Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
5021/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoallergia = elimistö ei siedä maidon proteiineja

Laktoosi-intoleranssi = maitosokerin eli laktoosin imeytymishäiriö

Vierailija
5022/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää valittaa häiden ruoasta, kun hääpari sen kuitenkin tarjoaa. Häiden kuuluukin olla hääparin näköiset. Ei kannata välittää jos joku valittaa. Se on heidän hölmöyttään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5023/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää valittaa häiden ruoasta, kun hääpari sen kuitenkin tarjoaa. Häiden kuuluukin olla hääparin näköiset. Ei kannata välittää jos joku valittaa. Se on heidän hölmöyttään.

Hääparin olisi kannattanut selvittää että mitä se häätarjoilu todellisuudessa on. Palaute liittyi taatusti siihen, että hääpari tarjosi jotakin alkupalaa kutsuen sitä HÄÄtarjoiluksi. Ei tuollaista alkupalaa ole edes hääkahvituksessakaan, vaan paljon runsaammin mitä itse joskus olin sellaisessa vieraana. Silloin pari ymmärsi ilmoittaa, että kannattaa syödä kunnon ateria ennen tuloa.

Vierailija
5024/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tarjolla vain ES, kun minä tai vaimo ei juoda kahvia

Mutta ne oli kuitenkin teidän häät ja teidän päivä, ei vieraiden. Toivottavasti jokainen otti ES-häät positiivisena kokemuksena.

Vierailija
5025/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä että viesti meni perille

Vierailija
5026/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvä että viesti meni perille

"Haistakaa, ei me teistä välitetä"

Vai mikä se viesti oli?

Vierailija
5027/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tarjolla vain ES, kun minä tai vaimo ei juoda kahvia

Mutta ne oli kuitenkin teidän häät ja teidän päivä, ei vieraiden. Toivottavasti jokainen otti ES-häät positiivisena kokemuksena.

No, jos eivät ottaneet, niin sehän ei ole hääparin vika, vaan vieraiden ahdasmielisyyttä.

Vierailija
5028/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen itsensä päätettävissä on mitä syö! Jos kutsuu ihmisiä juhliinsa, pitää ottaa kaikki huomioon. Niinhän kasvissyöjillekkin järjestetään vegeruokaa! Todella sairasta käyttäytyä tuolla tavalla! Menkää takaisin hetekan alle savoon!

Ei ole. Maailman väkiluku lisääntyy ja ihmiset voidaan ruokkia vain kunhan kaikki syövät kasviksia. Täällä väki vanhenee ja sairastaa, koska syö eläimiä. Ymmärrän, että sinuakin hävettää itsekkäät ratkaisusi, mutta otapa itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy!

Ikuinen nuoruus ja terveys kasvissyönnillä? 🤣 Nyt se on viimein todistettu, kasvissyöjän aivotoiminta on olematonta.

Ainakin potenssi ja hiusten pysyminen päässä vois miesoletettuja kiinnostaa? 🙂

https://kauppa.intokustannus.fi/kirja/ruoka-ilmasto-ja-terveys-miksi-ru…

Vierailija
5029/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hääparin olisi kannattanut selvittää että mitä se häätarjoilu todellisuudessa on. Palaute liittyi taatusti siihen, että hääpari tarjosi jotakin alkupalaa kutsuen sitä HÄÄtarjoiluksi. Ei tuollaista alkupalaa ole edes hääkahvituksessakaan, vaan paljon runsaammin mitä itse joskus olin sellaisessa vieraana. Silloin pari ymmärsi ilmoittaa, että kannattaa syödä kunnon ateria ennen tuloa.

Ihanko todella väki menee häihin S Y Ö M Ä Ä N ?

Aina sitä oppii uutta. Mutta mä olenkin normaalipainoinen. ;)

Vierailija
5030/6229 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan tarjoulusta, mutta mieluummiin olisin ollut ilman.

Vierailija
5031/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan tarjoulusta, mutta mieluummiin olisin ollut ilman.

Aivan hyvin olisit voinut jäädä kotiin. Naama nurin istuva vieras ei varsinaisesti juhlatunnelmaa kohota.

Vierailija
5032/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa kun oli vegaanista lasagnea, sitä ei koskaan riittänyt jos meni syömään 12 aikaan. Miksi vegaaniruokien vihaajat ottivat sitä? En muista mitä muille oli silloin tarjolla, mutta varmaan jotain muuta kuin lasagnea. Samoin vegaaniset kasviskeitot näyttää kelpaavan hyvin niillekin, jotka muuten ottavat ruokaa lihapöydistä.  

Vierailija
5033/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5032 tarkoittaa ammattikorkeaa, ei siis peruskoulua tai lukiota.  

Vierailija
5034/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mietin tätä, että teidän menussa on sienet, tofu ja kikherneet, jotka eivät sovi todella monelle. Aika riski valita nuo ruoka-aineet pohjaksi.

Vierailija
5035/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos paastoaa, niin sitten tietysti ok selvitä yöhön saakka. Häät ovat yleensä pitkään kestävä juhlapäivä, ei mikään muutaman tunnin päiväkahvittelu. Kiva varmaan oli selviytyä yö suolaisen piirakan, riisipiirakoiden ja suklaakakun voimin. Joko kyse oli hääparin tietämättömyydestä tai sitten ne olivat rahankerjuujuhlat.

