenkaan hyödytä kai mitenkään.
Lisäksi tunnen henkilön joka on työssä f3 tallissa ja tätä kautta tutustunut myös f1 ajajiin..
Vierailija kirjoitti:
Ja astronautti tumtee kosmonautin joka tuntee Putäänin.
Minäpä tunnen henkilön, joka tuntee hyvin aika monta teeveestä tuttua kansainvälistä naamaa mukaan lukien pari OBEta eli heidän kautta olis jo Ellu kakkonenkin tuttu 3. asteella, mutta en kyllä mitenkään kehtaisi pyytää tätä tuttuani tekemään itseäni tykö näille vielä itseäänkin isommille nimille. Ei riittäis pokka eikä ole tarvettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävisikö edesmennyt kosmonautti?
Eräs tätini on kätellyt joskus 60 -luvun alun nuorisofestareilla Juri Gagarinia ja saanut sen nimikirjoituksenkin.
Ei kai tuo six degrees of separation kaikkia hyvän päivän tuttuja tarkoita? Jos on 60-luvulla kätellyt jotakuta, tuskin voi sanoa tuntevansa kyseisen ihmisen. :-)
Ei tuo voi millään päteä kaikkiin maailman ihmisiin. Miten minä muka linkittyisin vaikka johonkin kambodzalaiseen maanviljelijään vain kuuden ihmisen kautta?
Barack Obama tuntee Martti Ahtisaaren, joka puolestaan tuntee minut.
Tämä siis totta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo voi millään päteä kaikkiin maailman ihmisiin. Miten minä muka linkittyisin vaikka johonkin kambodzalaiseen maanviljelijään vain kuuden ihmisen kautta?
Se on voinut myydä tyttärensä horoksi miehesi käyttämään bordelliin Bangkokissa. Tai ainakin sen naapuri on.
Mieheni on töissä amerikkalaisella tv-kanavalla ja tunnen henkilökohtaisesti aika monta toimittajaa, jotka taas tuntevat aika paljon ihmisiä.
Setäni tuntee Sipilän, joka tuntee Niinistön, joka tuntee Obaman.
Suomen piirit on tosiaan naurettavan pienet, esim. minä saisin varmaan suurimpaan osaan kansanedustajista yhteyden yhden tai kahden välimiehen kautta.
Minä en tunne ketään ja juuri kukaan ei tunne myöskään minua.