Vierailija
5036/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi, että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi ovat täysin eri asioita ja sairauksia.

Maitoallergikko on allerginen maitosokerille. Ja se on vakampi sairaus, koska jo pieni määrä voi aiheuttaa anafylaktisen shokin. Kunnioita siis aina maitoallergikon ruokavaliota!

Laktoosi-intolerantikko taas ei sulata laktaasia, koska sellainen entsymi puuttuu häneltä, joka sitä sulattaisi. On arveltu, että laktoosi-intolerantikot olisivatkin itse asiassa terveitä aikuisia, sillä useimmilla laktaasia hajottavaa entsyymiä ei ole enää elimistössä imeväisiän jälkeen. Eli se vaikuttaa olevan ihmisellä niin kauan kuin juodaan äidinmaitoa ja häviää monilta sen jälkeen. Tämä sairaus aiheuttaa kuitenkin yleensä vain ikäviä vaivoja, pääasiassa möyriviä ilmavaivoja ja ripulia.

Siinä olet oikeassa, että maitoallergikko voi pahimmassa tapauksessa kuolla pieneen märäään maitoa. Maitoallergikko ei voi tosin käyttää edes laktoosittomia tuotteita eli niitä, joissa ei ole maitosokeria. Maitoproteiini on se allergeeni, joka aiheuttaa maitoallergiselle allergisen reaktion. Kaikki maitotuotteet ovat silloin pannassa, myös laktoosittomat.

Maitoallerginen korvaa kermat, maidot, juustot ja jäätelöt kasvipohjaisilla vastineilla, yleisempiä ovat kookos-, kaura-, soija- mantelipohjaiset tuotteet. Ainoa hyvä puoli vegaanisten tuotteiden yleistymisessä oli se, että ne sopivat myös maidottomille, kun halunnut maitoallergiselle keksiä jotakin. Löysin joskus reseptin, että miten tehdä pesto ilman parmesaania. Parmesaanin tilalle laitetaan ravintohiivahiutaleita. Ihan kiva lisä ruokiin.

Vierailija
5037/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Kuulostaa ihan hyvältä ruokalistalta, mutta olisi tietenkin voinut antaa vaihtoehtoja. Myöhäistä se nyt on, mutta ehkä sitten lapsen ristiäisissä on tarjolla muutakin kuin kasvisruokaa. Ainakin maitoa kahvin kanssa, ainakin papille 😄

Vierailija
5038/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi, että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi ovat täysin eri asioita ja sairauksia.

Maitoallergikko on allerginen maitosokerille. Ja se on vakampi sairaus, koska jo pieni määrä voi aiheuttaa anafylaktisen shokin. Kunnioita siis aina maitoallergikon ruokavaliota!

Laktoosi-intolerantikko taas ei sulata laktaasia, koska sellainen entsymi puuttuu häneltä, joka sitä sulattaisi. On arveltu, että laktoosi-intolerantikot olisivatkin itse asiassa terveitä aikuisia, sillä useimmilla laktaasia hajottavaa entsyymiä ei ole enää elimistössä imeväisiän jälkeen. Eli se vaikuttaa olevan ihmisellä niin kauan kuin juodaan äidinmaitoa ja häviää monilta sen jälkeen. Tämä sairaus aiheuttaa kuitenkin yleensä vain ikäviä vaivoja, pääasiassa möyriviä ilmavaivoja ja ripulia.

Siinä olet oikeassa, että maitoallergikko voi pahimmassa tapauksessa kuolla pieneen märäään maitoa. Maitoallergikko ei voi tosin käyttää edes laktoosittomia tuotteita eli niitä, joissa ei ole maitosokeria. Maitoproteiini on se allergeeni, joka aiheuttaa maitoallergiselle allergisen reaktion. Kaikki maitotuotteet ovat silloin pannassa, myös laktoosittomat.

Maitoallerginen korvaa kermat, maidot, juustot ja jäätelöt kasvipohjaisilla vastineilla, yleisempiä ovat kookos-, kaura-, soija- mantelipohjaiset tuotteet. Ainoa hyvä puoli vegaanisten tuotteiden yleistymisessä oli se, että ne sopivat myös maidottomille, kun halunnut maitoallergiselle keksiä jotakin. Löysin joskus reseptin, että miten tehdä pesto ilman parmesaania. Parmesaanin tilalle laitetaan ravintohiivahiutaleita. Ihan kiva lisä ruokiin.

Tai sitten ei vain korvaa mitenkään jollain feikkituotteella.

Vierailija
5039/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ollut aneemiset tarjoilut. Ei mua haittaa yhtään vegaaninen ruoka, mutta vihaan sieniä ja pakko sanoa, että karjalanpiirakat ovat hyviä vain ja ainoastaan munavoin kanssa. Hummusta päälle niin eivät taatusti maistu miltään. Marjoilla ja hedelmillä sitten juhlimaan. Jipii.

Vierailija
5040/6229 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole ollut häissä, joissa ei ole mitään tarjoiluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän